دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پارینه سنگی در جنوب کوه های اورامان، غرب زاگرس

پارینه سنگی در جنوب کوه های اورامان، غرب زاگرس 10 سال 2 ماه ago #65646

شواهد جدید استقرارهای پارینه سنگی در جنوب کوههای اورامان، غرب زاگرس
در اینجا گزارش خلاصه¬ای از بررسیهای باستان¬شناسی پارینه¬سنگی انجام شده طی سالهای 89-1388 در مناطق روانسر تا پاوه (هورامان) واقع در شمال غرب کرمانشاه ارایه شده است. بررسی غارها و پناهگاه-های صخـره¬ای استان کرمانشاه با هدف ثبت در فهرست آثار ملی از اواسط دهه¬ی 1380 در برنامه¬های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه قرار گرفت که در سال¬های 89- 1388 به انجام رسید. طبق برنامه¬ی اداره کـل میـراث فرهنگی استان کرمانشاه، بررسیها تنها محدود به غارها و پناهگاه¬هـای صخـره¬ای بود.

یکی از مناطق بررسی¬شده طی ایـن برنامه پژوهشی، دامنه¬های جنوبی و غربی کوههای شاهو در جنوب منطقه اورامان بود. سه ناحیه عمده در اطراف روانسر، قوری قلعه و پاوه برای بررسی پیمایشی انتخاب شدند که بیشترین تعداد مکانهای شناسایی شده را در بر داشتند. در این بررسی¬ها تعداد 87 غار، پناهگاه و محوطه¬باز واقع در ارتفاعی بین 1370 تا 2100 متر از سطح دریا، شناسایی و نمونه¬برداری شدند. با توجه به ویژگیهای فنی-گونه شناسی مجموعه¬های دست¬ساخته سنگی گردآوری شده، بسیاری از آنها مربوط به دوره¬های پارینه¬سنگی میانی، پارینه¬سنگی جدید و فراپارینه سنگی هستند. شمار کمی از مکانهای بررسی شده نیز تنها حاوی معدودی دست¬ساخته¬های سنگی غیر قابل شناسایی یا قطعات سفال اواخر پیش از تاریخ و تاریخی بودند. در جریان بررسی شمار کمی محوطه باز نیز بررسی و نمونه¬برداری شدند.
منبع:
فریدون بیگلری و سونیا شیدرنگ 1391
شواهد جدید استقرارهای پارینه سنگی در جنوب کوههای اورامان، غرب زاگرس، ایران، کنگره بین¬المللی پژوهشهای باستان شناسی در کردستان عراق و مناطق مجاور، دانشگاه آتن، آتن، نوامبر 2013
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: احمدرضا ترجمان