جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: بررسی عناصر و مدل های ارتباطات انسانی

بررسی عناصر و مدل های ارتباطات انسانی 10 سال 4 ماه ago #53909

به نام خدا
بررسی عناصر و مدل های ارتباطات انسانی

مقدمه : در عصري كه هر لحظه اش در گرو تغييرات شگفت انگيز است ، ارتباطات حرف اول را مي زند . تحقيقات نشان مي دهد كه حدود 75درصد از اوقات روزانه ما به نحوي در تماس و ارتباط با ديگران مي گذرد . وقتي سخن از ارتباطات به ميان مي آيد معمولا صحبت كردن با يكديگر در ذهن انسان تداعي مي شود . اما ارتباطات چيزي بيش از صحبت كردن است. در مجموع درك و توانايي بكارگيري ارتباطات؛ از مهمترين مهارتهايي است كه افراد بايد بياموزند.
انواع ارتباطات: انسانی، جمعی، سازمانی، کلامی و غیر کلامی
وسایل ارتباط جمعی: سنتی، و مدرنیزه
سنتی مثل: رسانه های چاپی، (کتاب، مجلات، روزنامه ها)
مدرنیزه مثل: رسانه های دیجیتالی از قبیل: رادیو تلویزیون، ماهواره اینترنت تلفن و ...

مجاری زیادی برای ارتباطات وجود دارد که هر یک دارای محاسن و معایبی است. انتخاب وسیله‌ی موثر در ارتباطات اهمیت اساسی دارد.

ارتباطات انسان با انسان بطور كلي بر دو نوع است : الف : ارتباطات كلامي ب : ارتباطات غير كلامي یا Body language
الف : ارتباطات كلامي
مجموع روابطي را كه از طريق گفتن و گفتگو حاصل مي شود ارتباط كلامي مي گويند. يكي از كاركردهاي اصلي ارتباط، اقناع يا نفوذ بر ديگران با استفاده از نمادهاست. به همين دليل كيفيت زندگي هر كس بستگي به كيفيت ارتباطات او با ديگران دارد . براي مثال: همه ما در محيط كار فرصتهاي يكساني داريم اما تنها كساني مسير پيشرفت و ترقي را به سرعت مي پيمايند و احترام، اعتبار و مقام براي خويش كسب مي كنند كه قدرت بيان داشته باشند، خود را بدرستي مطرح كنند و در شرايط مختلف و با افراد مختلف، ارتباطي مناسب و مؤثر برقرار كنند. كلمات بايد روشن و صريح باشند، يعني بتوانند به درستي درونيات شما را به ديگران منتقل كنند. به طور كلي كلماتي را انتخاب كنيد كه در الگوي زير بگنجد (صريح، كوتاه، دقيق، مودبانه، صــحيح و پر محتوا)

«شنيدن و گفتن، خواندن و نوشتن» مهارتهاي چهارگانه ارتباط كلامي هستند.
ب: ارتباط غير كلامي یا Body language
زبان تنها وسيله ارتباطي نيست و كاملترين آن هم نيست. چرا كه پيامهاي انساني، بخصوص آنهايي كه از احساسات و هيجانات و عواطف مايه مي گيرند، چنان پيچيده‌اند كه هيچ كلامي گوياي آن نيست. به همين دليل گاه يك نگاه، لحن صدا، يا يك حركت، حاوي پيامي است كه از نهفته ترين درونيات فرد سرچشمه مي گيرد. مطابق بررسي‌هاي انجام شده تقريبا 73% ارتباطات ما در حوزه‌ی غير كلامي اتفاق می افتد و مطمئن تر است. اصولا در مراودات اجتماعي بيشتر بر نشانه هاي غير كلامي اعتماد مي كنند تا بر نشانه هاي كلامي، پـــس نشانه هاي غير كلامي را تقويت كنيد. نخستين برخورد و نخستين تاثيري كه برمردم مي گذاريد، بسيار اهميت دارد. خیلی‌ها بر اين باورند كه همواره ارتباطات غير كلامي بر ارتباطات كلامي از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد. چرا كه علامات غير كلامي از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمي توان آنها را كنترل كرد و اكثر انسانها از مهار كردن هيجانات خود عاجزاند، ناكامي را نمي توانند ناديده بگيرند و نشان ندهند و شعف را دير يا زود با حركات خود به ديگري انتقال مي دهند. و این تبدیل به یک علم شده؛ و می توان از این روش به سیطره تفکرات آدمها پی برد. حتی می شود از آن استفاده های منفی و مثبت برد. كانال‌هاي غيركلامي را مي توان به‌انواع مختلف تقسيم كرد.
- زبان بدن«حركات‌گفتاري» چهره و چشم ها، در ميان رسانه هاي غير كلامي تماس چشمي مي تواند كمترين دروغ را بگويد. روي ارتباطات غيركلامي انجام شده، فقط روي حركات چشم ها و چهره متمركز شده اند.
- اشارت و حركات دست ها صداهاي‌آوايي، لحن كلام
مشخصات فيزيكي «شكل‌ بدن ، اندازه‌ و رنگ‌ پوست‌ و..-
مصنوعات، لباس‌‌لوازم‌آرايشي،عينك‌ها،جواهرات».
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی