خوش آمديد,
مهمان
|
|
خلاصه فصل دوم- محتوای پیمایش
روشهایی برای تعیین محتوای پیمایش که به بهترین نحو هدف های پیمایش را تأمین نماید عبارتند از: -1 مصاحبه های توسعه ای: مصاحبه با کسانی که اطلاعات دارند مانند مصاحبه با مدیران عالی و افراد منتفذ جهت افزایش تعهد آنها نسبت به پیمایش است. 2- گروههای کانونی: به دو روش الف- گروه کانونی قبل از پیمای ب- گروه کانونی بعد از پیمایش هدف آن کسب اطلاعاتی است که به گروه در طراحی سئوالات برای پیمایش کمک می کنند می باشد و از کسانی است که بعداً مورد نظرسنجی قرار می گیرند. تعداد نفرات معمولاً 6 تا 12 نفر است یک نفر بعنوان سرگروه که پرسش ها را مطرح می کند و فرد دیگر بعنوان ثبت و ضبط کننده اطلاعات می باشند و بقیه اعضاء گروه نظرات و عقاید خود را بیان می کنند. 3- پیمایش قبلی سازمان: از یافته های پیمایش های قبلی بعنوان پایه و مبنایی برای تفسیر بهتر نتایج استفاده میشود. 4- معیارها و شاخص های مشخص: دلایل استفاده از این روش: الف- بررسی شباهت یا تفاوت های جامعه پیمایش شده ب- برای ساخت یک معیار نیروی متخصص وجود نداشته باشد ج- اعتبار و روایی شاخص های منتشر شده که قبلاً شناخته و تائید شده است. 5- منابع بایگانی: یک مشکل سازمانی می تواند انگیزه انجام یک پیمایش باشد که اطلاعات با ارزشی را می توان از منابع بایگانی و آرشیو شده بدست آورد. 6- نظریه ها و یافته ها (ادبیات) علمی: به معنی بهره گیری از یافته های علمی و نظری مانند مقالات، پایان نامه ها، تحقیقات و ... می باشد. 7- دیگر منابع: سازمانها ممکن است کنسرسیوم انجام دهند. کنسرسیوم به معنی: گروهی است که اعضای آن بدنبال تأمین منافع سازمان خود هستند و موافقت می کنند بر اساس قواعد توافق شده با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند قدرت رقابت کلیه شرکتهای عضو را افزایش بدهند. و مزیت این فرایند کاهش هزینه های طراحی پیمایش و استانداردها می باشد که می توان عملکرد یک سازمان را ارزیابی کرد. باتشكر:روحاني
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سعیده حاج علی
|