شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه کنفرانس- فصل اول تحقیق پیمایشی

خلاصه کنفرانس- فصل اول تحقیق پیمایشی 10 سال 2 ماه ago #61207

فصل اول- تحقیق پیمایشی

پیمایش به معنی روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضاء یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است و همچنین مجموعه ای از روشهای منظم و استاندارد برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد، خانواده ها یا مجموعه های بزرگتر است.
در سالهای گذشته تأکید مدیران سازمانها جهت شرکت کارکنان در پیمایش ها باعث رضایت خاطر مشتریان، بالا بردن کیفیت محصولات و بهتر شدن روش کار و فعالیت ها شده است.

کاربردهای پیمایش در سازمان ها

1- جمع آوری اطلاعات: اطلاعاتی که درباره کلیه مسایلی جمع آوری می شود که کارکنان خواسته ها، نیازها و نگرانی و یا شکایات خود را مطرح کنند. یک نمونه پیمایشی که مفید و کارآمد بوده نظرسنجی پایان خدمت است.
از پیمایش های سازمانی می توان برای دستیابی به اهدافی چون ارزشیابی نیازهای کارکنان دیدگاهها، روحیه، انگیزه ها و وظایف کاری آنها نسبت به کالاها و خدمات دریافت کنند.

2- بهبود ارتباطات: یک پیمایش در ارتباط بین بخش های مختلف یک سازمان و همچنین ایجاد ارتباطات از کارکنان سطوح پائین به سمت مدیران مفید است.
اولین مزیت: ارتباط بین مدیران و کارشناسان امنیت برقرار می کند و این حس بوجود می آید که نظرات و پیشنهادات برای مدیران اهمیت دارد.
دومین مزیت: تقویت روحیه و انگیزه اعضای سازمان است و بهره وری سازمان را بالا خواهد برد.

3- بازنگری و ارزیابی آثار تغییرات سازمانی: اگر پیمایش ها بصورت مرتب انجام شوند یک سیستمی برای تغییرات اعمال شده در رفتار کارکنان در اختیار مدیران قرار می گیرد و مدیران می توانند تغییرات منفی را به حداقل برسانند.
مراحل چرخه تغییرات:
الف- حالت جمود: به کارکنان اعمال تغییرات را که ضروری است می قبولانند.
ب- تغییر دادن: تلاش برای ایجاد یک وضعیت جدید
ج- انجماد مجدد: تغییرات به جزء دائمی از روش انجام کار در سازمان تبدیل شود.

نکاتی که قبل از انجام پیمایش باید به آن اهمیت داد:
1- هزینه انجام پیمایش 2- داشتن مهارت های خاص 3- مقایسه روشهای دیگر در جمع آوری اطلاعات 4- استفاده بیش از حد از پیمایش

مسایلی که قبل از انجام پیمایش باید بررسی کرد:
1- گروه پیمایش 2- تدوین اهداف
در گروه پیمایش مواردی مورد اهمیت است: 1- انتخاب یک مسئول و یا سرگروه برای طرح 2- مشخصات گروه پیمایش که باید دارای مهارت و ویژگی های مختلفی برخوردار باشند تا مکمل یکدیگر قرار بگیرند. 3- انجام پیمایش به سه روش: الف- استفاده از افراد داخل سازمان ب- ترکیبی از افراد داخل و خارج سازمان ج- استفاده از شرکتهای مشاوره و گرفتن حداقل کمک از افراد داخل سازمان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه کنفرانس- فصل اول تحقیق پیمایشی 10 سال 2 ماه ago #61380

خلاصه خوبی بود ممنون
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی