شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه فصل اول درس تحقيق پيمايشي راهناي عمل

خلاصه فصل اول درس تحقيق پيمايشي راهناي عمل 10 سال 4 ماه ago #52548

به نام خدا
با سلام خدمت استاد حاج علي

فصل اول:كليات پيمايش سازماني

تعری
ف پیمایش

پیمایش ، روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاه ها ، باور ها ،نظرات ، رفتار ها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه تحقیق است . به شکل رسمی تر پیمایش را چنین تعریف می کنند : پیمایش مجموعه از روش های منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد ، خانواده ها و یا مجموعه بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد . جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در گروه های نمونه دسته بندی شده اند ، صورت می گیرد .


کاربرد پیمایش در سازمان
پیمایش سازمانی بر اساس انگیزه ها و اهداف بسیاری انجام می شوند .این بخش به برسی سه کاربرد و فایده مهم پیمایش ها می پردازند :

 جمع آوری اطلاعات :پیمایش های که به خوبی هدایت شده اند به سازمان این امکان را میدهند که اطلاعات دقیق در باره طیف گسترده ای از مسائل جمع آوری کند .

 بهبود ارتباطات : یک پیمایش می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود ارتباطات بین بخش های مختلف یک سازمان عمل کند . پیمایش به ویژه برای ایجاد ارتباطات رو به بالا ، از کارکنان سطوح پایین به سمت مدیران مفید هستند .

 بازنگری و ارزیابی آثار تغییرات سازمانی :گاهی یک سازمان باید به باز بینی و بازنگری تغییرات بزرگ و موفقی که انجام شده با اثر برنامه و سیاست خود بپردازد مثلا در بسیاری از شرکت ها در حال جایگزینی روشی سازماندهی

گروهی به جای روش سازماندهی کار فردی هستند . اطلاعات حاصل از انجام پیمایش می توانند فرایند اعمال تغییر را تسهیل کنند . مدیران ممکن است برای طراحی زیر بناها از پیمایش سازمانی استفاده کنند . سپس ممکن است تصمیم بگیرندکه داده های پیمایشی را در مراحل اساسی چرخه تغیرات جمع آوری کنند ک از حالت جمود در آوردن (که به کارکنان بقبولانند که اعمال تغیرات ضروری است )تغییر دادن ( یعنی تلاش برای ایجاد یک وضعیت جدید ) و انجماد مجدد ( یعنی اینکه به جزئی دائمی از روش کار در سازمان تبدیل شوند ) با جمع آوری داده های پیمایشی قبل از آغاز عملیات اعمال تغییر و مداخله نمودن در هر یک از این سه مرحله ،مدیران میتوانند تغیرات را کنترل کنند و برای بدست آوردن نتایج بهینه و مطلوب ، عملیات تغییر و تنظیم و تصحیح کنند . به این ترتیب از داده های بدست آمده از نظر سنجی ها می توان به عنوان معیار و علامتی استفاده کرد که به تصمیم گیرندگان سازمان نشان میدهد که در راه رسیدن به اهداف سازمانی چگونه پیشرفت می کنند .


عواملی که قبل از آغاز فرایند پیمایش باید مورد توجه وبرسی قرار گیرد

یک پیمایش سازمانی یک فرایند است نه یک دارو برای همه درد ها . پیمایش ها ، مشکلات را حل نمیکنند – آنها عوامل با لقوه مشکلات را شناسایی و مشخص میکنند و به عنوان یک شتاب دهنده برای تغییرات سازمان عمل میکنند در نتیجه ، پیمایش ها ابزاری هستند که باید از آنها به طور معقول و منطقی استفاده کرد . هنگام تصمیم گیری در باره اجرای یک پیمایش ، باید به چهار نکته اساسی توجه کرد

• هزینه و بودجه انجام پیمایش
• نیرو و کارشناس کافی دارای مهارت در طرح پرسش ها و تجزیه و تحلیل داده ها
• برسی راه های دیگر برای پاسخ به سوالات در اجرای یک پیمایش سریع ، کم هزینه و کم خطر

• استفاده بیش از حد از پیمایش و افراد در این کار بین کارکنان در دراز مدت آثار و عوارض منفی دارد .

مسائلی که قبل از پیمایش باید برسی شوند

گروه پیمایش : پيمايش هاي سازماني ،طرح هاي پيچيده اي هستند . به ندرت پيش ميايد كه يك فرد به تنهايي از مهارت و زمان كافي براي انجام يك پيمايش برخوردار باشد .اگر در گروه پيمايش كار طراحي، مديريت ، اجرا ، تجزيه و تحليل مراحل يك پيمايش را با كمك يكديگر انجام بدهند ، محصول ونتيجه نهايي بهتر خواهد بود .

انتخاب يك مسئول : يك گروه پيمايش بايد داراي يك مسئول گروه باشد كه داراي نفوذ وتخصص بالا در زمينه پيمايش باشد .

مشخصات گروه پيمايش: افراد گروه پيمايش بايد داراي مهارت در طرح پرسش ، ارتباط و هماهنگي ، مهارت ثبت داده ها ، تجزيه وتحليل و مهارت آماري و رايانه اي باشند .

انجام پيمايش :
يك پيمايش را به سه صورت مي توان انجام داد
1- تنها با كمك نيرو هاي داخل سازمان
2- تركيبي از نيروهاي داخل سازمان و خارج سازمان
3- با كمك و اتكاي مشاوران يا پيمانكاران بيرون از سازمان و با گرفتن حداقل كمك از نيروهاي داخل سازمان

انجام پيمايش توسط نيروهاي داخلي :
اگر نيرو هاي كه در اختيار داريم مهارت لازم را داشته باشند به چند دليل ميتوانيم انجام پيمايش را توسط نيرو هاي داخل سازمان انجام دهيم
1- اطلاعاتي كه جمع آوري ميشود داراي حساسيت خاصي است كه حظ و نگهداري آن مستلزم نيروي داخلي و خودي ميباشد .
2- نيروهاي داخلي درك بهتري از سازمان دارند
3- اگر از نيروي خارجي استفاده ميشود باز هم نيروهاي داخلي از طريق هماهنگ كردن جلسات گروهي و جلسات جمع آوري داده ها ، نقش مهمي در پيمايش ايف ميكنند .

تدوين اهداف :

قبل از آغاز پيمايش ، بايد به چند سئوال مهم پاسخ داد : چرا اين پيمايش را بايد انجام داد ؟ چه كسي درخواست انجام آن را داده است ؟ چه مشكلات ، تغييرات يا مسائل سازماني به انجام اين پيمايش منجر شده است ؟ با انجام اين پيمايش ، چه اهدافي بايد تامين شود ؟ سازمان با نتايج بدست آمده چه خواهد كر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه فصل اول درس تحقيق پيمايشي راهناي عمل 10 سال 4 ماه ago #53077

آقای کاظمی
مطلب شما دریافت شد
متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی