خوش آمديد,
مهمان
|
|
کارکردهای اصلی رسانه ها
جامعه امروز بدون وسایل ارتباط جمعی غیر قابل تصور است. وسایل ارتباط جمعی برای جوامع مهم بوده و بسته به نوع نظامی که رسانه تابع آن است و علایق و نیازهای افراد خاص و میزان توسعه یافتگی آن جامعه کارکردهای متنوعی دارند. در تعریف رسانههای جمعی گفته میشود: رسانه جمعی رسانهای است که در زمان واحد, پیامهای یکسان را برای تعداد زیادی از افراد ارسال میکند. با توجه به تعریف فوق از رسانههای جمعی, این پرسش در اینجا مطرح میشود:" آیا کارکرد رسانه های جمعی صرفاً خبری و اطلاعرسانی است؟" از آنجاییکه مهمترین ویژگی رسانههای جمعی " نهادی بودن" آنها است. به این معنا که پیام درون یک نظام منسجم ارتباطی و با هدف اثر گذاری بر آگاهیهای مخاطب تهیه و ارسال میشود؛ بایستی به این نکته توجه کرد که پیام مورد نظر یک وسیله ارتباط جمعی با چه هدفی و با توجه به چه نوع رسالت و مأموریتی مطرح شده است. در هر یک از رسانهها مجموعهای از کارکردهای قابل تصور است که هارولد لاسول در تحقیقات خود در سال 1967 سه کارکرد عمده برای رسانهها برشمرد: 1) نظارت بر محیط به معنی جمعآوری و توزیع اطلاعات در مورد رویدادهای محیط اطراف, هم در داخل و هم در خارج یک جامعه خاص و این امر تا اندازهای, نظیر آن چیزی است که عموماً به مثابه اداره و هدایت اخبار مورد نظر قرار میگیرد. 2) همبستگی بخشی از جامعه در واکنش به محیط: همبستگی در اینجا شامل تفسیر اطلاعات مربوط به محیط و توصیه در مورد نحوه رفتار در واکنش به این رویدادها است. این فعالیت تا حدودی به عنوان ویرایش یا تبلیغ سیاسی شناخته میشود. 3) انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر: لاسول میگوید که انتقال فرهنگ معطوف منتقل کردن اطلاعات, ارزشها و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر یا از اعضای یک گروه به تازه واردهای آن گروه است. این امر عموماً به مثابه فعالیت آموزشی شناخته میشود. رایت به این سه کارکرد مقوله تفریح و سرگرمی را اضافه کرده که به اعمال ارتباطی اشاره دارد که جهت سرگرمی و تفریح صورت میگیرند. با توجه به موارد مطرح شده پیرامون کارکردهای رسانهها میتوان گفت که کارکرد رسانهها در این دنیای شبکهای شده فراتر از کارکردهای مطرح شده از سوی این صاحبنظران ارتباطی است. زیرا با توسعه و گسترش فنآوری و ایجاد یک جامعه اطلاعاتی نقش رسانهها پر رنگتر و سنگین تر شده است به این مفهوم که رسانهها بتوانند با رسانههای دیگر به رقابت برخیزند و به وظیفه خود عمل کنند. رسالت هر رسانهای با رسانه دیگر متفاوت است به عنوان مثال اگر از رسانه به عنوان یک service provider نام ببریم یعنی تامین کننده/ فراهم کننده سرویس برای یک جامعه؛ کاملاً تفاوت آن رسانه با رسانه دیگر از لحاظ کارکرد و وظیفه مشخص خواهد شد و در واقع این سرویس میتواند اجتماعی, اقتصادی, آموزشی, فرهنگی, فنآوری, اطلاعرسانی, تفریحی و ... باشد. به طور خلاصه, کارکردهای رسانهها با توجه به رسالت و مأموریت آن رسانه تعریف میشود و آن به این مفهوم نیست که به طور کامل کارکردهای رسانهها متفاوت از هم است و با توجه به تعریف رسانه مورد نظر در یک جامعه میتوان کارکرد و وظیفه اصلی آن را مشخص نمود و این امر مستلزم اتخاذ راهبردهای مناسب در جهت رسیدن به اهداف عملیاتی و کارکردی مورد نظر رسانه میباشد |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|