خوش آمديد,
مهمان
|
|
|
دانشجویان عزیز موظفند پس از ارائه کار تحقیقی در کلاس خلاصه مطلب را در یک صفحه در سایت قرار دهند
با تشکر حاج علی |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
ارتباطات
ارتباطات، فرآيندي است آگاهانه يا ناآگاهانه، خواسته يا ناخواسته كه از طريق آن احساسات و نظرات، به شكل پيامهايي كلامي و يا غيركلامي بيان گرديده، سپس ارسال، دريافت و ادراك ميشوند. اين فرايند ممكن است ناگهاني، عاطفي،و يا بيانگر اهداف خاص باشد است:ارتباطات فراگردي است که طي آن افراد از طريق انتقال كلمه ارتباط، معرّف تمام جريانهاي است كه به وسيله آن، يك انديشه ميتواند انديشه ديگر را تحت تأثير قرار ميدهد. به عبارت ديگر، ارتباط سبب ميشود كه وجدان انسان در وجدان ديگران، تصاوير و مفاهيم، تمايلات و رفتارها و آثار رواني گوناگوني پديد آورد. اهميت ارتباطات انسان با استفاده از ارتباطات، تواناييهاي جديدي را براي خود به وجود آورده است. مثلاً با بهرهگيري از علائم و نشانههاي ارتباطي، رفتاري اجتماعي خود را در شهرها و اجتماعات بزرگ و كوچك كنترل ميكند. با استفاده از زبان و خط، فرهنگ، علوم، تاريخ و تجربيات خود گذشتگان را به آينده منتقل ميسازد. و از همه مهمتر با استفاده از وسايل ارتباطي، جامعه را براي توسعه يافتن و بهتر زندگي كردن آماده ميسازد.از آنجايي كه ارتباطات يكي از اهرمها و وسايل مؤثر در زندگي اجتماعي انسان به شمار مي رود، نقش ارتباطات را در جريان توسعه جوامع بشري نميتوان امري ساده تلقي كرد. آنچه در حال حاضر به صورت يك پديده متحول و مهم در جوامع مختلف نمود عيني يافته و همه كنشهاي اجتماعي را تحت تأثير قرار داده، پديدهاي است كه بايد آن را شكل تكامل يافته و شبكههاي ارتباطي بشر نخستين تا به امروز دانست، يعني در همه زمينهها شبكههاي ارتباطي نقش دارند. اهداف ارتباطات به نظر ميرسد كه ارتباط براي دستيابي به يكي از اهداف زير برقرار ميشود: 1- فهماندن (خبر دادن، آموزش دادن). 2- تغيير عقيده دادن. 3- گسترش و توسعه رابطه موجود. 4- تفريح و سرگرمي 5- ايجاد رفتار مورد نظر. البته اين نكته را نيز يادآوري ميكنيم كه براي فرستنده پيام، رسيدن به چند هدف همزمان نيز ميتواند مدنظر قرار گيرد كه اين امر بستگي به طراحي پيام و رعايت مسائل جزئيتر دارد. ارسطو هدف از ارتباط را اقناع ديگران ميداند و معتقد است كه برقرار كننده ارتباط از هر راه با هر وسيلهاي كه امكان داشته باشد مايل است طرف مقابل ارتباط يا مخاطب خود را تحت تأثير و نفوذ خود درآورد و نظر و انديشه خود را به بقبولاند.[5] انواع ارتباطات ما در مطالعه ارتباطات، با انواع پيوندهاي اجتماعي در جامعه سر و كار داريم. در اينجا ميكوشيم ضمن تقسيمبندي ارتباطات از لحاظ محتوا و كاركرد، هر يك از آنها را بطور جداگانه بررسي كنيم. 1) ارتباط با خود: عبارت است از اينكه جريان تفهيم و تفاهم را در درون خود انجام ميدهيم، كه يك نوع ارتباط دروني است. ارتباط با خود دربرگيرنده مشكلات دروني، يا حل وتعارضات دروني فرد است. اين ارتباط علاوه بر برنامهريزي براي آينده، عملكرد عاطفي و ارزيابي خود و ديگران و روابط ميان خود و ديگران را مورد توجه قرار ميدهد. اين ارتباط كاملا بايد شناخته شود. زيرا، مبناي براي ارتباطات بعدي است، ارتباط با خود عمل مداوم و پيوسته و فراگير در زندگي روزمرّه همة انسانها است. 2) ارتباط خصوصي و بدون واسطه: ارتباطي است فوري رو در رو كه طي آن، پيام مستقيماً ميان پيام دهنده و پيام گيرنده (يا دو گروه كوچك) رد و بدل ميشود. ويژگيهاي اين پيام الف) فرصت جا بجاييي پيام گيرنده و پيام دهنده. ب) فرصت تصحيح يكديگر ج) ارتباط چهره به چهره و عميق. د)قابل رؤيت بودن آثار پيام 3) ارتباط جمعي يا عمومي: ارتباط جمعي، نوعي از ارتباط است كه براساس آن فرد با تعداد كثيري از انسانهاي ديگر ارتباط برقرار ميكند. اين ارتباط فراگرد تفهيم و نفاهم و تسهيم معني با شماركثيري از انسانهاي ديگر است. امروزه به اين ارتباط توجه زيادي مبذول ميشود و دستاندركاران سياست، تجارت و غيره كم و بيش، بيشترين تلاش خود را در جهت بهبود آن مبذول داشته و خود را ملزم و مكلّف به شناخت بهتر آن و فراگيري نكات ظريف آن ميدانند. اين ارتباط از طريق ( روزنامه كتاب، امواج راديو، و غيره ) براي گروه غيرمحدودي از مردم با سرعت زيادي انجام ميگيرد ويژگيهاي اين ارتباط عبارتند از الف) پيامگيران نا آشنا، پراكنده ب) بازگشت پيام يا بازخورد با تأخير ج) سرعت عمل زياد د) تكثير پيام ه ) ارتباط سطحي ناپايدار 4) ارتباط نوشتاري: ارتباطي است كه در آن، اصطلاحات از طريق قلم بر كاغذ نقش ميبندد (مانند روزنامه، نامه، كتاب، و غيره) 5) ارتباط غير نوشتاري: ارتباطي است كه اطلاعات و افكار از طريق امواج ( مانند راديو، تلويزيون، تلفن و تلگراف و غيره) 6) ارتباط ملّي: ارتباطي است كه پيامها، اطلاعات و مفاهيم، از طريق وسايل ارتباطي جمعي (مانند راديو، تلويزيونو مطبوعات )در چارچوب جغرافيايي يك كشور منتشر ميشود. 7) ارتباط فرا ملّي: پيامها و اطلاعاتي كه از طريق ماهوارهها مرزهاي جغرافيايي را در مينوردد و موجبات نزديكي ميان انسانها بر روي كره زمين مي َشود. ارتباط كلامي: در اين نوع ارتباط، اصطلاحات و افكار از طريق غير زباني و گفتار منتقل ميشود . 9) ارتباط غير كلامي: ارتباطي است كه مفاهيم و معاني غير زباني و گفتاري ميان انسانها منتقل ميشود . (مانند عكس،تصوير، فيلم و غيره ) 10) ارتباط ابزاري يا ماشين: در اين نوع ارتباط، گردش اطلاعات ميان دو ابزار يا ماشين رد و بدل ميشود ( مانند انتقال اطلاعات مخزن با بلندگو و صفحه تلويزيون) 11) ارتباط زماني: ارتباطي است، كه انتقال اطلاعات بايد در زمان معين انجام گيرد در غير اين صورت، ارزش چنداني ندارد، (مانند گزارشهاي خبري) 12) ارتباط غير زماني: برعكس ارتباط زماني مانند كتابخانه 13) ارتباط سازماني: در اين نوع ارتباط، انتقال اطلاعات و دريافت پيام امكانات گسترده فني و برنامه ريزي و سازماندهي و نيز بودجه و پرسنل و ... نياز دارد. 14) ارتباط نمادين: ارتباطي است كه طي آن، در قالب علائم و نشانهها از طري حواس فرد و دريافت ميشود (مانند حالات چهره پيام دهنده، حركات و ژستهاي او، لحن صحت او و ...) اين عوامل و بسياري عوامل ديگر، بخش از پيام هستند كه پيام گيرنده، آنها را نشانه خواني ميكند، اين حالات و حركات ميتواند از فرهنگ به فرهنگ ديگر متفاوت |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: محمود زماني زاده
|
|
با سمه تعالي
با سلام و احترام به استحضار مي رساند كنفرانس ارائه شده پيرامون موضوع "عوامل تاثير گذار در پذيرش پيام" كه خلاصه آن نيز در سايت حضورتان ايفاد گرديد توسط آقايان جهانبخش، مجيدي و امينيان صورت پذيرفته است./ با تشكر |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
آقای امینیان
ممنون از اطلاع رسانی شما |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
موضوع : مفهوم اطلاع
هر اطلاع رسانی نوعی ارتباط محسوب می شود ولی هر ارتباطی اطلاع نیست به عبارت دیگر می توان ارتباط برقرار کرد بدون اینکه اطلاعاتی رد و بدل شود. هر پیام به منظور انتقال یک آگاهی تازه عرضه می شود و میزان همین آگاهی تازه است که تحت عنوان اطلاع واحد ارزیابی قرار می گیرد و در هر ارتباطی که بین فرستنده و گیرنده برقرار می شود ضمن تبادل پیام تعدادی از آگاهیهای قبلی نیز به گیرنده منتقل می شود و چون ارزش اطلاع موجود در هر پیام برای گیرنده به میزان تازه بودن و غیر قابل پیش بینی بودن آن بستگی دارد بنابراین هر اندازه که عناصر تازه یک پیام بیشتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. پ هر نظام اطلاعاتی که دانش و اطلاعات را در میان مردم توزیع کند باید سه نیاز عمده را براورده سازد : نخست انکه به استفاده کننده بپوید اطلاعاتش را کجا باید بیابد دوم هر آن که استفاده کننده تصمیم گرفت اطلاعاتی را به دست آورد آن اطلاعات را به او برساند و سوم آنکه هر زمان که استفاده کنده تعیین کرد به درخواستهای او پاسخ بگوید. اهمیت اطلاعات در دنیازی امروز به تفاوت عمده میان کشورهای پیشرفته و عقب مانده در نقش و ارزش اطلاعات آنها نهفته است و بر اساس نظریات برخی دانشمندان قدرت در جایی متمرکز می شود که بیشترین اطلاعات در آنجا وجود دارد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سعیده حاج علی
|
|
مفهوم اطلاع :
هر اطلاع رسانی نوعی ارتباط محسوب می شود ولی هر ارتباطی اطلاع نیست به عبارت دیگر می توان ارتباط برقرار کرد بدون اینکه اطلاعاتی رد و بدل شود. هر پیام به منظور انتقال یک آگاهی تازه عرضه می شود و میزان همین آگاهی تازه است که تحت عنوان اطلاع واحد ارزیابی قرار می گیرد و در هر ارتباطی که بین فرستنده و گیرنده برقرار می شود ضمن تبادل پیام تعدادی از آگاهیهای قبلی نیز به گیرنده منتقل می شود و چون ارزش اطلاع موجود در هر پیام برای گیرنده به میزان تازه بودن و غیر قابل پیش بینی بودن آن بستگی دارد بنابراین هر اندازه که عناصر تازه یک پیام بیشتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. پ هر نظام اطلاعاتی که دانش و اطلاعات را در میان مردم توزیع کند باید سه نیاز عمده را براورده سازد : نخست انکه به استفاده کننده بپوید اطلاعاتش را کجا باید بیابد دوم هر آن که استفاده کننده تصمیم گرفت اطلاعاتی را به دست آورد آن اطلاعات را به او برساند و سوم آنکه هر زمان که استفاده کنده تعیین کرد به درخواستهای او پاسخ بگوید. اهمیت اطلاعات در دنیازی امروز به تفاوت عمده میان کشورهای پیشرفته و عقب مانده در نقش و ارزش اطلاعات آنها نهفته است و بر اساس نظریات برخی دانشمندان قدرت در جایی متمرکز می شود که بیشترین اطلاعات در آنجا وجود دارد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|