جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعریف مطبوعات در قانون مطبوعات

تعریف مطبوعات در قانون مطبوعات 11 سال 12 ساعت ago #9006

نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. تفصیل آن را قانون معین می کند.[قانون اساسی اصل 24]
فصل اول- تعریف مطبوعات
ماده-1: مطبوعات در این قانون عبارتند از از نشریاتی که به طور منظم با نام ثابت و تاریخ و شماره ردیف در زمینه های گوناگون خبری،انتقادی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،کشاورزی،فرهنگی،دینی،علمی،فنی،نظامی،هنری،ورزشی و نظایر اینها منتشر می شوند.
نشریه الکترونیکی، رسانه ای است که به طور مستمر در محیط رقمی(دیجیتال)، انواع خبر،تحلیل،مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار،صدا و تصویر منتشر می نماید.
خبرگزاری داخلی،مؤسسه ای خبری است که در زمینه جمع آوری، پردازش و انتشار خبر،تحلیل،مصاحبه و گزارش در قالب نوشتار، صدا و تصویر در محیط رقمی(دیجیتال) و یا غیر آن فعالیت می نماید.
تبصره 1- انتشار فوق العاده اختصاص به نشریه ای دارد که به طور مرتب انتشار می یابد.
تبصره2- (الحاقی 30/1/1379) نشریه ای که بدون اخذ پروانه از هیأت نظارت بر مطبوعات منتشر گردد از شمول قانون مطبوعات خارج بوده و تابع قوانین عمومی است.
تبصره3- (الحاقی 30/1/1379) کلیه نشریاتی الکترونیکی مشمول مواد این قانون است.
تبصره4- خبرگزاری های داخلی از حیث حقوق، وظایف،حمایت های قانونی و جرائم و مجازاتها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن می باشند.
مدیرعامل و نویسندگان و تهیه کنندگان مطالب خبرگزاری ها حسب مورد دارای همان مسئولیت هایی هستند که برای مدیر مسئول و نویسنده مطبوعات منظور شده است.
هیأت نظارت بر خبرگزاری ها، همان هیأت نظارت بر مطبوعات خواهد بود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فرناز فروزان
مدیران انجمن: فرناز فروزان