سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: دولتها حقوق فرهنگی مردم را باور کنند

دولتها حقوق فرهنگی مردم را باور کنند 10 سال 11 ماه ago #8521

عماد افروغ معتقد است مدیر فرهنگی نباید سیاست‌زده و اقتصادزده باشد یا بخواهد با فرهنگ تجارت کند. فرهنگ با حقیقت، ادب، اخلاق و نقد سروکار دارد. استراتژیست‌ترین و اخلاقی‌ترین انسان‌ها باید مدیر فرهنگی شوند. وی در مورد اولویت فرهنگی دولت یازدهم اظهار داشت: همیشه در ارتباط با مسائل فرهنگی کشور به چند نکته اشاره کرده‌ام که می‌تواند تبیین اولویت‌های فرهنگی ما باشد. وی افزود: نخست اینکه دولت‌ها باید باور داشته باشند که مردم نیز حقوق فرهنگی دارند و این مردمی‌ترین نگاه به مقوله فرهنگ است. نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که در برابر حقوق فرهنگی مردم یکسری وظایف دارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جدول انتهای کتاب «هویت ایرانی و حقوق فرهنگی» این حقوق را احصا کرده‌ام گفت: همانطوری‌که فرهنگ لایه‌های متعددی دارد که شامل جهان‌بینی، ارزش‌ها، الگوی‌های رفتاری و نمادها می‌شود به این ترتیب دولت‌ها باید به طور عمده به این چهار لایه توجه ویژه داشته باشند. قومی که جهان‌بینی آنان جهان‌بینی توحیدی است در نتیجه اهتمام ویژه‌ای به این امر از خود نشان می‌دهد. نویسنده کتاب «حقوق شهروندی و عدالت» با بیان اینکه توحید‌‌‌گرایی با انقلاب اسلامی ایران عجین شده است،گفت: لایه بعدی ارزش‌های فرهنگی است. این ارزش‌های فرهنگی ریشه در جهان‌بینی توحیدی دارد. وی گفت: همانگونه که ارزش‌های ما مبتنی بر ارزش‌های توحیدی است و ریشه در تاریخ ملت ما دارد می‌توان این ارزش‌ها را در عرصه‌های مختلف احصا کنیم. نویسده کتاب «محتوا گرایی و تولید علم» افزود: «نماد» وجه چهارم فرهنگ است که متنوع نیز است که در شهرسازی، موسیقی و لباس و سایر عرصه‌های مختلف هنری کاربرد دارد.

سیاست فرهنگی به کرامت انسان توجه دارد

افروغ با بیان اینکه در سیاست‌های فرهنگی به جایگاه ویژه و کرامت انسان توجه ویژه می‌شود،گفت: مدیر فرهنگی به کرامت و عزت انسان توجه ویژه دارد که این توجه با اخلاق و معنویت نیز همراه است. وی ادامه داد: اولویت فرهنگی فقط منحصر به نهادهای فرهنگی دولت نیست بلکه اولویت کل نظام است. به هر حال نهادهای فرهنگی هم باید تشکیل ‌شود که
راجع‌ به بسط و نشر و تئوریزه کردن و ایدئولوژی کردن انقلاب اسلامی اهتمام خاص‌تری هم داشته باشند. این استاد دانشگاه گفت: نمی‌توانیم اولویت فرهنگی را با یک نهاد خاص تعریف کنیم بلکه کل نهادها باید به نشر ارزش‌های فرهنگی بپردازند. وی با بیان اینکه حقوق فرهنگی مردم باید در سیاست‌ها دیده ‌شود، افزود: از سوی دیگر فقط دولت نباید هم متولی در امر سیاست‌گذاری و هم اجرای حقوق و وظایف فرهنگی مردم باشد. وی سپس به تشریح ویژگی مدیر فرهنگی پرداخت و افزود: مدیر فرهنگی باید استراتژیست فرهنگی باشد ما نمی‌توانیم مسئولیت فرهنگ را به دست کسانی بسپاریم که با هر وزش باد تغییر رویه دهد. افروغ افزود: شخصیت‌هایی که اقتصازده و سیاست زده هستند یا قصد دارند به وسیله فرهنگ تجارت و کسب درآمد کنند شخصیت مناسب فرهنگی نیستند و باید بدانند که فرهنگ با حقیقت، ادب، اخلاق، نقد سروکار دارد.

مدیر فرهنگی باید فرهنگی باشد

افروغ قول یک شاعر را یادآور شد و گفت: در این دولت افرادی مدیریت فرهنگی را می‌پذیرفتند که اگر مدیریت یک تعاونی و سازمان ورزشی را هم به آنان پیشنهاد می‌کردند می‌پذیرفتند، این نقض غرض است.

مدیر فرهنگی باید با اهالی سینما تعامل داشته باشد

وی ادامه داد: به طور مثال در دولت یازدهم اگر مسئولیت سینما را به دست کسی می‌سپاریم که متصدی سینما ‌شود باید با سینماگران تعامل داشته باشد اما این تعامل هم یکسویه نیست. دلیلی نمی‌شود هر چه را اهالی سینما‌گران گفتند بپذیرد و باید براساس گفت‌وگو به تفاهم برسند. افروغ با بیان اینکه مدیر فرهنگی باید با تمام اقشار فرهنگی تعامل داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: نهاد‌های نظارتی نیز باید بر نهاد‌های فرهنگی نظارت کنند به این ترتیب تصدی در امر فرهنگ را فقط بر عهده دولت نگذارند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فرناز فروزان

دولتها حقوق فرهنگی مردم را باور کنند 10 سال 11 ماه ago #9658

لطفا منبع مطالب ارسالی را ذکر کنید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فرناز فروزان