سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شخص حقوقی

شخص حقوقی 10 سال 4 ماه ago #55082

در ابتدا برای یک توضیح کوتاه از شخص و شخصیت باید بگویم که شخص موجودی است که دارای حق و تکلیف می باشد این شخص دارای زندگی حقوقی و می تواند در این زمینه با انجام اعمال خود ایفای نقش نماید و شخصیت از نظر حقوقی عبارت است از شایستگی فرد برای اینکه دارای حق و تکلیف گردد .
اصل بر این است که اشخاص حقوقی و حقیقی در بحث حقوق و تکالیف مشترک اند یعنی در اجرای قوانین و تبعیت از حقوق و تکالیف عام که در قانون اساسی و یا عرف ذکر گردیده به لحاظ اجرا مشترک بوده اما به لحاظ نوع قوانین که با توجه به جایگاه های مختلف اشخاص متفاوت است تفاوت دارد .
به منظور شناساندن شخص حقوقی نخست لازم است که تعریف ، ضرورت وجود و چگونگی پدید آمدن و ماهیت شخص حقوقی مشخص و آنگاه اقسام ، ممیزات و وضع حقوقی آن در حقوق امروز معلوم گردد .
شخص حقوقی هنگامی پدید می آید که دسته ای از ا فراد که دارای منافع و فعالیت مشترک هستند یا پاره ای از اموال که به اهدا ف خاصی اختصاص داده شده اند در کنار هم قرار بگیرند و قانون آنها را طر ف حق و تکیف بشناسد و برای آنها شخصیت مستقلی قائل گردد مانند دولت – شهرداری – دانشگاه تهران – شرکتهای تجاری – انجمنها و موقوفات ، بنابراین می توان گفت شخص حقوقی مانند شخص طبیعی موجودی است که برای میل به اهداف خاصی پدید می آید و می تواند طرف حق و تکلیف قرار بگیرد .
و در پایان می توانیم بگوییم که شخصیت های حقوقی به چند دسته تقسیم می شوند :
1 – شخصیت های حقوقی ، حقوق عمومی مثل : شهرداری ها ، دانشگاه ها ، مجلس شورای اسلامی
2 – شخصیت های حقوقی ، حقوق خصوصی که معمولا به چند دسته تقسیم می شوند مثلا : شرکتهای تجاری که از مجموعی از اشخاص تشکیل می شود که اموال و خدماتی را به منظور یک فعالیت اقتصادی مشترک و تقسیم منافع بین خود در میان میگذارند .
3 – موسسات غیر تجاری که این موسسات برای اهداف تجاری و غیر تجاری تشکیل نمی گردد و ممکن است قصد سودجویی داشته باشند یا نداشته باشند .
موقوفات نیز که عبارت است از اموالی که بین آنها حبس می شود ( از جریان داد و ستد و هر گونه معامله ای خارج می گردد ) و منفعت آن تسبیل می گردد ( برای یک هدف خیر و در راه خدا اختصاص داده میشود ) دارای شخصیت حقوقی هستند .
حیات اشخاص حقوقی مانند اشخاص طبیعی پایان می پذیرد این قاعده هم در مورد اشخاص حقوقی حقوق عمومی و هم درباره اشخاص حقوقی حقوق خصوصی اعمال می گردد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده