خوش آمديد,
مهمان
|
|
حقوق فرشتهای که هنوز متولد نشده!
همان طور که میدانید وجود فرزند بزرگترین نعمتی است که خداوند به بشر داده و زوجین باید قدر این نعمت بزرگ را بدانند و تمام تلاش خود را در جهت پرورش صحیح فرزند خود بنمایند. در این راستا دانستن اینکه فرزند از دوران جنینی دارای حق است خالی از فایده نخواهد بود. حال شاید بخواهید بدانید آیا قانون وحقوق ما برای جنینی که در رحم مادر باردار است هم موادی را اختصاص داده است یا خیر؟ ماده 957 قانون مدنی در مورد حقوق مدنی جنین چنین مقرر میدارد: «حمل از حقوق مدنی متمتع میگردد مشروط بر اینکه زنده متولد شود.» منظور قانونگذار از این ماده این است که در صورتی که مصلحت اقتضا کند ممکن است جنین حتی قبل از تولد دارای حق گردد مشروط بر اینکه زنده به دنیا آید،بنابراین میتوان گفت جنین نیز دارای نوعی شخصیت است و میتواند صاحب حق باشد. حقوق مدنی جنین: حق حیات: جنین این حق را دارد که تا زمان تولد زنده بماند به همین دلیل در حقوق اسلام سقط جنین مجاز شمرده نشده و برای مرتکبین عمل سقط، ولو پدر و مادر، حسب مورد، قصاص و دیه مقرر گردیده است. ماده 622 قانون مجازات اسلامی مقرر میدارد: «هرکس عالماً عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار به زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.» در صورتی که حیات جنین با حیات مادر در تعارض باشد حفظ حیات مادر اولویت دارد و در این صورت با تشخیص مراجع صالح سقط جنین امکان پذیر است و جرم محسوب نمیشود. برخورداری از وصیت: ممکن است کسی به نفع جنین وصیت کند و حقی بدین ترتیب برای او ایجاد گردد. مواد 850 و 851 و 852 به این امر اختصاص دارد. ماده 851 قانون مدنی چنین بیان میدارد: «وصیت برای حمل صحیح است لیکن تملیک او منوط است بر این که زنده متولد شود.» (البته جنین باید در زمان وصیت موجود باشد). حق ارث: جنین طبق قانون ارث میبرد. ماده 875 قانون مدنی در این باره میگوید: «شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد در صورتی ارث میبرد که نطفه او حینالموت منعقد بوده و زنده هم متولد شود اگر چه فوراً بعد از تولد بمیرد.» همچنین ماده 876 ، 877 ،878 قانون مدنی هم به موضوع ارثبری جنین اشاره دارد. حتی در مواقعی ممکن است برای حفظ و اداره سهمالارث جنین کسی از طرف دادگاه معین گردد که اصطلاحاً امین نامیده میشود (ماده 103 قانون امور حسبی). بنابراین حقی که برای جنین ایجاد میشود متزلزل است و هنگامی قطعی میشود که زنده به دنیا آید، اگر چه فوراً بعد از تولد بمیرد. به طور مثال اگر قبل از تولد جنین پدر او بمیرد، نمیتوان حقوق جنین را نادیده گرفت، بلکه باید سهمالارث او را کنار گذاشت (ماده878 ق.م). البته در صورتی ارث او قطعی خواهد شد که زنده به دنیا آید و اگر زنده متولد شود و در فاصله کمی بعد از تولد بمیرد حق وی از بین نمیرود بلکه سهمالارث او به وراثش خواهد رسید. وقف: ماده 69 قانون مدنی بیان میدارد: «وقف بر معدوم صحیح نیست، مگر به تبع موجود.» از این ماده میتوان فهمید که وقتی وقف برای کسانی که بعداً به وجود میآیند جایز باشد به طریق اولی وقف بر جنین هم جایز است. ماده 957 ق.م هم این مطلب را تأیید میکند که جنین حق تمتع (حق برخورداری) از وقف را دارا است. [b]هبه:[/b] (بخشش) آیا می توان مالی را به جنین بخشید؟ بله، زیرا جنین نماینده قانونی دارد و نماینده او میتواند هبه را قبول و قبض کند (در تصرف خود بگیرد). اگر جنین ولی قهری (پدر یا جد پدری) داشته باشد او اقدام لازم را به عمل میآورد وگرنه برای جنین نصب امین میشود. در صورتی که زنده متولد شود، حق او قطعی خواهد شد. حق جبران خسارت وارده بر جنین: هرگاه بر اثر زیان وارد شده بر جنین، طفلی ناقص به دنیا آید، آیا میتوان از طرف او و به نمایندگی از او مطالبه خسارت کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت؛ حق جبران خسارت هم از جمله حقوق مدنی است، بنابراین نماینده قانونی جنین میتواند جبران خسارت را مطالبه کند و اگر مطالبه نکرد، خود طفل پس از رسیدن به سن قانونی میتواند جبران خسارت وارد در دوران جنینی را مطالبه نماید. با مطالعه موادی از قانون که به جنین اختصاص داده شده به درک بهتری از ارزش وجودی او میرسیم. وقتی در حقوق ما که از شرع مقدس اسلام گرفته شده جنین در موارد متعدد صاحب حق به شمار میآید، خواهیم فهمید این موجود با ارزش از چه اهمیتی نزد پروردگار برخوردار است که مقررات و قوانین مخصوصی به نفع او وضع شده است.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|