سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: رابطه بین تعهد و حق دینی

رابطه بین تعهد و حق دینی 9 سال 5 ماه ago #107400

بسمه تعالی

موضوع :
رابطه بین تعهد و حق دینی :
حقوق مالی به حقوق عینی و دینی تقسیم می شود :

حق عینی : حقی است برای فرد نسبت به مال معین محسوس و به عبارت دیگر رابطه ای است بین شخص و شئ ؛ مانند حق مالکیت بر عین معین یا حق رهن گیرنده نسبت به مال مورد رهن .
حق دینی : حق ذهن یا شخصی نیز می گویند برای یک فرد بر ذمه و دیگر ، به عبارت دیگر رابطه ای است بین دو طرف که به موجب آن یکی می تواند انجام امر یا خودداری از انجام امری را از دیگری بخواهد .
 نکته : تعهد رابطه ای مستقیم با حق دینی دارد هر کجا یک حق دینی برای شخص وجود داشته باشد برای طرف دیگر الزاماً تعهدی وجود دارد و در حقیقت عبارت است همان رابطه ی میان دائن و مدیون است و به عبارت دیگر تعهد جنبه ی منفی رابطه ی حقوقی و حق دینی جنبه مثبت ان است مثلاً مستأجری که باید به موجب قرارداد هر ماه مبغلی به عنوان
مال الاجاره بر مؤجر بپردازد و دارای تعهد یا دینی نسبت به مؤجر است و در مقابل مؤجر دارای یک حق دینی یا طلب نسبت به مستأجر است و بر این اساس پرداخت مال الاجاره را مطالبه کند .






موضوع :
فرق بین عقد و ایقاع
حقوق مالی به حقوق عینی و دینی تقسیم می شود :

عقد و ایقاع هر دو عمل حقوقی هستند و اراده در هر دو از شرایط اساسی به شمار می آید فرق بین آنها در این است که عقد یک عمل حقوقی دو جانبه است و برای تحقق ان اداره دو طرف لازم است
مثال عقد : خرید و فروش که با دو ارائه فروشنده و خریدار انجام می گردد .
تعریف ایقاع : یک عمل حقوقی یک جانبه است و برای وقوع آن قصد و رضای یک طرف
کافی است .
مثل ایقاع : طلاق در حقوق ایران که از طرف مرد باید ارائه انجام می گیرد . و یا عیازت مباحاث که از اسباب مالکیت است که بر موجب ان کافی است ماده 147 ق . م و یا ابراء ( طرف نظر کردن از حق دینی به اختیار که تنها به ارائه بستانکار می تواند دین را ساقط کند ماده 289 ق . م )



موضوع :
اعمال حقوقی
کلمه حقوقی : عملی است که با دو ارائه تشکیل می شود یا عقدی است که با دو اراده واقع می شود و قانون از آن حمایت می کند مثل : عقد = قرارداد = داد و ستد
واقعه حقوقی : تلف کردن مال دیگری ( اتلاف ) از روی دشمنی و قانون جبران خسارت می کند . در واقعه حقوقی گاهی اراده داریم و گاهی هم غیر ارادی است و در هر دو صورت قانون جبران خسارت
می کنند .
مثال واقعه حقوقی : اتلاف ، سرقت ، استیفاء ( استفاده کردن از مال دیگری )
مثال عمل حقوقی : نکاح ، اجاره ، وکالت

 نکته : در واقع حقوقی قرارداد نداریم ، و در زمانی که مال دیگری را اتلاف کردیم باید جبران خسارت کنیم و قانونگذار از مردم حمایت می کند که اگری به دیگری آسیب رساندیم حتماً جبران خسارت کنیم به این جریان در عالم حقوقی می گویند الزامهای خارج از قرارداد ( ملزم می شوی به پرداخت خسارت حتی وقتی که قرارداد نداری )






موضوع :
ارکان تعهد
تعهد دارای سه رکن است :

1. موضوع : تعهد باید موضوعی داشته باشد و یا مورد تعهد ممکن است به سه مورد باشد :
الف – انتقال مال
ب- انجام
ج – خودداری از انجام کار

2. طرف تعهد : و دارای دو طرف است طرفی که انتقال مال یا انجام کار یا خودداری از انجام کاری را بعهده گرفت و طرفی که تعهد به نفع اوست . اولی متعهد یا مدیون و دومی متعهد یا دائن با بستانکار است .
3. رابطه حقوقی : سومین رکن تعهد رابطه حقوقی بین طرفین ( متعهد و متعهدله ) است که به موجب آن متعهدله می تواند انجام امر یا خودداری از انجام امری را از متعهد مطالبه کند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده