سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه پنجم ویراستاری و صفحه آرایي-روحاني

خلاصه جلسه پنجم ویراستاری و صفحه آرایي-روحاني 9 سال 11 ماه ago #76628

خلاصه جلسه پنجم ویراستاری و صفحه آرایی:

ویرایش محتوایی: توجه به تناسب در مفاهیم پیام، بهترین نکته ویرایش محتوایی می باشد.

تیتر: تیتر نویسی یکی از فنی و حرفه ای ترین کارهای روزنامه نگاری می باشد که باید در ذهن و جان مخاطب ماندگار شود. تیتر در واقع جمله ای است که در کوتاهترین حالت ممکن پیامی را از متن خبر به مخاطب منتقل می کند.

مکمل تیتر: روتیتر و زیرتیتر جهت انتقال مفهوم بهتر به مخاطب را مکمل تیتر می گویند.

روتیتر: بخشی از تیتر است که به منظور رعایت ایجاز از درون تیتر استخراج و با حروف کوچکتر و بالای آن نوشته می شود.

زیرتیتر: جمله ای که با حروف کوچکتر از تیتر در زیر آن قرار می گیرد و مفهوم تیتر یا روتیتر را تکمیل می کند. در واقع فرصت تیتر شدن را از دست داده است.

سوتیتر: جمله ی مهمی همراه با فعل است که از درون مطلب استخراج و حروف آن کوچکتر از تیتر و بزرگتر از متن می باشد. که کمک به انتقال بهتر به مخاطب، جلب توجه و ترغیب مخاطب به مطالعه پیام، زیباسازی مطالب و پرکردن صفحه می کند.

میان تیتر: جمله ی کوتاه بدون فعل است که حروف آن بزرگتر از متن انتخاب می شوند. که کمک به احساس نکردن مطالب طولانی، طبقه بندی محورهای پیام و زیبایی صفحه بدور از یکنواختی متن می کند.

بایدها و نبایدها در ویرایش تیتر:
1- تیتر باید جامع و مانع باشد 2- تیتر نباید مبهم باشد 3- تیتر نباید شعار باشد 4- تیتر باید مفهوم دار باشد 5- تیتر با فعل یا بدون فعل 6- رعایت ایجاز در تیتر

تقسیم بندی ویرایش:

1- ویرایش فنی: که شامل درست نویسی واژه ها، نشانه گذاری ها، تنظیم جداول، نمودارها و ...، فصل بندی، تنظیم فهرست ها، پاراگراف بندی، سطربندی و ... می باشد.

2-2- ویرایش زبانی یا ادبی: که شامل استفاده از عبارت ها و اصطلاح های مناسب، اصلاح جملات مطابق دستور زبان فارسی، رسایی و شیوایی جملات، توجه به زمان فعل ها، حذف تناقض های معنایی و موارد زاید و ... می باشد.

3- ویرایش محتوایی: پیشرفته ترین نوع ویرایش است که به صورت تخصصی و علمی و جهت رفع تناقض های علمی در کل محتوا اعمال می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه جلسه پنجم ویراستاری و صفحه آرایي-روحاني 9 سال 11 ماه ago #78673

سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي