چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از در ویراستاری

خلاصه ای از در ویراستاری 10 سال 1 روز ago #72687

بنام خدا
ویراستاری چیست؟
ویراستار در واقع کسی است که به نوشته هویت و زیبای می دهد. ویراستار است که از ادبیات غنی و با معنا برای کلمات یک نوشته انتخاب می کند وبه نوشته زینت و آذین بندی می نماید.یک ویراستار علوم حوزوی باید با کلمات و جملات دینی آشنایی کامل داشته باشد یابتواند از بهترین آنها در کلمات استفاده نماید.هدف ویراستار کمک به سلامت نوشته ها و جذابیت بخشیدن به محتوا و شفاف کردن پیام می باشد.
یک ویراستار باید اطلاعات به روز ودقیقداشته باشد و باید از حداقل مسائل روز اطلاع داشته باشدچه در زمینه فرهنگی ویا ورزشی و اقتصادی و کاربرد ادبیات در خبررا نیز بشناسد و مطا لعه کافی در زمینه های فوق برنامه نیز داشته باشد.
یک ویراستار حتما" باید جای دقیق مطا لب و عکس و نوشته ها را بداند تا از آنها در جای مناسب استفاده نماید و با نوشتن مطلب مناسب با فونت مناسب بهترین تاثیر را در یک نوشته خواهد داشت آشنایی با رنگ –عکس و کاریکاتور نیز او را یاری می کند – استفاده از یک رنگ مناسب در یک صفحه باعث ایجاد تاثیر شگرف در یک صفحه می شود و خواننده نیز به خواندن آن مطلب همت می گمارد.
شناخت ساختمان تحریریه
برای داشتن یک روزنامه و یا مجله جای مناسب و فضای کافی یکی از مهم ترین کارها می باشد که این کار توسط صاحب امتیاز نشریه انجام می گیرد.که شخص حقیقی یا حقوقی نامیده می شود.
دومین شخص مدیر مسئول نشریه است که می تواند صاحب امتیاز و یا شخص دیگری باشد که مسئولیت تمام نوشته هایی که در روزنامه چاپ می شود با ایشان است
سومین شخص که بازوان نشریه می باشد و مدیر تحریریه و معاون اجرایی نشریه می باشد و در نهایت مطالب خروجی نشریه از زیر نظر ایشان می گذرد و کنترل می گردد.
سردبیر اجرایی و سردبیر میانی و دبیران نیز هر یک وظایف خاص خود را دارنند که باید به نحو احسن و منظم انجام بدهند.
مانیتورینگ نیز قسمتی است که اخبار مربوط به شبکه های جهانی و ماهواره ای را در اختیار معاونان و سر دبیران قرار می دهد.
مدیر هنری نیزکسی است که تمام عملیات و صفحه آرایی مطالب را زیر نظر دارد و مطالب چاپ شده را نظارت می کند.
آرشیو و متن نیز مکانی است که تمام مطالب مهم نشریات را طبقه بندی و نگهداری می کنند تا در موقع لزوم بهآن رجوع نمایند.در آرشیو عکس فیلم و مطالب دیگری نگهداری می شود تا در موقع لازم از آنها نیز استفاده گردد.
شورای سر دبیری و ویراستاری :مطالب را قبل از چاپ شدن مورد پالایش قرار داده و سردبیر یک بخش های خبری و صفحات میانی مقالات را به عهده دارنند.و در گروه تازه که ازچند نفر تشکیل می شوند تا مطالب پایانی را دوباره مرور نمایند ومورد وا رسی قرار گیرد و در میز جدید نیز خبرنکاران موضوعی را برای خود انتخاب می کنندو با جمع آورری اسناد به نتیجه معتبر می رسند.
با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه ای از در ویراستاری 9 سال 11 ماه ago #73591

سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي