چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ويراستاري - روحاني

ويراستاري - روحاني 10 سال 3 روز ago #71962

بنام خدا
خلاصه درس ویراستاری و صفحه آرایی
عملیات ویرایش
در متن به این معناست که ما بتوانیم یک جمله و یک مطلب را بدون داشتن غلط املایی بنویسیم.
خبرنگاران نخستین ویراستاران خبر هستند و باید بتوانند یک مطلب را خوب جمع بندی نمایند.و تنها خبر بیارها هستند که جمع بندی کلمات برایشان اهمیت ندارد.
در عملیات ویرایش دو بعد وجود دارد:
1- ویرایش صوری.
2- ویرایش محتوایی.
در ویرایش صوری ما مطلبی رااز ابتدا تا انتها خوانده و کلمات و جملات و ترکیب بندی آنرا تنظیم می نمایم و اگر خبری را از خبرگزاری دریافت کردیم ابتدا و انتهای آنرا حذف می نمایم مثل- تاریخ – ساعت – سابقه و مطلب اصلی را چاپ می نمایم .
به گزارش روابط عمومی محیط زیست تهران : در روز گذشته یک نفر با یک اسلحه گرم یک گوزن را مورد اصابت گلوله قرار داد و باعث کشته شدن آن حیوان شد. تهران ساعت 10:10 دقیقه صبح – واحد مرکزی خبر" ایرنا – در تاریخ 12/12/92
اما در نکته دوم : حتما" مبدا و منبع خبر در ابتدای خبر و یا در انتهای آن حتما" باید ذکر شود. تهران – واحد مرکزی خبر –ایرنا.
نکته سوم: و اگر خبری توسط گروهی خاص تهیه شود حتما" نام آن گروه : گروه اجتماعی – گروه اقتصادی- و یا گروه ورزشی چون در یک روزنامه هر قسمت آن توسط همان گروه مظالب آن درج می شود و دیگر احتیاجی نیست منابع در اول و یا آخر آن ذکر گردد.
نکته چهارم:به این مطلب می پزدازیم که بکارگیری نشانه ها و علامت ها در ارائه یک خبر خیلی مهم است برای اینکه مطالب ما از هم مجزا شود حتما" بایستی بین آنها از ویرگول یا خط فاصله و یا : استفاده گردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي