سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: گزارش ارسال شده به همشهری آنلابن شماره 3

گزارش ارسال شده به همشهری آنلابن شماره 3 10 سال 4 ماه ago #56047

لیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت از تهران» در حالی در مجلس به تصویب رسید که واکنش‌های متفاوتی را از سوی مسئولان شهری و اعضای شورای شهر به همراه داشت.

در این میان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است که واکنش‌های اولیه به این طرح، حکایت از آن دارد که مسیر کار کارشناسی به‌صورت کامل طی نشده است. محمد سالاری عنوان کرد که نخستین اصل برای تحقق چنین طرح مهمی، یعنی «توافق همه نهادها و مسئولان» در رده‌های مختلف، هنوز محقق نشده است. از سوی دیگر وی گفت که مشکلاتی نظیر آلودگی هوا که برای انتقال پایتخت عنوان شده را می‌توان با راه‌های دیگری رفع کرد. همچنین انتقال پایتخت بار مالی سنگینی به دوش کشور می‌گذارد و نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌ها در شهر دیگری غیراز تهران دارد. به اعتقاد رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران برای رسیدن به اهداف انتقال پایتخت سیاسی، بیش از آنکه به انتقال مکان به شهر دیگر نیاز باشد به تغییر رویکردها در مدیریت نیاز است.

آخرین وضعیت حریم پایتخت

در کنار این مسائلی که سالاری عنوان کرد، موضوع انتقال پایتخت در حالی مطرح می‌شود که تعیین حریم شهر تهران این‌روزها آخرین روند کار خود را طی می‌کند. تعیین این حریم می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به پایتخت را حل کند. به‌طور نمونه کنترل ساخت و سازها و صدور مجوزهای احداث بنا در حریم شهر تهران از سوی سازمان مربوطه راحت‌تر انجام می‌شود. البته مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: «در شمال شهر تهران به‌خاطر کوهستانی بودن منطقه خط حریم به‌خوبی مشخص شده اما در جنوب این کار سخت است. براساس طرح جامع شهر تهران حریم تهران تا «رود شور» در جنوب فرودگاه بین‌المللی امام (ره) امتداد پیدا می‌کند. در آنجا روستاهای زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها طرح هادی (طرح ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستاها) دارند و تعدادی هم این طرح را ندارند.»

اولویت پایتخت، محیط‌زیست باشد

از مشکلات آلودگی هوا و در مجموع مشکلات محیط‌زیستی تهران به عنوان یکی از دلایل لزوم طرح انتقال پایتخت نام برده می‌شود. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید دارد که در تهران به موضوع محیط‌زیست به‌عنوان اولویت نخست باید نگاه شود. وی گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی از پایه‌های اصلی حفظ محیط‌زیست است و به این منظور باید نسبت به رفع نیازهای حمل‌ونقلی با حمایت کامل دولت اقدام شود. حقانی به نکته دیگری هم در این زمینه اشاره کرد و آن اینکه کمک دولت به تهران به‌عنوان پایتخت نباید تنها به حمایت از ناوگان حمل‌ونقل همگانی محدود شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي