پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش زنان دركارآفريني

نقش زنان دركارآفريني 10 سال 6 ماه ago #38594

باسلام استاد پروژه نقش زنان دکارآفریناننقش زنان در کارآفرینی و توسعه
گروه گزارش:‌ توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران یکی از راهکارهای مهم در جهت جذب نیروهای متخصص زن است.

زنان که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند،در چند سال گذشته گرایش بیشتری به تحصیلات دانشگاهی پیدا کرده‌اند و نرخ ورود زنان و دختران به دانشگاه‌ها، سال‌به‌سال درحال افزایش است.
براساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری بانوان تحصیلکرده به‌صورت قابل‌توجهی درحال افزایش است. جذب این تعداد نیروی تحصیلکرده در سازمان‌های دولتی موجود که اکثرا با تورم نیروی انسانی مواجهند، عملی نیست و بخش خصوصی نیز باتوجه به گستره محدودی که دارد، طبیعتا نتوانسته است در جذب این سرمایه‌های ملی موفقیت قابل‌توجهی داشته باشد.
بنابراین یکی از راهکارهای مهم برای حل این معضل، توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران می‌باشد.
لاله افتخاری، عضو فراکسیون زنان مجلس در این خصوص معتقد است: نزدیک به نیمی از جمعیت کشورها را زنان تشکیل می‌دهند و درعین حال به واسطه تحولات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فنی، زنان آمادگی بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند.
به گفته او: هرگونه افزایش در نرخ کارآفرینی زنان می‌تواند در نهایت به شتاب‌گیری توسعه کارآفرینی منجر شود.
وی می‌‌گوید: کارشناسان، صاحبنظران و مسوولان برای یافتن پاسخ این پرسش که چرا زنان کمتر از مردان به شروع فعالیت‌های کارآفرینانه اقدام می‌کنند در صدند دلایل موثر در کاهش نرخ کارآفرینی زنان در مقایسه با مردان را بیابند.
وی می‌افزاید: تجربه زنان کارآفرین حکایت از مشکلات و موانع بسیاری در مسیر کارآفرینی زنان دارد، اما امید آن می‌رود که با عنایت مسوولان و تلاش بیش از پیش زنان در جهت رفع مشکلات زنان کارآفرین گام برداشته شود.
به گفته وی: هشت نماینده زن بیش از30 طرح کلان و عمومی مملکت را پیگیری می‌کنند در حالی که شاید تنها دو طرح مربوط به خانم‌ها باشد.
با توجه به این‌که خانم‌های مجلس از تعداد زیادی برخوردار نیستند اما دارای تخصص‌های رده بالا و پست‌‌های مدیریتی قبل از نمایندگی مجلس بودند.
وی گفت: در حال حاضر نمایندگان زن به‌طور فعال در امور زنان کار می‌کنند و همچنین در کمیسیون‌های تخصصی حضور فعال دارند و در بسیاری از موارد پیشرو و حتی جلودار هستند.
وی در ادامه درخصوص عملکرد فراکسیون زنان می‌گوید: عملکرد فراکسیون زنان مثبت بوده و این فراکسیون به دنبال حمایت از نقش خانواده و حل مسائل و مشکلات آنان است.
افتخاری درخصوص بودجه اختصاص‌یافته به بانوان می‌گوید: به سازمان ملی جوانان که زنان بیش از50 درصد آن را تشکیل می‌دهند و همچنین بانوان بازنشسته بودجه خوبی اختصاص یافته است. افتخاری معتقد است: باید درخصوص بودجه اختصاص‌یافته به بانوان عدالت رعایت شود.
در حال حاضر، زنان در کشور ما، به‌عنوان نیمی از جامعه، نه‌تنها دیگر خانه‌نشین نیستند، بلکه متقاضیان مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه‌ای هستند که از این نظر بر مردان برتری یافته‌اند.
فاطمه آلیا نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این مطلب می‌گوید: هم‌اینک زنان بیش از 60 درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و باتوجه به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری ازسوی دولت، کارآفرینی، اگر نگوییم تنها راه پیش‌رو است، دست‌کم یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های معضل بیکاری زنان محسوب می‌شود.
آلیا ادامه می‌دهد: ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب و کار در میان بانوان کشور، خصوصا دانش‌آموختگان دانشگاهی که باتوجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فراگرفته‌اند، امکان ایجاد کسب و کار به صورت فردی یا گروهی در رشته تخصصی خود را دارند، باعث می‌شود که آنها با بهره‌گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند.
خودباوری نه‌تنها منجر به تسلط و موفقیت آنان در زندگی شخصی‌شان می‌شود، بلکه بسیاری از ناهنجاری‌های فکری و روانی که امروز با آن دست به گریبانند را کاهش خواهد داد و آنان را به جایگاه واقعی خود می‌رساند. باتوجه به نوپایی کارآفرینی زنان، مشکلات زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آنها، مشکلات فرهنگی- اجتماعی است که رفع آن مستلزم اجرای سیاست‌ها و سازوکارهایی متناسب با آن می‌باشد.
به گفته او: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تمامی تلاش خود را در جهت رفع این مشکلات انجام خواهد داد.
کارشناسان کاربرد کارآفرینی را بسیار فراتر از ایجاد شغل و اشتغالزایی می‌دانند و معتقدند که کارآفرینی، فرآیندی ارزشی است که منجر به تولید کالا یا خدمتی جدید می‌شود.
به عقیده آنان باتوجه به مشارکت همه‌جانبه زنان در آموزش عالی و حضور موثر آنان در عرصه‌های علم و دانش که نشانگر وجود شایستگی و توانمندی در آنهاست، ایجاد کسب و کار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس‌های کوچک و متوسط چه به‌صورت کار در منزل و چه به‌صورت ایجاد شرکت‌های تولیدی، دستاوردهای مهمی خواهد داشت.به عقیده کارشناسان، جامعه با پذیرش این بینش که کار منزل برای زنان و کار بیرون برای مردان است و اولویت اشتغال نیز برای مردان است، نیمی از آحاد جامعه را از صحنه‌های اقتصادی کشور حذف کرده است، بنابراین زنان کشور ما، نیاز به الگوهایی دارند که آنان را در یافتن مسیر مناسب زندگی کاری یاری دهد. به‌عقیده زنان عضو فراکسیون زنان مجلس برای ارائه چنین الگویی توجه به عوامل فرهنگی جامعه با درنظر گرفتن جایگاه اصلی زنان در خانواده ضروری به‌نظر می‌رسد.

ركارآفريني جهت استحضار تقديم ميگردد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: داود امینیان