جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: به نظر شما کدام فلسفه بازاریابی مهمتر است و چرا ؟

به نظر شما کدام فلسفه بازاریابی مهمتر است و چرا ؟ 10 سال 1 ماه ago #68048

به نظر شما کدام فلسفه بازاریابی مهمتر است و چرا ؟



به نظر من فلسفه و مفهوم بازاریابی اجتماعی مهمتر است :
اين مفهوم آخرين و جديدترين مفهومي است كه در فلسفه هاي پنج گانه بازاريابي مطرح مي شود. تعدادي از انديشمندان و صاحبنظران دانش بازاريابي، عقيده دارند كه تأكيد مفهوم بازاريابي تنها بر تأمين نيازها و خواسته هاي مشتريان است و سلامت اجتماعي و جامعه جايگاهي در اين فلسفه ندارد . آنها بر اين باورند كه مديران سازما ن ها موظفند اهداف و مقاصد خود را گسترش دهند و ضمن آن تلاش كنند تا نيازها، خواسته ها و منافع بازارهاي هدف خود را تعيين نمايند تا شركتشان بتواند در مقايسه با شركت هاي رقيب اين نيازها و خواسته ها را به صورت كارآمدتر وكارآتر تأمين نمايد . اين اقدامات به نوبه خود موجب خواهد شد كه رفاه و تندرستي مشتري و جامعه فراهم شود. براساس مفهوم بازاريابي اجتماعي انتقادي كه ازمفهوم بازاريابي محض مي شود اين است كه در مفهوم بازاريابي تضاد و تناقض بين نيازها و خواسته هاي كوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته نمي شود. اين تناقضات موجب مي شود كه بازاريابي اجتماعي جايگاه و اعتبار بالايي در نزد انديشمندان و صاحبنظران بيابد . براساس مفهوم بازاريابي اجتماعي، مديران بازاريابي سازما نها و شركت هاي بزرگ ناگزيرند در تعيين خط مشي هاي بازاريابي خود عوامل مهمي نظير منافع شركت، خواسته هاي مصرف كننده و منافع جامعه را مشتركا مدنظر قرار دهند .
شركت ها در ابتدا معتقد بودند هدف بازاريابي آنها در كوتاه مدت عبارت از كسب بازده بيشتر از سرمايه صاحبان سهام . اما آنها بعدا دريافتند كه تأمين نيازها و خواسته هاي مشتريان و منافع جامعه در بلندمدت اهميت فراواني دارد. اين امر منجر به تولد و ظهور بازاريابي اجتماعي شد و در حال حاضر بسياري ازشركت ها هنگام اتخاذ تصميمات بازاريابي منافع جامعه را مورد توجه قرار مي دهند.هدف در بازاریابی اجتماعی آن است که با کمک اصول و فنون بازاریابی تجاری، به نیازها و خواسته های گروه مخاطب توجه و با کاهش موانع و ترغیب آنان برای انجام یک رفتار اجتماعی، رفتار مورد نظر در بین آنها رایج گردد. به عبارت ساده تر بازاریابی اجتماعی کاربرد فنون بازاریابی در مسائل اجتماعی است تا در افراد انگیزه انجام عمل یا رفتاری را که در نهایت برایشان سودمند است ایجاد نماید.از طرفی نیز بر اساس مطالعات کارشناسان مرکز بهداشت استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ بازاریابی اجتماعی دو هدف عمده دارد، اول: این که باید مشتریان کنونی محصولات و خدمات خود را حفظ نماید. دوم: مشتریان جدیدی را به سوی این محصولات و خدمات جلب کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کیومرث سمعی