پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش وسايل ارتباط جمعي در انسجام وفاق اجتماعي اقوام

نقش وسايل ارتباط جمعي در انسجام وفاق اجتماعي اقوام 10 سال 5 ماه ago #47333

براي ايجاد همبستگي اجتماعي و وفاق در ميان جوامع، بهره گيري از وسايل ارتباط جمعي اهميت دارد و مي تواند بشكل ابزار قدرتمندي براي يكپارچه ساختن جامعه عمل نمايد و از طريق تأثيرگذاري بر اذهان توده ها، سهم خاصي در شكل دادن به وحدت گروهها و اقوام در درون جامعه داشته باشد و احساس مشترك را در ميان جامعه بوجود آورد زيرا تمامي موجودات متكي به ارتباط هستند و خرده فرهنگها و فرهنگهاي خاص ناپديد مي شوند و بنوعي تمامي ساكنان، تشابه پيدا مي كنند. در اين نوشتار سعي شده است به بررسي نقش رسانه ها در ايجاد وفاق اجتماعي بين اقوام پرداخته شود



بايد در نظر داشت كه انسان امروز، يك انسان اجتماعي است.

انساني است كه به سبب تحولات عصر خود، در برابر چشم اندازهاي وسيع تر و پيچيده تر قرار گفته. انسان معاصر براي ادامه زندگي در جامعه نوين، نيازهاي تازه اي پيدا كرده است و بدنبال آنست كه تا بنحوي خود را با شرايط جديد زمان خود انطباق دهد. اكنون زندگي هيچ كس بدون تفاهم اجتماعي كه خود بر معلومات عمومي و آشنائي به مسائل جاري متكي است، ميسر نمي باشد.



بدون حس تعاون بشري و همبستگي انساني، ايجاد ارتباط با افراد ديگر امكان پذير نيست. در اين ميان انسانها هم هويت فردي دارند و هم صاحب هويت جمعي هستند. از آنجا كه انسانها بصورت ذاتي خواهان جلب بيشترين منفعت هستند زندگي جمعي را به كشمكشهاي منفعت خواهانه فردي آلوده مي سازند، با اين حال نمي توان نه فرد و نه جمع را فراموش كرد، بايستي ضمن نگاهداشت حقوق فردي و حقوق جمعي معيارهايي پديد آورد كه با تمسك به آن افراد با يكديگر پيمان بندند كه حقوق فردي انسانهاي ديگر را به رسميت بشناسند.

بدون ترديد در اين رابطه به موازات آموزشهاي ديگر در جامعه، از طريق وسايل ارتباط جمعي مي توان گامهاي مؤثري را در جهت همبستگي و وفاق اجتماعي برداشت.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی