پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 5 ماه ago #43787

برنامه ریزی استراتژیک
جلسه هشتم : دانشجو سعید شیرزاد

تعریف استراتژی

استراتژی الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده ، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها رقبا ، و دیگر عوامل محیطی است ، یک استراتژی باید سه عامل را مشخص کند .

کدام اهداف باید تحقق یابد .
روی چه چیز باید متمرکز شد .
چگونه باید منابع تخصیص ، و چه فعالیت هایی باید انجام شود .
مدیریت استراتژیک

تصمیمات و فعالیت های یکپارچه در جهت توسعه استراتژی های موثر ، اجرا و کنتر ل آ ن ها است .بنا براین مدیریت استراتژیک فعالیت های مربوط به بررسی ، ارزشیابی و انتخاب استراتژی ها ، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتيی ها و در نهایت کنترل فعالیت های انجام شده را در بر می گیرد .

تعریف برنامه ریزی استراتژیک

فرآیند برنامه لیزی استراتژیک گونه ای از برنامه ریزی است که در آن هدف ، تعریف و تدوین استراتژی است .

دلایل بکار گیری برنامه ریزی استراتژیک

برای محیط های به شدت پیچیده طراحی شده
برای کسب نتیجه است و بخشی از مدیریت نتیجه گرا را تشکیل می دهد
یک ابزار اساسی برای اعمال مدیریت است
برای پشتیبانی مشتریان لازم است
ارتباطات را گسترش می دهد
خود را تطبیق می دهد
مزایای برنامه ریزی استراتژیک

قبل از پیش آمدن مشکلات احتمالی از وقوع ، آن هارا خبر می دهد.
کمک به علاقمند شدن مدیران به سازمان .
مشخص کردن تغییرات و فراهم آوردن شرایط عکس العمل در برابر تغییرات .
تعیین کننده هر نیازی ، که برای تعریف مجدد سازمان ضروری است .
ایجاد کننده بستر مناسب برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده.
کمک به مدیران برای درک روشن تر از سازمان
آسان تر ساختن به شناخت ، فرصت های بازارهای آینده .
ارایه دیدی هدفمند از مسایل مدیریت .
ارایه قالبی برای بازنگری از اجرای برنامه و کنترل فعالیت ها .
کمک به مدیران برای اتخاذ تصمیمات اساسی در راستای اهداف تعیین شده .
به نحو موثرتری زمان و منابع را به فرصت های تعیین شده تخصیص می دهد.
بوجود آورنده هماهنگی در اجرای تاکتیک هایی که برنامه را به سر انجام می رساند .
به حداقل رساندن زمان و منابعی را که باید فدای تصحیح تصمیمات نادرست و بدون دید بلند مدت گردند .
بوجود آورنده قالبی برای ارتباط داخلی بین کارکنان .
فراهم آورنده ترتیب دهی اولویت ها در قالب زمانی برنامه .
به دست دادن مزیت برای سازمان در مقابل رقیبان .
تشویق تفکر آینده نگر .
ارایه مبنایی برای تعیین مسؤ لیت افراد ، که افرایش انگیزش را باعث می شود .
ایجاد انگیزش برای داشتن یک روش هماهنگ ، یکپارچه همراه با اشتیاق از سوی افراد سازمان ، در برخورد با مسایل و فرصت ها .
تفاوتهای برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی تاکتیکی

برنامه ریزی تاکتیکی در سطوح میانی و پایه ای سازمان و لی برنامه ریزی اسنراتژیک در سطوح عالی سازمان شکل می گیرد .
تاکید برنامه ریزی تاکتیکی برمنافع فعلی سازمان است ولی برنامه ریزی استراتژیک بر منافع آینده سازمان تاکید دارد .
برنامه ریزی تاکتیکی کوتاه مدت ولی بر نامه ریزی استراتژیک بلند مدت است .
برنامه ریزی تاکتیکی متکی بر دستاورد های گذشته است ولی در برنامه ریزی استراتژیک روش های نو مورد توجه است .
تاکید برنامه ریزی تاکتیکی برکارایی است ولی برنامه ریزی استراتؤژیک براثر بخشی تکیه دارد.
برنامه ریزی تاکتیکی نسبت به برنامه ریزی استراتژیک مخاطره کمتری دارد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی