چهارشنبه, 02 خرداد 1403

 



موضوع: مدیریت حرفه ای وابط عمومی

مدیریت حرفه ای وابط عمومی 9 سال 7 ماه ago #102502

مدلی که برای روابط عمومی حرفه ای طراحی شده است در چهار مرحله قابل اجراست: نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی


 مرحله نیازسنجی، مرحله شناسایی و گردآوری اطلاعات است که از آن بعنوان اطلاع یابی می شود. در این مرحله روابط عمومی بایستی به تهيه و توليد اطلاعات (اطلاع یابی) بپردازد. يعني بايستي در جهت تهيه و توليد اطلاعات كوشش یاد و جديت كند.

پس از نیازسنجی، برنامه‌ریزی گام دوم یک فعالیت علمی و کیفی است. هرچند بخشی قابل توجه از فعالیتهای روابط عمومی بطور اقتضایی تدوین و عملیاتی می‌شود بایستی تدوین برنامه‌های مشخص مورد توجه و تاکید مدیران و مسئولان روابط عمومی قرار گیرد.

 تحقیقات
 انتشارات
 تبلیغات
 ارتباطات

 سه وظیفه پیشین مهمترین وظیفه روابط عمومی یعنی ارتباطات را پشتیبانی می کنند به این معنا که هدف اصلی از تحقیقات ، انتشارات و تبلیغات در روابط عمومی ایجاد و حفظ و تداوم ارتباطات سازمانی است. این وظایف در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی (انسانی و رسانه ای) انجام می پذیرد:
 ارتباطات انسانیHuman Communications
 ارتباطات رسانه ای Media Communications

ارتباطات انسانی
 گفتگوهای رو در رو
 جلسات پرسش و پاسخ
 مذاکرات رو در رو
 مصاحبه های استخدامی و اداری
 برگزاری اردوهای تفریحی
 برگزاری جشن ها
 برگزاری نمایشگاهها
 برگزاری سمینارهای علمی
 و ...

در این مرحله: ارزشیابی یا سنجش کمی آثار و اثر بخشي یا سنجش کیفی آثار روابط عمومي مد نظر است.
ارزیابی فعالیت / ارزیابی برنامه / ارزیابی ساختار

 منظور از ارزشیابی سنجش کمی عملکرد است در لایه های اولیه انجام می شود:
 نظرخواهی
 نظرسنجی
 تحلیل محتوا
اثربخشی
 این مرحله از چرخه کیفیت همواره به سه علت اساسی یعنی :
 هزینه هنگفت اثربخشی
 نادر بودن متخصص اثربخشی
 و فقدان دقت کافی پروژه های اثربخشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 این مرحله از چرخه کیفیت همواره به سه علت اساسی یعنی :
 هزینه هنگفت اثربخشی
 نادر بودن متخصص اثربخشی
 و فقدان دقت کافی پروژه های اثربخشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 در این مرحله می‌خواهیم ببینیم یک روابط عمومی چقدر از نظر کیفی اثربخش بوده است (اثربخشی روابط عمومی).
 و می‌خواهیم بدانیم فعالیتهای یک روابط عمومی چقدر اثربخش بوده است و چه آثاری داشته است (اثربخشی فعالیتهای روابط عمومی).
 و آیا میلیاردها تومان هزینه پیامهای ارتباطی و تبلیغاتی و مراسم و ... آیا آثار مثبت داشته است یا منفی؟

 در اثربخشی تلاش است تا :
 شدت (تاثير گذاري عمقي يا سطحي)
 سرعت (دریافت زود، بموقع یا دیرهنگام ارسال و دريافت پيام)
 جهت ( دريافت مثبت ، منفي يا خاكستري پيام)
 و قدرت (تغيير دانش، نگرش يا مهارت) تاثیرات ارتباطی سنجیده شود.


سازمانها تهیه اطلاعات نیازسنجی
رسانه ها
مردم
کارکنان سازمان تولید اطلاعات
مشاوران سازمان
مشتریان
سازمانها تهیه اطلاعات نیازسنجی
رسانه ها
مردم
کارکنان سازمان تولید اطلاعات
مشاوران سازمان
مشتریان
:
فردی (شخصی) ارتباطات
رسانه ای اجرا (اقدامات)
جمعی (گروهی)
چند رسانه ای
گردهمایی ها ارتباطات
انسانی
نمایشگاهها
بازدیدها
فردی (شخصی) ارتباطات
رسانه ای اجرا (اقدامات)
جمعی (گروهی)
چند رسانه ای
گردهمایی ها ارتباطات
انسانی
نمایشگاهها
بازدیدها

نتیچه

- روابط عمومي از مديريت جدا نيست و با آنچه كه به عنوان چرخ پنجم ارابه به تنه برخي مؤسسات مي چسبانند، فرق بسيار دارد.
- روابط عمومي بايستي در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مديران، نقش مدعي العموم را به خود بگيرد. انگيزه اعمال انساني اغلب احساسات است نه منطق، بنابراين كارشناس روابط عمومي بايد عكس العملها را به حساب آورد و بكوشد تا تفسيرهاي مختلف را پيش بيني كند.
- هدف فعاليت هاي روابط عمومي در يك سازمان بايستي چنان باشد كه كاركنان منافع خود را با سازمان يكي بدانند. بعبارت ديگر معتقد بشوند كه ضرر مؤسسه ضرر آنها و نفع مؤسسه منفعت آنهاست.
- هميشه در پشت سر روابط عمومي كاردان و موثر، مديريتي آگاه و مدبر وجود دارد و بدون اين پشتيبان، كوششهاي روابط عمومي به جايي نخواهد رسيد.
- قدرت روابط عمومي در صلاحيت و صميميت آن است، با كوشش خردمندانه چنين روابط عمومي اي مي توان در مردم اعتقادي بوجود آورد كه همواره به اقدامات مؤسسه و مديران آن خوشبين بوده و اعتماد نمايند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.