یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: khotbe ghadir

khotbe ghadir 10 سال 8 ماه ago #30488

به نام خدا

تحقیق اندیشه اسلامی 2

موضوع: برداشت از خطبه غدیر
استاد:سرکار خانم مقیمی
دانشجو:پریسا سادات کسایی



تابستان 92

خطبه غدیر ما ار به ستایش خدای یگانه دعوت کرده و خدا را به گونه ای تفسیر کرده که ما را به جلال و سلطنتش آگاه سازد.خداوند همه چیز را تحت نظر دارد اما مکان و جای خاصی برای این کار ندارد.او آفریننده آسمان و زمین است و حکمران آنان , بخشنده و مهربان است هیچ چیز از دید او پنهان نمیماند و خواسته همه بندگانش را اجابت میکند اما بندگانش گاهی حتی او را نمیبینند.او هر فرمانی را بدون نیاز به مشورت کردن با کسی اجرا میکند و همچنین قدرت اداره کردن کل جهان را بدون نیاز به شریک دارد.بدون هیچ الگویی مخلوقاتش را خلق کرده و بدون اینکه کسی در این راه یاور او باشد.پادشاه همه ی عالم است واین نعمت هایش مانند آفتاب و ابر و.... تا ابد پا برجاست.او زاده شده کسی نیست و همانندی ندارد هر زمان که حکم کند هر چیز را که بخواهد انجام میدهد.غیر ممکن را ممکن میسازد و میتوتند شب و روز را در هم فرو برد.هیچ چیز برایش مشکل نمیباشد.باید خداوند را ستایش کنیم در شادی و غم واندوه وگرفتاری و به او و فرشتگانش و فرستادگانش ایمان بیاوریم و فرمان هایشان را اطاعت کنیم و به سوی هر آنچه مایه خشنودی اوست بشتابیم و تسلیم حکم و فرمان او شویم. حضرت محمد اعلام میکند که در تبلیغ آنچه خدا بر او نازل کرده کوتاهی نکرده است و به مردم میگوید علی برادر و جانشین اوست و علی را این چنین معرفی میکند که نماز به پا داشته و در رکوع ,ذکات میپردازد.پیامبر از خدا اجازه میخواهد که او را از ماموریت تبلیغ معاف کند زیرا مکر و حیله انسان های ظالم را میدانست و نیز از آزار هایی که توسط مردم نادان شده بود میگوید که به او سخن شنو و زود باور میگفتند.با وجود تمام رنج هایی که طی این دوران کشیده بود خداوند از ایشان راضی نخواهند بود مگر آنکه فرمان او را در حق علی ابلاغ کند.پیامبر به مردم تاکید میکند که مفهوم این پیام را بفهمند که خداوند علی را سرپرست و امام مردم قرار داده و پیروی از او برای ایرانی و عرب و سفید و سیاه...بر همگان واجب است او به مردم از روا و ناروا سخن میگوید و حلال و حرامو اینکه این مطالب را از کتاب خدا آموخته و آموخته هایش را در اختیار علی قرار داده است.
هیچ دانشی وجود ندارد مگر آنکه خدا در وجود من نوشته و نیز من در جان علی ضبط
کرده ام بصورتی که خداوند در سوره یاسین هم از او سخن گفته که علم هر چیز را در امام مبین بر شمرده ام.به مردم سفارش میکند امامت را قبول کنند و او را فراموش نکنند زیرا او باطل را نابود میکند و به درستی وراستی عمل میکند و این برتری را خداوند به او عطا کرده .علی هم جوار و هم سایه خداست و در کتاب قرآن از او یاد شده . پیامبر میفرمایند من
وظیفه ام را انجام دادم و به گوش شما رساندم بدانید این سخن خدا بود که من از سوی او سخن گفتم . کسی غیر از علی نباید امیرالمومنین خوانده شود.به مردم سفارش میکنند که با دشمن علی دشمن, با یار او دوست و رها کننده او را تنها بگذارید.علی هم برادر و جانشین من است هم نگهبان دانش من است. خداوند میفرماید امروز آیین شما را به کمال و نعمتم را برای شما تمام نموده ام و آیه رضایتی و ستایشی در قرآن نبوده مگر اینکه با خطاب امام علی آغاز کرده باشد.علی یاور دین خداست و دفاع کننده از رسول خداست.
هشدار میدهد که با علی سر ستیز نداشته باشند. نور خداوند در جان من سپس در جان علی استو نسل او تا قائم مهدی که حق خدا و ما را می ستاید جای گرفته . همانا من رسول خدا و قبل از من نیز رسولانی آمده و سپری شده اندپس آیا اگر من بمیرم شما به جاهلیت باز میگردید ؟ پیامبر مردم را به امامان دروغین هشدار میدهد و می گوید آنان اصحاب صحیفه اند و به زودی پس از من گروهی امامت را چپاول کرده و پادشاهی را جا به جا میکنند.
خداوند مردم را به حال خود رها نمیکنند تعداد زیادی از مردم به خاطر گمراهیشان نابود شده و همچنین مردمی که در آینده گمراه شوند توسط خداوند نابود خواهند شد. من انذار گرم و علی بشارت دهنده, من بیم دهنده ام و علی راهنماست.
همانا آخرین امام قائم المهدی از ماست و از خصوصیات و امام آخر می گوید.پیامبر مردم را روشن میسازد که پیامش را رسانیده ورسالتش را تمام کردهو از مردم میخواهد که پس از پایان خطبه به او و پس از او به علی دست یاری دهند.پیامبر با خدا بیعت کرده و علی با پیامبر و بعد از این خطبه بر امامت علی از مزدم پیمان میگیرد.مردم را به این تشویق میکند که سفر حج را به جای آورند و بر صفا و مروه بسیار طواف کنند .اشاره به نماز خواندن و ذکات پرداختن داشته و این را 2 مرتبه اعلام کرده اند.به علت شمار زیاد مردم از آنها خواست بیعت را زبانی اعلام کنند البته خداوند همه ی صداها را میشنود و بر همه چیز آگاه است .هرکس پیمان بشکند به زیان خود عمل کرده و هرکس پای پیمانش بماند از خدامند پاداش بزرگی دریافت میکند.برتری های حضرت علی آنقدر زیاد است که پیامبر نمی توانست به یکباره همه را بگوید.پس به مردم هشدار داد هرکس از مقامات علی خبر داد و آنها را شناخت او را باور کنید . سبقت جویان به بیعت و پیمان با علی رستگارند و در بهشت پر بهره خواهند بود .
و در آخر پیامبر از خدا می خواهد که ایمان آورندگان را بیامرزد و به انکار کنندگان کافر خشم گیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم مقیمی