شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاریخچه ی صنعت فرهنگی

تاریخچه ی صنعت فرهنگی 10 سال 9 ماه ago #20305

تاریخچه ی صنعت فرهنگی


مفهوم صنعت فرهنگی نخستین بار در دهه ی ۱۹۳۰ م توسط دو نظریه پرداز اجتماعی آلمانی به نام های آدورنو و هورکهایمرارایه شد . آن ها در ابتدا صنایع فرهنگی را دشمن جامعه خواندند؛ به این دلیل که محصولات این صنایع می توانست آثار سوء و جبرا ن ناپذیری بر فرهنگ جامعه داشته باشد . اما امروزه صنعت فرهنگی یک مفهوم روشنگر است که بی شمار ایده، ُنماد و نشانه های غیر مادیِ برآمده از ذوق و خلاقیت افراد را به شکل فرآورده های مادی در می آورد و به سرتاسر جهان صادر می کند.
یکی دیکر از نظریه پردازان صنعت فرهنگ والتر بنیامینبود که با دو نظریهپرداز آلمانی دیگر رابطهای نزدیک داشت: آدورنو و هورکهایمر. مشهورترین اثر آنان «صنایع فرهنگی: روشنگری به معنای فریب همگانی» است که نقدی است بر شیوه تولید فرهنگ همگانی به وسیله رسانه های همگانی بر اساس فریب و از خودبیگانگی. این رسانهها موجب یکسانسازی و «تبعیت از ریتم» (چنانکه در موسیقی رقص امروز دیده میشد) میشوند و با جایگزین کردن روابط انسانی با روابط میان اشیاء نوعی شستوشوی مغزی ایجاد میکنند چرا که مصرف جایگزین تعامل اجتماعی میشود:
زندگی واقعی را دیگر نمیتوان از فیلم تمیز داد. فیلم ناطق که از تئاتر توهم بسیار فراتر میرود جایی برای تخیل یا تأمل مخاطب باقی نمیگذارد، مخاطبی که قادر نیست در درون ساختار فیلم واکنش نشان دهد، با این حال بیآنکه رشته داستان را از دست دهد از جزئیات دقیق منحرف میشود؛ از اینرو فیلم قربانی خود را وامیدارد تا آن را با واقعیت یکی بیانگارد.
در واقع کسانی که با مکتب فرانکفورت مرتبط بودند برداشتی کاملاً یکسویه و منفی نسبت به نحوه ظهور احتمالی مدرنیته داشتند. از نظر آدورنو و هورکهایمر و مارکوزه، در این آشکارشدن مدرنیته چیز چندانی که موجب رهایی انسان شود به چشم نمیخورد. به ویژه در قلمرو رسانه ها و فرهنگ همگانی، گسترش مداوم کالاشدگی و تبعیت احساسات معنادار از تقاضاهای زننده بازتولید اجتماعی موجب میشد که دخالت بالقوه بنیادی و آزادی بخش فرهنگ اهمیت خود را از دست بدهد.
برعکس، تأملات بنیامین درباره پیامدهای فرهنگی تکنولوژی از لحاظ نتایج سیاسی اش تا حد زیادی دوگانه بود. بنیامین تأکید میکرد که در قالبهایی که فرهنگ همگانی در آن ریخته میشود پیشاپیش روزنه هایی برای رخنه احساسات جدید و شاید اصیلتری هست که ازخودبیگانگی نیز در آنها کمتر است . برای درک کامل رویکرد بنیامین برای شناخت نقش تکنولوژی رسانه ها در پرورش فرهنگ غربی مدرن (به شیوه هایی اساساً متفاوت با نظریه صنایع فرهنگی) لازم است اثر او در متن دوره تاریخی که او مشغول نوشتن بود قرار گیرد و دغدغه های کلی تر او نسبت به رابطه اندیشه انتقادی و (باز)تولید فرهنگی مد نظر قرار گیرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاریخچه ی صنعت فرهنگی 10 سال 9 ماه ago #20608

merci khob bod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فرانک یوسفی
مدیران انجمن: افسانه غمخوار