شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سیر تکامل و پیشرفت تکنولوژی های کامپیوتری

سیر تکامل و پیشرفت تکنولوژی های کامپیوتری 10 سال 8 ماه ago #27399

معرفی انواع ویروسهای رایج
این واقعاً فرقی نمی کند که شما به چه اندازه محتاط باشید. زیرا از بخت بد ممکن است، دست کم یک نوبت یا بیشتر، رایانه شما بدون هیچگونه اخطاری به ویروس آلوده گردد. اگر شما کاربر دائمی اینترنت هستید و اغلب فایلهایی را از اینترنت نظیر فیلم و موسیقی و انواع دیگری از آنها را دریافت می نمائید شانس شما برای درگیر شدن با یکی از انواع ویروسها، کرمها و تروجن ها بیشتر خواهد بود.
به هر حال ما باید از برنامه های ضدویروسی که رایانه هایمان را در مقابل این تهاجمات مصون میدارند قدردانی کنیم ولیکن این به این معنی آن نیست که در صورت استفاده از این برنامه های مفید هیچ ایده ای در جهت مقابله با این تهدیدات و انواع آن نداشته باشیم. مطلب زیر برخی از انواع رایج ویروسها و روشهای آنها، برای حمله به رایانه ها را معرفی می کند.



ویروسهای رمز شده (Encrypted viruses)
ویروسهای رمز شده به احتمال زیاد یکی از سخت ترین انواع اشکال ویروس از جهت تشخیص و مقابله هستند. ممکن است شما بطور اتفاقی یکی از انواع این فایلها آلوده را از اینترنت دریافت نمائید و در نتیجه، قبل از آنکه متوجه خطری گردید، تمامی سیستم رایانه تان آلوده گردد. بسیاری از برنامه های ضدویروس یا حفاظتی، ویروسهای رمز شده را بدون واکنشی از خود، به حال خود رها می سازند زیرا در اغلب موارد، آنها با استفاده از کد رمز های مختلف، شکل خود را در در هر زمان تغییر داده و به حالت غیر قابل تشخیص در می آیند. این ویروسها اغلب فقط در زمانیکه خود را رمزگشایی نموده و قصد اجرا دارند، توسط برنامه ضدویروس تشخیص داده میشوند.
ویروسهای مخفی کار (viruses Secret)
این نوع از ویروسها فایلهای رایانه شما را دچار تغییر نموده یا با محتوای جدید جایگزین می نمایند. اما در ادامه برای مخفی نگه داشتن خرابکاری خود، با زیرکی کاری میکنند که برنامه ی ضدویروس و رایانه شما تصور کنند که همچنان منابع اصلی تغییر نیافته مورد استفاده قرار دارند. بدین ترتیب تنها برنامه های ضد ویروس با قابلیتهای پیشرفته می توانند سد راه این گونه از ویروسها گردند.

ویروسهای آرام (Time delay viruses)
این نوع از ویروسها هیچ عجله ای برای آلوده سازی رایانه شما ندارند. در واقع آنها با آرامش تمام و بطور آهسته و پیوسته رایانه شما را بعد از مدت زمانی نسبتاً طولانی به زانو در می آورند. آنها به جای آنکه درست بعد از رسیدن از گرد راه و دسترسی به رایانه شما دست به اقدامی سریع بزنند، منتظر مانده و بدون هیچ علائمی، بسیار آهسته و بیت به بیت فایلها را آلوده میسازند و شما آسوده و بی خبر از همه جا به ناگهان خود را گرفتار دردسر می بینید. به همین دلیل است که گفته می شود با دلیل و بی دلیل هر چند وقت یکبار رایانه خود را بطور کامل با ضدویروس به روز شده پویش نمائید.

ویروس ضد ویروس (The Anti-virus virus)
چه باور بکنید چه نکنید ویروسیهایی وجود دارند که کار دیگری به غیر از حمله به برنامه های ضد ویروس نصب شده بر روی سیستم عامل و غیر فعال نمودن آنها به هر ترتیب ممکن، ندارند. بدین ترتیب اینگونه از ویروسها راه را برای آلوده شدن ماشین قربانی توسط سایر ویروسها بدون هرگونه مانعی امکان پذیر میسازند. به همین علت توصیه می گردد کاربران علاوه بر ضدویروس، بطور جداگانه از یک برنامه ضد جاسوسی anti-spyware یا یک برنامه ضد بدافزار anti-malware استفاده نمایند.

ویروس چند سر (The multi- headed virus)
این ویروس یکی از نابکارترین ویروسهایی است که در تمامی اینترنت یافت می شود. این مسئله نه به دلیل الصاق قسمتی از ویروس به فایلهای اجرایی .exe روی رایانه شما است بلکه به دلیل تاثیر مخرب آن بر روی سیستم آغازگر (start up) کامپیوترآلوده است که باعث می گردد هر زمان که رایانه شما روشن می شود ویروس نیز بطور خودکار به اجرا در آید.

ویروس گمراه کننده (The misdirection virus)
این نوع از ویروس بطور دلهره آوری خطرناک است. این ویروس، برنامه کوچکی را برای به اشتباه انداختن ضدویروس وارد عمل می نماید که در نتیجه شما تصور می نمائید یکی از پوشه های دیسک سخت شما دارای اشکال است، در حالیکه به واقع، ویروس مشغول صدمه زدن به تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه شماست.

ویروس تکثیر گر (A Cloning virus)
این ویروس از یک روش قدیمی باب شده توسط بدافزارها بهره می برد. وقتی که ویروس به رایانه شما وارد گردد، به سرعت رونوشتی از خود، به نام یکی از فایلهای .exe موجود در رایانه شما ایجاد می نماید، به این امید که در آینده ای نزدیک شما با خیال آنکه این فایل آلوده، یکی از برنامه های همیشگی و سالم شماست آن را به اجرا در آورید.
ویروس نویسنده (The Author virus)
هنگامیکه این ویروس به رایانه شما وارد شود، معمولاً خودش را به یکی از برنامه های موجود الصاق می نماید و به هنگام اجرای آن ، ویروس نیز اجرا می گردد. علاوه بر آن این ویروس به جستجوی فایلهای .exe پرداخته و در همان حال، اقدام به رونویسی خود بر روی فایلهای یافت شده نموده و آنها را دچار تغییر می نماید.
ویروسهای بسیار اندکی از این راه برای انتشار آلودگی استفاده میکنند زیرا ویروس می بایست استعداد آلوده کنندگی بسیار بالایی داشته باشد.

ویروس سمج (The Bad penny virus)
اولین ویروسی که شبکه اینترنت را مورد تهدید قرار داد، ویروسی از نوع Bad Penny بود. این ویروس بطور خودکار خودش را به هر ماشینی در شبکه میرساند وتا زمانیکه کسی مانع آن نشود قادر است در همه شبکه ها و اینترنت انتشار یابد. یکی از دلایل استفاده از دیواره آتش در شبکه ها ایجاد مانع بر سر راه انتشار چنین ویروسهایی است.

ویروس غیر ویندوزی
هنگامیکه صحبت از ویروس به میان می آید، اغلب ما به یاد رایانه های شخصی و نرم افزار سیستم عامل ویندوز می افتیم، در صورتیکه تهدیدات بسیاری برای سایر سیستم عاملها از جمله سیستم عامل مکینتاش و گوشیهای موبایل نیز وجود دارد.
ویروس بازنویس (Rewriting virus)
این تهدید علاقه وافری به بازنویسی محتوای برخی فایلهای سیستمی مورد نیاز شما دارد، بطور معمول در حالیکه این ویروس مشغول پر نمودن دیسک سخت شما با انواع فایلهای غیر قابل رویت است، قادر به رهگیری آن نیستید.

ویروس ملیسا (The Melissa virus)
این تهدیدی است که به هر کاربری از رایانه های شخصی یا Mac ، ضربه وارد می نماید. این ویروس بدون اجازه، خودش را از طریق آدرسهای پست الکترونیک به بقیه مردم ارسال می کند. این ویروس می تواند برای کسانیکه دارای سرویس دهنده های پست الکترونیک در محل کار خود هستند بسیار مخاطره آمیز باشد. یادتان باشد ویروسی از این نوع، در تاریخ این گونه از حملات، رکورد آلودگی خود را جاودانه نموده است.
انواع آنتی ویروس های معروف:_ESET NOD32 Antivirus_Kaspersky Antivirus_Shield Deluxe Antivirus_Trend Micro Titanium Antivirus_Norton Antivirus_Panda Antivirus Pro_ZoneAlarm Antivirus
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: دنا بزازیان