شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: انواع سیستم عامل

انواع سیستم عامل 10 سال 8 ماه ago #26873

سیستم عامل تک پردازنده

این نوع سیستم عامل ها ، سیستم عامل های نسل چهارم ( نسل فعلی ) هستند که بر روی یک پردازنده اجرا می شوند .



سیستم عامل شبکه ای

این نوع سیستم عامل ها ، از کنترل کننده های واسط شبکه و نرم افزار های سطح پایین به عنوان گرداننده استفاده می کنند و برنامه هایی برای ورود به سیستم های راه دور و دسترسی به فایل از راه دور در آنها به کار گرفته می شود .

سیستم عامل توزیع شده

این سیستم عامل ها خود را مانند سیستم عامل های تک پردازنده به کاربر معرفی می کنند ، اما در عمل از چندین پردازنده استفاده می کنند. این نوع سیستم عامل در یک محیط شبکه ای اجرا می شود در این نوع سیستم یک برنامه پس از اجرا در کامپوترهای مختلف جواب نهایی به سیستم اصلی کاربر بر می گردد سرعت پردازش در این نوع سیستم بسیار بالاست.

سیستم عامل بی درنگ

از این نوع سیستم‌های عامل برای کنترل ماشین آلات صنعتی، تجهیزات علمی و سیستم‌های صنعتی استفاده می‌گردد. یک سیستم عامل بلادرنگ دارای امکانات محدود در رابطه با بخش رابط کاربر و برنامه‌های کاربردی مختص کاربران هستند. یکی از بخش‌های مهم این نوع سیستم‌های عامل، مدیریت منابع موجود کامپیوتری بگونه‌ای است که یک عملیات خاص در زمانی که می‌بایست، اجراء خواهند شد , مهم‌تر اینکه مدیریت منابع بگونه ایست که این عمل در هر بار وقوع, مقدار زمان یکسانی بگیرد.



معرفی انواع سیستم عامل های شرکت مایکروسافت

الف-سیستم عامل داس

سیستم عامل داس یاMS-DOS سیستم عامل دیسکی میکروسافت می باشد . که بعد از تکامل آن و مورد استقبال قرار گرفتن میکروسافت نسخه های بعدی و همچنین بدنبال آن سیستم عامل ویندوز را ارائه نمود که تا نسخه Win 3.11 ادامه داشت که قابل ذکر است که نسخه های آفیس هم ازهمین ویندوز 3.11 شروع به تکامل پیدا کرد و تا کنون پیش رفته.

ب- سيستم عامل ويندوز : Window s

سيستم عاملي که شرکت ميکروسافت در سال 1983 معرفي کرد .
ويندوز يک محيط گرافيکي چند وظيفه اي است که در کامپيوترهاي مبتني بر داس اجرا مي شود ويندوز در کامپيوترهاي روميزي , ايستگاههاي کاري , سرويس دهنده هاي شبکه اجرا مي شود . اين سيستم عامل يک رابط گرافيکي استاندارد بر اساس منوهاي کشويي , ناحيه هاي پنجره مانند , و يک وسيله اشاره اي مثل ماوس را فراهم مي کند .

در ادامه به معرفي انواع سيستم عاملهاي ويندوزمی پردازم .

Windows 95 - ويندوز 95 :

سيستم عاملي با رابط گرافيکي براي پردازنده هاي 80386 و بالاتر که شرکت ميکروسافت در سال 1995 عرضه نمود .
ويندوز 95 که جايگزين ويندوز 11/3 , ويندوز Workgroup و داس طراحي شده است قبلا بعنوان يک سيستم عامل کامل به شمار مي آمد
ويندوز 95 براي سازگاري با نسخه هاي قبل مي تواند نرم افزار داس را نيز اجرا کند . نام فايل ها در اين سيستم عامل مي تواند 255 کاراکتر باشد و استفاده از نقطه و فاصله نيز در نام ها مجاز است . اين سيستم عامل از روش Plug and Play براي نصب و پيکربندي سخت افزار استفاده مي نمايد و مي تواند به شبکه هاي ويندوز , نت ور و يونيکس دستيابي داشته باشد . کمترين امکانات لازم براي ويندوز 95 عبارتند از يک پردازنده 80386 با 4 مگابايت حافظه

Windows 98- ويندوز 98:

سيستم عامل با رايط گرافيکي براي پردازنده هاي i486 و بالاتر که ميکروسافت در سال 1998 عرضه نمود . ويندوز 98 که براساس ويندوز 95 بنا شده است رابط پيشرفته تري فراهم مي کند . با وجود Active Desktop , ويندوز 98 قابليت اتصال به اينترنت را فراهم نموده و امکان دستيابي به فايلهاي دور را به گونه اي فراهم مي کند که گويي بر روي ديسک سخت هستند . اين سيستم عامل از USB , IEEE 1394 , پورتهاي AGP کارتهاي تنظيم تلويزيون , و گرداننده هاي DVD چندين مودم , و چندين مانيتور پشتيباني مي کند .





Windows 9x

شايد تابحال به اين مطلب فکر کرده باشید که ویندوز 9x همان ويندوز 98 است که البته این طور نیست در واقع منظوراین است که: " معماريي که ويندوزهاي 95 و 98 بر اساس آن آماده شده اند "


Windows 2000-ويندوز 2000 :

سيستم عاملي متعلق به شرکت ميکروسافت که پس از ويندوز NT - يک سيستم عامل 32 بيتي چند وظيفه اي وmultithreaded است .
سيستم عامل ويندوز 2000 که به صورت نگارشهاي دسک تاپ وسرويس دهنده پياده سازي شده است , به طور کلي بر اساس ادعاهاي ميکروسافت بر سهولت استفاده , شبکه سازي , مديريت , قابليت اطمينان , مقياس پذيري وامنيت (که هيچ کدام از نرم افزارهاي مايکروسافت ندارند) تاکيد دارد .


Windows 2000 Advanced Server-

سرويس دهنده شبکه ميکروسافت براي سازمانهاي بزرگتر مي باشد . اين سرويس دهنده که به عنوان جايگزين Win NT 4.0 Enterprise Edition طراحي شده است , از SMP چهار طرفه , حافظه هاي فيزيکي بزرگ , و کارهاي بانک اطلاعاتي حجيم پشتيباني مي کند .
SMP: نوعي معماري کامپيوتر که چند پردازنده حافظه اي را به اشتراک مي گذارند که حاوي يک نسخه از سيستم عامل , يک نسخه از هريک از برنامه هاي کاربردي در دست اجرا , و يک نسخه از داده هاست

Windows 2000 Datacenter Server-

سرويس دهنده شبکه ميکروسافت براي سازمانهاي بزرگتر است . اين سرويس دهنده به عنوان قدرتمند ترين سيستم عامل سرويس دهنده مايکروسافت به شمار مي آيد

از SMP شانزده طرفه و حداکثر 64 گيگابايت حافظه فيزيکي پشتيباني مي کند (بسته به معماري سيستم ) اين سرويس دهنده براي مخزن هاي داده اي بزرگ , تحليل هاي اقتصادي آماري , شبيه سازي هاي علمي و مهندسي , OLTP و ترکيب پروجکت ها بهينه شده است .
windows 2000 Professional-

سيستم عامل دسک تاپ اصلي ميکروسافت براي تمام کارهاست . اين سيستم عامل که به عنوان جايگزين Win NT Workstation 4.0 , که بسياري از اشخاص امروزه به عنوان سيستم عامل دسک تاپ استاندارد به کار مي برند طراحي شده است و براساس هسته اصلي NT 4.0 (kernel) بنا شده است . اين سيستم عامل داراي قابليت هاي امنيتي بالا و کارايي بهتر است .

Windows 2000 Server-

سرويس دهنده شبکه ميکروسافت که براي کارهاي کوچک تا متوسط ساخته شده است . این سرویس دهنده که بعنوان جایگزین Win NT 4.0 Server طراحی شده است قابلیتهای پیشرفته تری دارد و از سیستم های جدیدی که از SMP دوطرفه استفاده می کنند پشتیبانی می نماید .

Windows CE-

یک سیستم عامل کوچک که میکروسافت برای کامپیوترهای شخصی دستی وکوچک طراحی نموده و در سیستم هایی چون AutoPC گنجانده شده است .
ویندوز CE , که رابط گرافیکی آن مشابه رابط گزافیکی ویندوزx 9 و NT است , نسخه کوچکی از برخی از برنامه های کاربردی میکروسافت , از جمله اکسل -word
اینترنت اکسپلورر - Schedule و یک سرویس گیرنده پست الکترونیکی را در خود دارد .

Windows Me-
سیستم عامل ویندوز ملنبوم که در سال 2000 عرضه شد و نسخه ارتقا یافته ویندوز 95 یا ویندوز 98 به شمار می آید و برای کاربران خانگی طراحی شده است .
ویندوز Me خصوصیات بهبود یافته ای برای کاربران خانگی دارد که از آن جمله می توان به اشتراک و مدیریت آسانتر عکسها , صدا و تصاویر دیجیتال , قابلیتهای پیشرفته ایجاد شبکه های خانگی , دستیابی به اینترنت با پشتیبانی از اتصالات دارای پهنای باند بالا , ابزارهای ارتباطی مختلف برای اینترنت و بازیهای online اشاره نمود .

Windows NT-

سیستم عاملی که میکروسافت در سال 1993 عرضه نمود . سیستم عامل NT پیشرفته ترین عضو خانواده سیستم عاملهای میکروسافت NT است یک سیستم عامل کامل با رابط گرافیکی توکار است . همچنین , NT یک سیستم عامل 32 بیتی multitaskin یا همان چند وظیفه ای است که برخی خصوصبات آن عبارتند از کاربرد در شبکه , چند پردازشی متقارن , چند وظیفه ای و امنیت . این سیستم عامل را می توان در محیطهای سخت افزاری گوناگون اجرا نمود .
از جمله محیطهایی که از ریزپردازنده های اینتل 80386 - i486 و پنتیوم و ریز پردازنده های MIPS استفاده می کنند NT درکامپیتر های چند پردازنده ای نیز قابل اجراست .
ویندوز NT از حداکثر 4 گیگا بایت حافظه مجازی پشتیبانی می کند ومی تواند برنامه های کاربردی داس( - POSIX و OS/2 مد کاراکتری) را نیز اجرا کند .

Windows NT Advanced Server-

نسخه پیشرفته ای از ویندوز NT که امنیت و مدیریت شبکه متمرکز را بر اساس حوزه فراهم می کند . این نسخه همچنین خواصی مثل mirroring و اتصال پذیری اضافی برای مقابله با خرابیهای دیسک سخت دارد

Windows NT Embedded-

نگارشی از سیستم عامل ویندوز NT میکروسافت می باشد که برای وسایل و محصولاتی طراحی شده است که دارای سیستم های درونی گنجانده شده هستند . این نگارش که در سال 1999 عرضه شده است برای وسایل متوسط تا سطح بالا - از جمله دستگاههای فتوکپی بسیار سریع - مانیتور بیماران - PBX ها - و ترمینال های فروش در نظر گرفته شده است . استفاده بدون صفحه کلید - ماوس یا نمایشگر - استفاده بدون دیسک - و حتی ساختار مدیریت از راه دور , از جمله خصوصیات این سیستم عامل می باشند .

Windows Xp-

یکی از اعضای خانواده سیستم عاملهای ویندوز میکروسافت که امروزه حتی کسانی که با کامپیوتر آشنایی ندارند نام آن را بخوبی می شناسند . و به سال 2001 در دو نگارش عرضه شد :
نگارش Home برای استفاده خانگی و نگارش Professional برای کارهای پیشرفته خانگی - شرکتها - و سازمانهای بزرگتر .
طراحی بصری (Visual) که جستجو و پیمایش را ساده کرده است , مدیریت پیشرفته فایلها - قابلیتهای رسانه ای و انتشار وب - سیستم های پیشرفته ای برای نصب و ترمیم و همچنین خصوصیات پیشرفته ای برای کارهای کامپیوتری بسیار , از جمله خصوصیات ویندوزهای خانواده Xp هستند .
ویندوز ویستا-windows vista

سیستم عاملی است که بر روی کامپیوترهای شخصی و همچنین روی کامپیوترهای رومیزی، Loptop و tablet PCهای خانگی و تجاری و مراکز رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از پرده‌برداریِ این سیستم عامل در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۵، ویندوز ویستا با کدنام لانگهورن شناخته شده‌بود. توسعه آن در ۸ نوامبر ۲۰۰۶ به اتمام رسید. این سیستم برای برای تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر و طرف‌های تجاری سه ماه زودتر از آن عرضه گردید. در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷ این سیستم عامل برای خرید و دانلود از وب‌گاه مایکروسافت برای عرضهٔ عمومی منتشر شد. انتشار ویندوز ویستا ۵ سال بعد از انتشار سلف خود، ویندوز اکس‌پی صورت گرفت که فاصلهٔ زمانی نسبتاً طولانی بین عرضهٔ این دو سیستم عامل از شرکت مایکروسافت بود.ویندوز ویستا مشتمل بر صدها قابلیت جدید و بازپردازش شده می‌باشد که اغلب این قابلیت‌ها شامل بروزرسانی ظاهر گرافیکی کاربر (GUI) و استایل‌های بصری است که با نام Windows Aero شناخته می‌شود. قابلیت جستجوی بهبود یافته ، ابزار های ایجاد رسانه ها جدید مانند Windows DVD Maker ، و بازطراحی کامل قابلیت های شبکه ، صوت ، چاپ و زیر سیستم های تصویری ، از سایر قابلیت های آن می باشند . مضافا هدف ویستا افزایش سطح ارتباط بین دستگاهها در شبکه های خانگی بر اساس تکنولوژی Peer-to-Peer که منجر به تسهیل به اشتراک گذاردن داده های بین کامپیوتر ها و قطعات (Devices) می شود . ویندوز ویستا دربردارنده .net Framework نسخه 3.0 است که هدف آن تسهیل عمل توسعه برای نوشتن برنامه های کاربردی در مقایسه با API های سنتی ویندوز می باشد . هدف اولیه مایکروسافت از ویندوز ویستا ، ارتقا سطح امنیت در سیستم عامل ویندوز بوده است . یکی از انتقاد های کلی که بر ویندوز اکس‌پی و اسلاف آن وارد بود ، آسیب پذیری امنیت در مقابل Malware ها ، ویروس‌ها‌ و جریان‌های بافر بوده است. با اتکا بر این امر ، بیل گیتس مدیر مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۰۲ بر ایجاد امنیت در تمام جهات نرم افزار های توسعه داده شده در آن شرکت تأکید کرد. مایکروسافت امنیت ویندوز اکس‌پی و ۲۰۰۳ را تا هنگام اتمام کار بر روی ویستا در اولویت قرار داد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نفیسه ساریخانی
مدیران انجمن: دنا بزازیان