پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در رشته زبان

کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در رشته زبان 10 سال 9 ماه ago #23397

کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در رشته زبان

به خاطر بهره وري از فناوري ارتباطات و اطلاعات در گستر ة علوم تر بیتی به ویژه در آموزش زبان ابعاد گوناگون این رشته تحت تأثیر قرار می¬گیرد. در مسائل نظري رابطه تنگاتنگ و علت و معلولی بین الگوهاي آموزش زبان و الگوهاي فناوري رایانه اي آموزش زبان وجود دارد و بیشتر الگوهاي فناوري رایانه اي زبان تحت تأثیر الگوهاي آموزش زبان قرار دارند.
در زمینۀ مسائل عملی، آموزش زبان بیشتر تحت تأثیر پیشرفت ها در عالم فناوري رایانه اي قرار گرفته است. در موضع تربیت معلم ورود فناوري وظیفۀ مضاعفی بر دوش مسئولین آموزش عالی در تربیت معلم و مدرس در دنیاي نوین امروزي قرار می¬دهد و آن تربیت مدرس و استاد چند مهارتی است که بتواند در مواجه با چالش هاي نوین از پس مشکلات و مسائل برآید . در صورت اطلاع رسانی جامع، برگزاري کارگاه هاي آموزشی و پژوهشی غیر سنتی، و برنامه ریزي بر اساس پژوهش و آموزش، نظام آموزشی عالی در گسترة آموزش و یادگیري زبان می¬تواند متحول گردد و خود را با پیشرفت هاي سریع در دیگر حوزه ها وفق دهد . موضوع دیگر تربیت و آموزش مدرس زبان حرفه اي است. استاد حرفه اي، متخصص و دانشمند صرف نیست که هنر وي فقط انتقال دانش باشد. او فردي چند مهارتی است که تشخیص صحیحی از مسائل و مشکلات دانشجو دارد یا می¬تواند داشته باشد . ذهنی باز و پژوهش محور دارد، قادر است اطلاعات مرتبط و مفید را گردآوري، بازیابی، تحلیل ،ترکیب، و فرآوري نماید و آن را در موقعیت عملی بکار برد.
محیط آموزشی از دیگر ابعاد آموزش زبان است . تغییرات بسیار گسترده اي در محیط ها ي آموزشی به وقوع پیوسته است و امروزه محیط هاي آموزشی بر اساس سبک هاي مختلف آموزشی تنظیم می¬شود و داراي امکانات متعددي است . استاد در جاهاي دیگري از جمله مرکز اطلاع رسانی، مرکز یادگیري، کتابخانه، نشریات و غیره باید حضور یابد و آموزش دهد . به علاوه متغیرهاي دیگري در این حوزه نیز دخالت دارد که مسائل و محدودیت هاي زمان و مکان را در می¬نوردد و آموزش و یادگیري آزاد از محدودیت هاي زمان و مکان صورت می¬گیرد. در هر مکانی استاد می¬تواند به مدیریت آموزش و یادگیري بپردازد . اگر در طراحی این محیط هاي یادگیري دست اندرکاران آموزش زبان نیز حضور پیدا نمایند و آنها را از حالت تجاري صرف خارج سازند، فناوري واقعا پیشرفتۀ آموزش و یادگیري زبان یکی از ارمغان هاي این رویکرد راهبردي خواهد بود . به خاطر این که هدف اساسی در آموزش مهارت هاي زبانی ایجاد یک محیط یادگیري است که دانشجو خود را در آن احساس نماید و براساس الزامات آن محیط از خود عکس العمل نشان دهد و به تولید و کاربرد زبان بپردازد . هر یک از این محیط هاي یادگیري، امکانات گسترده اي براي حضور و درگیري ذهنی دانشجو در فرایند فراگیري زبان دارد.
این محیط ها شامل امکانات رایانه اي و دیگر نرم افزارهایی اند که خارج از یادگیرنده بوده و توان فراگیري دانشجو را می¬گسترانند. به کمک این فناوري استاد می¬تواند به طراحی محیط هاي یادگیري جامع و قدرتمند اقدام کند و دانشجو نیز می¬تواند با رویکردي سازنده و فعال در فرایند فراگیري علم و دانش حضور داشته باشد.
از طریق ترکیب فناوري با آموزش و پژوهش ، اکثر اوقات استاد صرف کار گروهی و تیمی با همکاران در دفتر، آزمایشگاه، مرکز یادگیري، مرکز اطلاع رسانی، سایت هاي علمی و آموزشی، و تحقیقاتی در شبکه و پارك هاي تحقیقاتی می¬شود . بخش دیگري از وقت وي صرف گسترش و توسعۀ ابزار و مواد آموزشی می¬گردد. در این مورد نیز اکثرا مشغول به کار گروهی و تیمی در یک مجموعه اي متشکل از تخصص هاي گوناگون است و توانایی تدریس صرفا هنر تلقی نمی¬شود، بلکه حرفه است و حرفه نیز از طریق همیاري و همکاري و تمرین جمعی و مشارکتی گسترش و توسعه می¬یابد.
تهیه و تدوین مطالب درسی هم متحول گردیده است و نرم افزارها و تألیف افزارهایی تهیه شده اند. در تألیف افزار ها از یک نظام نمودار طراحی استفاده شده است که توان انجام تمام امور چاپ و طراحی کتاب، مقاله و پروژه را دارا است و ارزیابی مطالب آموزشی را نیز براي انسان به ارمغان می¬آورد. به علاوه خود دانشجو هم می¬تواند در تهیه و تدوین مطالب درسی مشارکت بکند.
اکثر کارشناسان اذعان دارند که معرفی فناوري اطلاعات و ارتباطات به گسترة آموزش زبان الگوهاي و روش هاي آموزشی غیر متمرکزي به وجود می-آورد که افراد در آن با توانایی ها و انگیزه هاي متفاوت قادر خواهند بود بر اساس نیازهاي خود به کسب علم بپردازند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: دنا بزازیان