چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جواب بخش دوم وسايل ارتباط جمعي

جواب بخش دوم وسايل ارتباط جمعي 10 سال 8 ماه ago #34999

بخش دوم وسايل ارتباط جمعي ص 91
1- مفهوم دروازه بانان از كيست و منظور از طرح آن چيست؟
شرام از صافي و كورت لدين از دروازه بانان سخن به ميان آورده اند : دروازه بانان عبارتند از تمامي دست اندر كاران وسايل ارتباط جمعي كه بايد در انبوه داده هاي خبري دست به گزينش زنند و بعضي از اين داده ها را متبلور كرده،وارد مجراي خبري سازند.
2- به چه دليل تلويزيون و راديو در بين وسايل گوناگون ارتباطي بايد به رعايت موازين اخلاقي بيش از ديگر وسايل پايبند باشند؟
زيرا انسانها به عمد و قصد قبلي از خانه بيرون مي آيند و سينما مي روند،يا به قصد قبلي، برمي خيزند و روزنامه اي ابتياع مي نمايند، ليكن امواج راديو و تلويزيون خود در جامعه هست و ديواره هاي خانه در برابر آن هيچ قدرت بازدارنده ندارند. از همين روست كه ارائه تبليغات تجاري مشدد، يعني در لابلاي اخبار داغ، از طريق اين وسايل سخت آسيب زاست.همچنين استفاده از شيوه هايي چون تبليغات فراآگاهي و رها ساختن قيود اخلاقي با به منصه ظهور رسانيدن پرسناژهاي تبليغاتي به صوري زننده، موجبات ابتلاي جامعه به بيماريهاي بسياري خواهد بود. پاورقي ص85 (2)
3- منظور از جامعه حسي چيست؟واضع اين مفهوم كيست؟
اين مفهوم از سوروكين بوده، به نظر او در چنين جامعه اي امور معنوي اولويت كمتري مي بابند و در مقابل امور و پديده هاي مادي ملموس و محسوس، به جاي آن مي نشيند . به هنگام عمل و اتخاذ تصميم بشر در جامعه به مصالح شخصي و مخصوصاً مصالح آني چنان بها مي دهد كه گاه ابعاد معنوي عمل به فراموشي سپرده مي شود. دوران مصلحت گرايي ،خويشتن نگري ،سودانديشي و بخصوص توجه به پديده هايي است كه با ارضاي غرايز جسماني مرتب اند. پاورقي ص 84
ويا به اين صورت مي توان نوشت :
در جامعه حسي ، اخباري مورد توجه و انتخاب قرار دارد كه ارضاي منافع و گاهي غرايز مفيد باشد. جاي تعجب نيست كه در اين شرايط تلويزيون كابل دار خانه را مشحون از تصاوير جنسي و تحريك آميز كند وتلويزيون معمولي ،‌تعادل رواني اسنانها را با آگهي هاي تجاري ناپديد سازند و مصالح آني جاي خود را به دورنگري و مصالح آتي مي بخشد و پديده هاي غيرمادي اولويت مي يابند.
4- در كار گزينش داده خبري مشكل اساسي وسايل ارتباطي جديد نظير روزنامه،راديو و تلويزيون چيست؟
مشكل اساسي وسايل ارتباطي جديد نظير روزنامه،راديو و تلويزيون تحقق كارگزينش در نهايت سرعت است.
5- انبوه خلق موجد بروز چه نوع ارتباطي است؟
مفهوم انبوه خلق با ديدگاه هاي خاص گوستاو لوين اهميت يافت و امروزه از مفاهيم مهم جامعه شناسي و روانشناسي اجتماع است. انبوه خلق مظهر تجلي ارتباطات مستقيم، بازتابي و احساسي برانگيز است.
قبلا فرساده بودم اما فكر كنم نرسيده يا تائيد نشده موفق و پيروز باشيد.
قلي نژاد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جواب بخش دوم وسايل ارتباط جمعي 10 سال 8 ماه ago #35082

با سلام
خانم قلی نژاد درس شما جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی است نه نظریه های ارتباط جمعی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی