چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه فصل چهارم (پاسخ سوالات)

خلاصه فصل چهارم (پاسخ سوالات) 10 سال 8 ماه ago #31695

آثار وسایل ارتباط جمعی
سوال 1: منظور از تبلیغات تجاری متواتر چیست ؟
جواب : صاحبان وسایل ارتباط جمعی ضمن پخش اخبار مهم و برنامه های مهم ، در لابلای آنها و قبل از آنها اقدام به پخش تبلیغات می کنند این شیوه تبلیغ سوء استفاده از علاقه و کنجکاوی استفاده کنندگان از وسایل ارتباطی است و موجب تباهی ذهن و اعصاب آنان می شود.
سوال 2: انحصار ناقص در وسایل ارتباطی در چه شرایطی رخ می دهد ؟
جواب: انحصار ناقص در ارتباطات جمعی زمانی فراهم می آید که دولتی سعی در انحصار وسایل ارتیاط جمعی به عمل آورد ، لیکن انحصار کامل تحقق نپذیرفته و برخی از رقبا نیز فرصتی جهت خنثی سازی اندیشه های انتقال یافته از طریق وسایل به ظاهر انحصاری تبلیغات یابند.
سوال 3: نظریه انگ در رابطه با وسایل ارتباطی چیست ؟
جواب : نظریه انگ عبارت است از امحای کامل اعتماد انسانها نسبت به یک وسیله ارتباطی و اسناد صفاتی چون دروغ پردازی و .. در این شرایط وسیله ارتباطی حتی اگر به درستی وقایع را منعکس نماید ، چون فاقد اعتماد انسانهاست ، نه بدان گوش خواهند داد و نه در صورت شنیدن یا دیدن ، روایت آنان از وقایع مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت .
سوال 4: نظریه تکمله به چه معناست ؟
جواب : پیام وسایل ارتباط جمعی زمانی موجبات بروز اثری قاطع را در انسانها فراهم می سازد که از جانب محیط پیرامون نیز تکمیل شود ( این امر مستلزم همگن بودن پیام و شرایط محیطی است ) خلاصه اینکه اگر بخواهیم پیامی تاثیر خود را بگذارد باید با ارزش های رایج و عقاید ، امکانات عملی محیط سازگار باشد ممکن است ابتدا فرد تحت تاثیر قرار گیرد اما بعد دچار سردرگمی و تحیر می شود .
سوال 5: لنگریابی آموخته ها چیست ؟ وسایل ارتباط جمعی در این زمینه چه نقشی می توانند احراز نمایند ؟
جواب : معقوله یا ارزش انتقال یافته از طریق وسیله ارتیاطی بر پدیده دیگری می نشیند(برآن لنگر می اندازد ) ثبات یابد و در ذهن باقی می ماند . اگر بتوانند به خوبی مخاطب خود را بشناسند و متناسب با محیط پیرامون پیام را تهیه نمایند امکان تاثیر گذاری و استحکام و قوام را خواهند داشت .مثال در کشور ما می توانند با ساخت فیلم های (مذهبی)که متناسب با عقاید و باور هایشان است در جهت تقویت و استحکام باور برآیند.
سوال 6 : آیا هم سطح سازی در اموزش صرفا از طریق وسایل ارتیاط جمعی صورت تحقق می پذیرد ؟چرا؟
جواب : خیر زیرا جریان پیام معمولا یکسویه است و نمی تواند جایگزین معلم باشد و از جهتی امکان تصیح تکالیف ، کنترل کلاس ، و .. وجود نخواهد داشت مگر اینکه معلم به عنوان عامل تکمیل کننده در این جهت عمل کند .
سوال 7: منظور از اثر کاذب ارتباطات جمعی چیست ؟
جواب : زمانی که محتوای پیام یک وسیله ارتباطی با زمینه زندگی سازگاری ندارد حتی اگر هم با بهترین فنون ارتباطی بیامیزد مفید نخواهد بود و به سرعت خنثی خواهد شد . ممکن است چند دقیقه ای فرد را تحت تاثیر قرار دهد به محض کاهش (ارتباط احساسی فرد به خود امده ، اثر کاذب دفع می شود.
سوال 8: ادراک تفاضلی یا تفاوتی به چه معناست ؟
جواب : پیام واحد ، در شرایط یکسان و از یک وسیله خاص ارتباطی ، برای دو نفر معنا یگانه ای نخواهد داشت هرچند که هردو از نظر قدرت حواس یکسان باشند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی