یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 8 ماه ago #31965

جایگاه سیاستهای فرهنگی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته
در کشورهای توسعه یافته ، افزایش سطح زندگی ، همگانی شدن آموزش ، ظهور وسایل بزرگ ارتباطی ، افزایش زمان اوقات فراغت ، بهبود شرایط اجتماعی و.... امکانات بی سابقه ای برای ارتقای فرهنگی در اختیار مردم قراردادند.
برای مثال : فنون چاپ وتکثیر ،نشر وسیع کتابهای ارزان قیمت ، مطبوعات ، کتابخانه های عمومی ، تئاتر ، موزه ها همه به نوبه خود توسعه یافته اند واز جمله سیاستهای فرهنگی در کشورهای توسعه یافته به سبب امکان گفت وشنودهای میان دولتمرادان ومنتقدان تا حد زیادی اصلاح پذیر شده واین امر باعث شده تا سیاستهای فرهنگی تحقق یابد. وبه نیازهای مردم پاسخ دهد.
توسعه فرهنگی وسیاست فرهنگی
سیاست فرهنگی شامل همان ارزشها واصولی است که افراد جامعه را در مسائل فرهنگی هدایت وراهنمایی می کند و هدف ازآن پیشرفت جامعه است .اکثر اندیشه ها از دو حوزه مادی ومعنوی نشات می گیرد .وباید به این موضوع اشاره کرد که مفهوم فرهنگ روش زندگی انسان می باشد . و سه کارکرد در حوزه علوم انسانی واجتماعی که با سیاستهای فرهنگی پیوند خورده که عبارتند از 1- ایجاد تفاهم 2-احراز هویت 3 – حفظ وارتقای انسجام اجتماعی
سیاست فرهنگی مرتبط با توسعه فرهنگی در دو بعد قابل بررسی می باشد.
سیاست فرهنگی سنتی یعنی مردم به فرهنگ سنتی خود توجه کنند

یکی از راههای گسترش توسعه فرهنگی در جوامع شناخت میراث فرهنگی وارزشهای بومی ومحلی آن جامعه است . وگردشگری جزء این شناخت می باشد دونکته حائز اهمیت است یکی فرهنگ انفرادی ودیگری فرهنگ همگانی
فرهنگ انفرادی ، آموزش ومهارتهای فردی است یعنی در فرهنگ قوم خود اثر بازی از خود به جای بگذارد .
فرهنگ همگانی از تکامل وپیشرفت همگانی یک اجتماعی بوجود می َآید .
رابطه جهانگردی با توسعه فرهنگی را می توان در جهانگردی بررسی کرد واشاره به جذابیت های فرهنگی هر جامعه مثل ایران که این جذابیتها ، اماکن زیارتی ، هنرهای دستی و...می باشد . توسعه فرهنگی بر ساختار جامعه از طریق جهانگردی اثرات قابل ملاحظه ای را می گذارد . واثراتی چون :
1-افزایش حمایت از فرهنگ سنتی
2-به نمایش گذاردن هویت قومی
3-تجدید حیات هنرهای سنتی وقابل بررسی است.
توسعه فرهنگی وتکنولوژی
دستاوردهای بشری در قالب تکنولوژی در 300سال گذشته تاثیر مهمی بر توسعه فرهنگی مادی گذاشته . تکنولوژی مجموعه ای از روش هاوتجربیات وعلوم عملی است که مردم برای تسلط بر محیط و حل مشکلات مربوط به رابطه شان با محیط به کار می برد .
مزیتهای تکنولوژی مناسب برای توسعه فرهنگی جامعه :
1-هرچه دستاوردهای بشر با نظام اجتماعی جامعه سنخیت داشته باشد باعث تقویت تکنولوژی می شود
2-تناسب تکنولوژی با فرهنگ موجود یک جامعه آسایش مردم منطقه را تضمین می کند .
3-کشورهای فقیر چون دسترسی به تکنولوژی ندارند به همین دلیل به سمت استفاده بهینه از تکنولوژی مناسب گرایش پیدا کرده اند
4-تکنولوژی مناسب برای حل مشکلات کشورهای در حال توسعه عامل بسیار خوبی برای کشف وابداع علمی است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.