دوشنبه, 14 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس هفته قبل

خلاصه درس هفته قبل 10 سال 9 ماه ago #30500

26) توسعه فرهنگي و سياست فرهنگي
سياست فرهنگي از جمله مفاهيم تازه اي كه در كشورهاي جهان در چند دههاخير به آن توجه شده است. سياست فرهنگي شامل همان ارزش‌ها و اصولياست كه افراد جامعه را در مسائل فرهنگي هدايت و راهنمايي مي‌‌كند. هدف سياست فرهنگي پيشرفت و پويايي نوين و نظام‌مند جامعه است.
فرهنگ و عناصر مشتق يافته از اين پديده اجتماعي درك واحدي وجود ندارد و اكثر برداشت‌‌ها و انديشه‌ها از دو حوزه مادي و معنوي نشأت گرفته است بايد اشاره به اين كرد كه مفهوم فرهنگ كل حوزه زندگي انساني را در برمي‌گيرد. اين سياست ها در قالب 1. ايجاد تفاهم 2. احراز هويت
3. حفظ و ارتقاي انسجام اجتماعي
سياست فرهنگي مرتبط با توسعه فرهنگي در دو بعد قابل بررسي است:
ا. سياست فرهنگي سنتي، به افزايش جذب فرهنگ به وسيله طبقات فرهيخته توجه مي‌كند اين به خودي خود خوب است. اما هدف اين سياست افزايش شناخت جهاني از ميراث فرهنگي است كه ارزش‌هاي نخبگان و تاريخ جامعه را بيان مي‌كند.
2. سياست فرهنگي جديد در ارتباط با توسعه فرهنگي مبتني بر يادگيري است خود اساساً از تحصيل آموزش‌هاي تخصصي تركيب مي‌گردد.

27) توسعه فرهنگي و جهانگردي
يكي از راه‌هاي گسترش توسعه فرهنگي در جوامع شناخت ميراث فرهنگي و ارزش هاي بومي و محلي آن جامعه است گردشگري از لوازم اين شناخت مي‌باشد. در شناخت رابطه توسعه فرهنگي و توريسم دو نكته حائز اهميت است يكي فرهنگ انفرادي و ديگري فرهنگ همگاني فرهنگ انفرادي آموزش‌ها و مهارت‌هاي فردي است فرهنگ همگاني از تكامل تدريجي افكار و پيشرفت همگاني يك اجتماعي به وجود مي‌آيد. رابطه جهانگردي و توسعه فرهنگي را مي‌توان در جهانگردي فرهنگي مورد مطالعه قرار داد. در جهانگردي فرهنگي اشاره به جذابيت‌هاي فرهنگي هر جامعه بايد كرد. توسعه فرهنگي بر ساختار جامعه از طريق جهانگردي اثرات قابل ملاحظه‌اي را مي‌گذارد هنگامي كه از فرهنگ به عنوان يك عامل جذب استفاده مي‌شود اثراتي چون
1. افزايش حمايت از فرهنگ سنتي
2. به نماش گذاردن هويت قومي
3. تجديد حيات هنرهاي سنتي و ... قابل بررسي است.
بر ايت اساي برخي از راهكارهايي كه مجر به بسط توسعه فرهنگي و جهانگردي مي‌شوند عبارت مي‌شوند از: برگزاري جشن‌ها و جشنواره‌هاي ملي و محلي، برپايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، سمينارها و كنفرانس‌هاي فرهنگي، آموزش‌هاي فرهنگي مرتبط با مسائل جهانگردي و توسعه رشته‌هاي توريسم و هتلداري در دانشگاه‌ها، بسط و اشاعه كتب مرتبط با آداب و رسوم هر منطقه و ...

28) توسعه فرهنگي و تكنولوژي
دستاوردهاي بشري در قالب تكنولوژي در 300 سال گذشته تاثير مهمي بر توسعه فرهنگ مادي جوامع گذاشته است. تكنولوژي مجموعه‌اي از روش‌ها و تجربيات و علوم عملي است كه مردم براي تسلط بر محيط و حل مشالكات مربوط به رابطه‌شان با محيط به كار مي‌برند تكنولوژي مناسب آن است كه با بنيان‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه‌اي كه از آن استفاده مي‌‌كند سازگار باشد تكنولوژي مناسب براي توسعه فرهنگي جامعه چندين مزيت دارد:
1. هرچه دستاوردهاي بشري با نظام اجتماعي جامعه سنخيت بيشتري داشته باشد اين مسئله خود منجر به تقويت تكنولوژي شده و موجب كاهش از هم گسيختگي فرهنگي در جامعه گرديده است.
2. تناسب تكنولوژي با فرهنگ موجود يك جامعه
3. در كشورهاي فقير به دليل اينكه به تكنولوژي در مقياس وسيع كمتر دسترسي دارند به همين دليل به سمت استفاده بهينه از تكنولوژي مناسب گرايش پيدا كرده‌‌اند.
4. تكنولوژي مناسب براي حل مشكلات كشورهاي در حال توسعه عامل بسيار خوبي براي كشف و ابداع علمي است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.