دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه پنجم

خلاصه جلسه پنجم 10 سال 9 ماه ago #30210

توسعه ی فرهنگی و سیاست فرهنگی
سیاست فرهنگی از جمله مفاهیم تازه ای است که در کشورهای جهان اخیراً به آن توجه شد. اصطلاح سیاست فرهنگی همان ارزش ها و اصولی است که افراد جامعه را در مسایل فرهنگی هدایت و راهنمایی می کند . هدف سیاست فرهنگی پیشرفت و پویایی نوین و نظام مند جامعه است . اکثر برداشت ها از فرهنگ از دو حوزه ی مادی و معنوی نشا گرفته است که در این خصوص اندیشمندان علوم انسانی سه کارکرد را برای فرهنگ و توسعه ی فرهنگی در نظر گرفته اند عبارتند از 1.ایجاد تفاهم 2 . احراز هویت 3 . حفظ و ارتقای انسجام اجتماعی
اول – سیاست فرهنگی سنتی به افزایش جذب فرهنگ به وسیله ی طبقات فرهیخته توجه می کند اما هدف این سیاست از افزایش شناخت جهانی از میراث فرهنگی این است که ارزش های نخبگان و تارخ جامعه را بیان می کند و مردم به فرهنگ سنتی کم توجه دارند و از موزه و کتابخانه استفاده می کنند .
دوم سیاست فرهنگی جدید مبتنی بر یادگیری است . این نوع سیاست از نشانه هایی است که آدمی از طریق آنها به تعیین وضع خویش در جهان می پردازد و بنا به نیاز در آن غوطه می خورد تا خود را بیان کند .
توسعه ی فرهنگی و جهانگردی
از لوازم شناخت میراث فرهنگی و ارزش های بومی و محلی گردشگری است .در شناخت توسعه ی فرهنگی دو نکته مهم است 1 . فرهنگ انفرادی و 2 . فرهنگ همگانی . فرهنگ انفرادی آموزش ها و مهارت های فردی است . فرهنگ همگانی از تکامل تدریجی افکار و پیشرفت همگانی یک اجتماعی به وجود می آید .
توسعه ی فرهنگی از طریق جهانگردی بر ساختار جامعه اثرات قابل ملاحظه ای می گذارد اثراتی چون 1- افزایش حمایت از فرهنگ سنتی 2- به نمایش گذاردن هویت قومی 3 – تجدید حیات هنرهای سنتی
برخی از راهکارهایی که منجر به بسط توسعه ی فرهنگی و جهانگردی می شوند عبارتند از : برگزاری جشن ها و جشنواره های ملی و محلی ، برپایی نمایشگاه های بین المللی ، سمینارها ، کنفرانس های فرهنگی ،
توسعه ی فرهنگی و تکنولوژی
تکنولوژی مجموعه ای از روش ها و تجربیات و علوم عملی است که مردم برای تسلط بر محیط و حل مشکلات مربوط به رابطه شان با محیط به کار می روند . تکنولوژی مناسب برای توسعه ی فرهنگی چندین مزیت دارد :
1- هرچه دستاوردهای بشری با نظام اجتماعی جامعه سنخیت بیشتری داشته باشد ، این مسئله منجر به تقویت تکنولوژی و موجب از هم گسیختگی در جامعه شده است .
2- تناسب تکنولوژی با فرهنگ موجود یک جامعه آسایش مردم منطقه را تضمین می کند . هرچه تکنولوژی و دستاورد بشری در ابعاد متوسط و کم هزینه برای جامعه تولید شود تاثیرات منفی کمتری بر زندگی فرهنگی افراد جامعه می گذارد .
3- در کشورهای فقیر چون به تکنولوژی در مقیاس وسیع تر کمتر دسترسی دارند به سمت استفاده بهینه از تکنولوژی مناسب گرایش پیدا کرده اند .
4- تکنولوژی مناسب عامل بسیار خوبی برای کشف و ابداع علمی در کشورهای در حال توسعه است . که نظر دان هم در این مورد این است که هدف فرهنگی تکنولوژی مناسب در کشورهای در حال توسعه این است که با آرزوها ، فرهنگ و سنت های اجتماعی سازگار باشد و موجب از هم گسیختگی اجتماعی نگردد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.