یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه 6

خلاصه جلسه 6 10 سال 9 ماه ago #30207

سیاست فرهنگی همان ارزش ها و اصولی است که افراد جامعه را در مسائل فرهنگی هدایت و راهنمایی می کند و هدف آن پیشرف و پویایی نوین و نظام مند جامعه است و در واقع میتوان گفت سه کارکرد برای فرهنگ و توسعه فرهنگی هر جامعه که به نوعی با سیاست های فرهنگی جامعه پیوند میخورد 1- ایجاد تفاهم 2- احراز هویت 3- حفظ و ارتقای انسجام اجتماعی .
سیاست فرهنگی با توسعه فرهنگی در دوبعد قابل بررسی است اول : سیاست فرهنگی سنتی دوم : مبتنی بر یادگیری است که خود اساسا از تحصیل آموزش های تخصصی ترکیب می گردد . در واقع توسعه فرهنگی و فرهنگ مجموعه ای از نشانه هایی است که آدمی ازطریق آن ها به تعیین وضع خویش درجهان می پردازد و بنا به نیاز ، استعداد و قابلیتش در آن غوطه می خورد ، تا خود را بیان کند .

در شناخت رابطه توسعه فرهنگی و توریسم دو نکته حائز اهمیت است ، یکی فرهنگ انفرادی و دیگری فرهنگ همگانی . فرهنگ انفرادی ، آموزش ها و مهارت های فردی است ، یعنی یک نفر با کمک مهارت و استعداد فردی خود اثری به وجود می آورد ، که در فرهنگ قوم و یا جماعتی مشخص اثر بارز و ارزنده ای محسوب می گردد. فرهنگ همگانی از تکامل ترجیحی افکار و پیشرفت همگانی یک اجتماع بوجود می آید ... رابطه توسعه فرهنگی و جهانگردی فقط به رابطه مردم و اشیاء و یا انواع فرهنگ ها و آثار کهن و نظایر آن محدود نمی شود . بلکه به بسط نوعی رابطه معنوی فرهنگ که شامل آگاهی از روش ها و کردارها و به طور خلاصه هنر و نحو زندگی و روابط انسانی اقوام مختلف و مسافرت مردم جهت آگاهی از آنچه که در دنیای امروز می گذرد نقش بسیار مهم و ارزنده ای در بسط توسعه فرهنگی ملل مختلف ایفاء می نماید.
توسعه فرهنگی بر ساختار جامعه از طریق جهانگردی اثرات قابل ملاحظه ای را می گذارد ، هنگامی که از فرهنگ به عنوان یک عامل جذب استفاده می شود اثراتی چون :
1- افزایش حمایت از فرهنگ سنتی
2- به نمایش گذاردن هویت قومی
3- تجدید حیات هنرهای سنتی و ...
بر این اساس برخی از راهکارهایی که منجر به بسط توسعه فرهنگی و جهانگردی میشوند عبارتند از : برگزاری جشن ها و جشنوارهای ملی و محلی ، برپایی نمایشگاههای بین المللی ، سمینارها و کنفرانس های فرهنگی ، آموزش های فرهنگی مرتبط با مسائل جهانگردی و توسعه رشته های توریسم و هتلداری در دانشگاهها ، بسط و اشاعه کتب مرتبط با آداب و رسوم هر منطقه ، آشنایی و آموزش لازم به مردم جامعه برای برخورد فرهنگی با جهانگردان ، ارائه آگاهی لازم به افراد جامعه برای شناخت مناطق جهانگردی خارج از جامعه خود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.