یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه بندهای 25-26-27-28

خلاصه بندهای 25-26-27-28 10 سال 9 ماه ago #29946

25)جایگاه سیاستهای فرهنگی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته

در پیشبرد سیاستهای فرهنگی شرایط و موقعیت اقتصادی،اجتماعی کشورها بسیار تعیین کننده و دارای نقش اصلی است.کشورهای توسعه یافته با توجه به امکانات و توان خود بهتر از کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته می توانند سیاست فرهنگی خود را به پیش ببرند.
در کشورهای توسعه یافته افزایش سطح زندگی ،همگانی شدن آموزش ،ظهور وسایل ارتباطی و... امکاناتی را برای ارتقای فرهنگی در اختیار مردم قرار می دهد .پیشرفت های تکنولوژی ،وسایلی را برای پاسخگویی به نیازهایی که بوجود آورده است عرضه می کند.
این موضوع کم وبیش در کشورهای در حال توسعه قابل اجراست چون در برخی موارد زیرساختهای لازم وجود ندارد. اما در کشورهای توسعه نیافته کمتر است.

26) توسعه فرهنگی و سیاستهای فرهنگی


سیاست فرهنگی شامل ارزشها واصول است که افراد جامعه را در مسائل فرهنگی هدایت وراهنمایی می کند.و هدف آن پیشرفت و پویایی نوین ونظام مند جامعه است.سیاست فرهنگی در دو بعد قابل بررسی است:
1- سیاست فرهنگی سنتی:که به جذب فرهیختگان توجه دارد.
2- سیاست فرهنگی جدید:که مبتنی بر یادگیری است که از آموزشهای تخصصی ترکیب می گردد.

27)توسعه فرهنگی و جهانگردی


یکی از راههای گسترش توسعه فرهنگی در جوامع شناخت میرث فرهنگی و ارزشهای بومی و محلی آن جامعه است.و در صنعت توریسم به آن توجه شده است.در رابطه توسعه فرهنگی و نوریسم دو نکته مهم است:یکی فرهنگ انفرادی که یعنی یک نفر با کمک مهارت واستعداهای فردی خود اثری بوجود می آوردکه در فرهنگ قوم ویا جماعتی اثر بارزی محسوب می گردد.
و دیگری فرهنگ همگانی ،که از تکامل تدریجی افکار و پیشرفت همگانی یک اجتماعی بوجود می آید.
توسعه فرهنگی که از طریق جهانگردی و گردشگری بوجود می آید اثراتی همچون افزایش حمایت از فرهنگ سنتی،امکان ابراز هویت قومی،تجدید حیات هنرهای دستی خوهد داشت.

28) توسعه فرهنگی وتکنولوژی


تکنولوژی مجموعه ای از روشها و تجربیات وعلوم عملی است که مردم برای تسلط بر محیط وحل مشکلات مربوط به رابطه شان با محیط بکار می برند.تکنولوژی مناسب برای توسعه فرهنگی چند مزیت دارد:
1- هر چه دستاوردهای بشری با نظام اجتماعی جامه سنخیت بیشتری داشته باشد این مسئله منجربه تقویت تکنولوژی شده و موجب کاهش از هم گسیختگی فرهنگی می گردد.
2- تناسب تکنولوژی با فرهنگ جامع آسایش مردم منطقه را تضمین می کند.
3- در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته بدلیل دسترسی کمتر به تکنولوژی ،استفاده بهینه از تکنولوژی مورد توجه قرار می گیرد.
4-تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته عاملی برای حل مشکلات آنهاست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.