جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 8 ماه ago #34302

سازماندهی فعالیتی است که:
1/به صورت دوره ای انجام می شود نه مستمر
2/تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری است و هماهنگی میان آنها برای رسیدن به اهداف مشترک
*مراحل فراگرد سازمانی:
1/طراحی و تعریف کارها و فعالیت های ضروری(تعیین و تعریف مشاغل)
2/دسته بندی فعالیت ها و مناصب سازمانی تعریف شده(تعیین مناصب و جایگاه ها)
3/برقراری رابطه میان مشاغل و منصب های سازمانی برای کسب اهداف مشترک(ایجاد هماهنگی و ارتباط میان مشاغل و مناصب)
*هدف از طراحی ساخت سازمانی:
ترکیب نیروی انسانی و منابع موجود به طوری که به هم افزای نیرو و افزایش کارایی منجر شوند.
*سطوح راهبردی:
چشم انداز
دکترین(آموزه)
راهبرد
عملیات
تاکتیک(راهکار)
*تکنیک: نحوه ی بکار گیری ابزار را می گویند
*تاکتیک: روش رسیدن به اهداف


*ساختار سازمان تحت تأثیر چند عامل می باشد:
محیط
فن آوری
اندازه
استراتژی
نحوه توزیع قدرت کنترل
*انواع محیط از پائین به بالا عبارتند از :
درون فردی
محلی
منطقه ای
ملی
فرا ملی
بین المللی
جهانی
*ساخت فیزیکی
در واقع همان محیط واقعی سازمان است که بر سبک ارتباطات آن تأثیر عمیق دارد.
*ساخت رویه ای یا رسمی
بر خط مشی های رسمی تنظیم کننده رفتار کارکنان دلالت دارد.و با محدود کردن ارتباطات میان افراد و گروه ها روابط کار در سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد.

*ساخت الگویی یا غیر رسمی
منظور همان روش های متداول و غیر رسمی ارتباط کارکنان با یکدیگر است.

*سازمان رسمی و غیر رسمی
رسمی: بطور قانونی ثبت و بنیان گذاری شده تعداد مشاغل حدود وظایف و اختیارات و نحوه ی انجام فعالیت ها در آن مشخص است.
غیر رسمی: در نتیجه ی تعامل اجتماعی مستمر بین کارکنان ایجاد می شود که منجر به تعدیل تحکیم و یا توسعه ی آن سازمان می شود.
*سازماندهی و ضرورت تغییر
اگر یک سازماندهی خوب در سازمانی ایجاد شود باید تمامی افراد جایگاه مشخص و شرح وظایف تنظیم شده ای داشته باشند و یک مدیر باید طی تغییرات مختلف از قبیل جغرافیایی و مکانی وسعت و... بتواند نیازهای موجود را بسنجد و بر اساس نیاز های جدید سازمان و تغییرات تدریجی در استراتژی آن ساخت سازمانی را بازنگری و اصلاح کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی