دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پاسخ به سوال های هفته

پاسخ به سوال های هفته 10 سال 8 ماه ago #28884

-فرهنگ و نهاد اجتماعی:
{واژه نهاد}"در زبان فارسی به مفهومی که امروز در علوم اجتماعی از ان استفاده میشود اصطلاحی است جدید و معادل کلمه ی (انستیتوسیون) وضع گردیده.
به نظر (مالینفسکی),هر نهاد دارای قواعد و ضوابط ی است که به اسطوره ها,قوانین دینی,اصول اخلاقی و قضاوت گروه اجتماعی پیوند دارد.و برای این است که یکی از نیاز های جامعه را برآورده سازد و یالاخره وی می افزاید که ر نهاد جزئی از کل فرهنگ آن جامعه است.

فرهنگ و هنر:
کشش و گوشش انسان در جهت ((زیباسازی)) و ((خوشایندی))یکی از ویژگی های فرهنگ است.جوامع انسانی پس از آن که از تهیه غذا,لباس و مسکن,یعنی نیاز های اولیه ی مختصر فراغتی یافته اند به ظرافت زیبایی,نقاشی,شعر,سرگرمی و بالاخره آفرینش هنری پرداختند تا غذا,لباس,مسکن و اندیشه را راحت تر و خوشاینده تر مورد استفاده قرار دهند.
دانشمندان یونانی هنر را ((هدیه ی خدایان))میپنداشتند و در پیدایش آن نیرو های طبیعی و اعتقاد را موثر میدانستند.و بعضی دیگر ماهیته (بیولوژیکی)انسان و عقده ها را (چون عقده ی ادیب و ...) عاملی در به وجود آمدنه هنر میپنداشتند.
و به قول مولانا
هر چه پیدا ساخت بهر معنی ایست باطنش بنکر بر این ظاهر مایست
هیچکوزه گر کند گوزه شتاب بهر عین کوزه,نی از بهر آب؟!

فرهنگ و فولکلور:
(فولکلور) در لغت به معنی دانش عوام به کار میرود,این اصطلاه در زبان فارسی به ((فرهنگ توده)),((فرهنگ عامه)),((ادبیات عامیانه))ترجمه شده و در عین حال واژه (فولکلور)همزمان با رواج اش در مطالعات مردم شناسی,به زبان فارسی نیز راه یافت.(همان گونه که به زبان های فرانسه,آلمانی,ایتالیایی,زبان های اسلاو و ... وارد شده اند).
با توجه با مفاهیم و تعاریف فرهنگ,اصطلاهات((فرهنگ عامه))و((فرهنگ مردم))که به وسیله رسانه های گروهی نیز تا اندازه ای رایج گردیده,نمیتوانند در برابر کلمه (فولکلور)معادلی متناسب و دقیق و گویای مقصود باشد.زیرا فرهنگ با قلمرو وسیع موضوعی,نه محدود به (فولکلور)و نه منحصر به عوام میشود.وباور های (فولکلور ی)در تمامی گروه ها و خانواده های جامعه اعم از خواص و عوام وجود دارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.