دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جواب به 3 سوال هفته

جواب به 3 سوال هفته 10 سال 8 ماه ago #27580

با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی آقای عزیزیان

ج 1 - فرهنگ و نهاد اجتماعی را توضیح دهید:

واژه نهاد در زبان فارسی به مفهمومی که امروز در علوم اجتماعی در آن استفاده می شود اصطلاحی است جدید کی از مفاهیم این کلمه در زبان فرانسه سازمان یا نوعی تشکل سازمان یافته اجتماعی است که دارای خصوصیات حقوقی و قضایی بوده و نقش اجتماعی برعهده داشته باشد و مستقل از میل و اراده فرد یا افراد دوام می یابد مانند نهاد خویشاوندی، دینی،سیاسی، اقتصادی.
با توجه به تعاریف و خصوصیاتیکه در علوم اجتماعی برای نهاد آمده است ملاحظه می گردد که مجموعه نهادهای اجتماعی یک جامعه که فرهنگ آن جامعه را می سازد .
به عبارت دیگر رابطه فرهنگ و نهاد اجتماعی رابطه عمومی و خصوصی مطلق است بدین معنی که ترکیب و هماهنگی نهادهای اجتماعی را نمی توان یافت که خارج از فرهنگ جامعه باشد . و در نتیجه تعاریف و ویژگیهایی را که برای فرهنگ برشمردیم در مورد هریک از نهادهای اجتماعی نیز صادق است .

ج 2- فرهنگ و هنر را توضیح دهید:

تلاش و کوشش انسان در جهت زیبا سازس ،خوشایندی یکی از ویژگیهای فرهنگ است جوامع انسانی،پس از تهیه غذا،لباس،مسکن، (نیازهای اولیه ) مختصر فراقتی یافتند به ظرافت،زیبایی، نقاشی، شعر، سرگرمی و بالاخره به آفرینش هنری پرداختند، تا غذا لباس، مسکن و اندیشه را راحت تر و خوشایندتر مورد استفاده قرار دهند . روان شناسان و روانکاوان و فلاسفه هرکدام از دیدگاهی بررسی کرده اند برخی آنرا ناشی از غرایز (میل به بازی و سرگرمی، امیال جنسی،میل به خود نمایی و غیره) دانسته اند .
دانشمندان یونانی هنر را هدیه خدایان می پندارند و در پیدایش آن نیروهای طبیعی و اعتقاد را موثر می دانستند و بعضی دیگر ماهیت انسان و عقده ها را عاملی در بوجود آمده هنر می پنداشتند .

ج 3- فرهنگ و فولکلور را توضیح دهید :

فولکلور در لغت به معنای دانش علوم به کار می رود این اصطلاح در زبان فارسی به فرهنگ توده، فرهنگ عامه، فرهنگ و ادبیات عامیانه ترجمه شده و در عین حال واژه فولکلور هم زمان با رواجش در مطالعات مردم شناسی به زبان فارسی نیز راه یافت با توجه به مفاهیم و تعاریف اصطلاحات فرهنگ جامعه و فرهنگ مردم که بوسیله رسانه های گروهی نیز تا اندازه ای رایج گردیده است نمی تواند در برابر کلمه فولکلور معادل متناسب و دقیق و گویای مقصود یا هدف باشد .
زیرا فرهنگ با قلمرو وسیع موضوعی نه محدود به فولکلور و نه منتصب به علوم می شود و باورهای فولکلوری در تمام گروهها و خانواده ها اعم از خاص و عام وجود دارد.
بنابراین تعاریف و تعابیر روشن است که نمی توان فرهنگ و فولکلور را مترادف یا معادل یکدیگر دانست بلکه باید گفت فولکلور جزئی از مجموعه اعمال و رفتار فرهنگی جامعه است.

با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.