دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سوال هفته

سوال هفته 10 سال 9 ماه ago #24279

ا عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات خدمت استاد گرامی آقای عزیزیان

1- گروههای اجتماعی از نظر پذیرا شدن فرهنگ به چند دسته تقسیم می شوند توضیح دهید ؟
به 4 دسته الف: گروههای بسته ب: گروههای باز ج: گروههای مهاجر د: گروههای مهاجم

الف) گروههای بسته : جوامع ای هستند که نوآوری های اقوام دیگر را به سختی نمی پذیرند و در تکنولوژی سنتها و زبان جامعه خود متعصبند موقعیت جغرافیایی و عدم رفت و آمد با گروههای دیگر می تواند از جمله عوامل این امر باشد.
ب) گروههای باز: بعضی از جوامع به علت موقعیت مکانی (محل وقوع گروههای دیگر، حالتهای بندری) یا مسافرتهای افراد یا عوامل دیگر آمادگی پذیرفتن،اجازه گرفتن و تقلید در زمینه های مختلف فرهنگی را دارند که اصطلاحاً به آنها گروههای باز و گروههای مستعد می گویند .
ج)گروههای مهاجر: برخی از گروهها بصورت دسته جمعی یا بطور پراکنده (در اثر سیل، خشکسالی ،جستجوی کار،مسائل سیاسی یا عوامل دیگر) مجبور شده اند به محل دیگر کوچ کنند . این گرووها الزاما برای انطباق با جامعه میزبان فرهنگ جامعه ی جدید را می پذیرند و ممکن است بعدها برای حفظ یا احیای هویت ملی خود بعضی از جنبهای فرهنگ گذشته را رواج دهند نمونه های مختلفی از این قبیل در بین مهاجرین که از نقاط مختلف جهان به آمریکا سفر کرده اند می تواند دید.
د) گروههای مهاجم: هنگامی است که گروه یا گروههایی در اثر تهاجم سیاسی و نظامی جامعه دیگر را اشغال می کنند .تاریخ نشان داده است گروههای مهاجمی که برای همیشه مانده اند نه به آسانی فرهنگ آن جامعه را پذیرفته اند و نه به آسانی پذیرفته اند فرهنگ خود را گسترش دهند و شواهد حاکی است که گروههای مهاجم مواردی از فرهنگ جامعه مطلوب را پذیرفته و در مسائلی برعکس توانسته است فرهنگ خود را گسترش دهد .
2- منظور از فرهنگ و جامعه چیست توضیح دهید:
منظور این است که یک جامعه متشکل از افراد است و کیفیت و نحوه رفتار و اعمال آن افراد فرهنگشان را تشکیل می دهد پس ملاحظه می گردد که اگر خصوصیت دارای فرهنگ بودن را از جوامع انسانی برداریم فقط تجمع و اجتماعی بودن نمی تواند صفت ممیزی انسان را از سایر حیوانات باشد براین گفته که انسان حیوانی است اجتماعی سرمشق می گیرد باید افزود که رفتارهای اجتماعی اگر چه از عوامل عمده تشکل و استقرار جامعه است ولی محدود به آن نیست.

3- فرهنگ و فولکلور را توضیح دهید :
فولکلور در لغت به معنای دانش عوام بکار می رود این اصطلاح در زبان فارسی به فرهنگ توده ،فرهنگ عام ، فرهنگ ادبیات عامیانه ترجمه شده و در عین حال واژه فولکلور هم زمان با رواجش در مطالعات و مردم شناسی به زبان فارسی نیز راه یافت . با توجه به مفاهیم و تعاریف اصطلاحات فرهنگ عامه و فرهنگ مردم که بوسیله رسانه های گروهی نیز تا اندازه ای رایج گردیده است نمی تواند دربرابر کلمه فولکلور معادل متناسب و دقیق و گویای مقصود یا هدف باشد .زیرا فرهنگ با قلمرو وسیع موضوعی نه محدود به فولکلور و نه منتصب به عوام می شود .و باورهای فولکلوری در تمام گروهها و خانواده ها اعم از خاص و عام وجود دارد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.