سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: باسخ به سوالات هفته

باسخ به سوالات هفته 10 سال 9 ماه ago #24187

فرهنگ و هنر را توضیح دهید:

کشش و کوشش انسان در جهت «زیبا سازی» و «خوشایندی» یکی از ویژگیهای فرهنگ است . جولمع اسنامی پس از آن که از تهیه غذا، لباس و مسکن ، یعنی نیازهای اولیه مختصر فراغتی یافتند به ظرافت زیبایی، نقاشی ،شعر ،سرگرمی و بالاخره آفرینش هنری پرداختند تا غذا،لباس ،مسکن و اندیشه را راحت تر و خوشایندتر مورد استفاده قراردهند.
و تعریف هنر از زبان بوروس : «هنر عبارتست از هرنوع فعالیت یا حاصل فعالیت اسنانی، که هدفش مافوق نیازمندیهای اولیه است یعنی هدفش ارضای نیازمندیهای ذوقی و لذا بخشی است که در نتیجه ساخت کلی و روابط اجزاء نسبت به کل به وجود می آید و این خوشایند ذوقی و لذت بخشی چیزی جز تجربه و درک زیبایی نیست» و .... (صفحه 72 الی 75) (کتاب زمینه فرهنگ شناسی . اتر دکتر روح الامینی)

2- منظور از فرهنگ پذیری چیست توضیح دهید :

فرهنگ پذیری عبارت از رواج پدیده هایی است که در اثر تماس مستقیم و مداوم بین گروههایی از افراد با فرهنگهای مختلف به وجود می آید ، پدیده هایی که از مدل فرهنگی یک یا دو گروه نشات گرفته است . گروههای اجتماعی از نظر فرهنگنهایی دیگر به چند دسته می توان تقسیم کرد 1- گروههای بسته 2- گروههای باز 3- گروههای مهاجر 4- گروههای مهاجم - در عصر حاضر هم با توجه به تقسیم بندی کشورها به «پیشرفته» و «عقب مانده» ،«صنعتی» و «غیر صنعتی» . بالاخره توسعه طلبی های سیاسی و اقتصادی و امکانات سریع نقل و انتقال و شیوه های جدید تبلیغات، فرهنگ پذیری از حالت خود به خودی و طبیعی و متعارف بیرون آمده و به مسابقه ای برای نفوذ و تسخیر و بالاخره تحمیل فرهنگی برنامه ریزی شده تبدیل گردیده است .اتوکلاین برگ در این باره نظر می دهد که «حتی در جریان پیاده کردن برنامه های بلند نظرانه و آزاد منشانه چون کمک یا همکاری فنی نیز نگرش استعماری و سایر اشکال استثمار متجلی است. مثلا کشوری که کمک های فنی به دیگری ارائه می دهد این انتظار را دارد که کشور دریافت دارندده کمک ،معیارها و الگو های ویرا برگزیند» ص 99 الی 104 کتاب زمینه فرهنگ شناسی .

3- منظور از فرهنگ یابی چیست توضیح دهید :
واژه فرهنگ یابی در زبان فارسی معادل کلمه آن کولتوراسیون بکار می رود و آن عبارتست از اشکال تعلیم و تربیت و تجارب و یادگیری که انسان را از حیوانات دیگر مشخص می کند و به فرد امکان می دهد که از نخستین روزهای کودکی تا واپیسین مراحل زندگی، آگاهانه یا ناخوداگاه فرهنگ جامعه اس را در روندی مداوم فرا گیرد . نظر روانشاسان اجتماعی در این مورد به مطالعه شخصیت فرد و ارتباط آن با جامعه و فرهنگ به تحلیل مراحل و ویگیهای فرهنگ یابی پرداخته و بدین وسیله بین فرهنگ امری مستقل و فرهنگ به مفهوم نتیجه رفتار افراد (افرادی که بوسیله آنها فرهنگ به ظهور می رسد) پیوند برقرار می کنند .
روند مداوم فرهنگ یابی در تمام دوران زندگی افراد انسانی امری الزامی و ضروری است و بدون آن نمی توان فردی را عضو یک جامعه به شمار آورد .
فرهنگ یابی در دوران کودکی شامل مسائل ضروری مثل خوردن ، خوابیدن و .... که نمونه شخصیت افراد بالغ را شکل می بخشد . در اشخاص بالغ و عاقل ، فرهنگ یابی براساس شغل و نقش و بینش فرد متمایز می سازد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.