یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیریت سازمان گردشگری

مدیریت سازمان گردشگری 10 سال 9 ماه ago #24301

بسمه تعالی
دانشگاه علمی کاربردی واحد 13

موضوع تحقیق:
مدیریت سازمان گردشگری
نام استاد :
گودرزی

نام دانشجو :
راحله مرتجی



مديريت توسعهٔ منابع انسانى

اين بخش نقش دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى را در توسعهٔ منابع انسانى مورد بررسى قرار مى‌دهد. سپس گام‌هاى برداشته شده در ايجاد حداقل شرايط کارى مورد توافق جامعهٔ بين‌المللى را معرفى و تشريح مى‌کند.
بعد از آن، روابط متقابل بين آموزش حرفه‌اى و نظرى را تشريح مى‌کند و نقش يک کميته يا شوراى ملى آموزش جهانگردى و همچنين پيوندهائى را که بايد بين انواع مختلف دوره‌هاى آموزشى برقرار شود، مورد بررسى قرار مى‌دهد. در ادامه، تحقيق در مورد نيروى کار به همراه برآوردى از نيازهاى آتى نيروى کار، ارزيابى برنامه‌هاى آموزشى موجود و نماياندن نيازهاى آموزشى آتى ارائه و تشريح مى‌‌‌شوند. سپس به‌توصيف منابع انسانى به‌عنوان بخشى از سيستم اطلاعاتى مى‌پردازد و استاندارهاى مهارت‌هاى حرفه‌اي، آزمون شغلى (Trade Testing) و تأييد و حداقل الزامات مؤسسه‌هاى آموزشى را معرفى و تشريح مى‌کند. سپس آموزش نظرى عملى در هر دو سطح قبل از اشتغال و بعد از اشتغال را بررسى مى‌کند و ديگر انواع آموزش‌‌‌‌هاى تخصصى را تشريح مى‌نمايد .


آموزش‌های نظری و عملی

استراتژی توسعه منابع انسانی

اهمیت منابع انسانی

تحقیق در مورد نیروی کار

چارچوبی از حداقل استانداردها

سیستم اطلاعات منابع انسانی

شرایط کار

فعالیت‌های توسعهٔ منابع انسانی






مديريت اطلاع‌رسانى
از جمله کارهای مدیر سازمان :

آگاه ساختن جهانگردان

ارتباط با مطبوعات

برنامه آموزش میزبان‌ها

تبلیغات

صدا و سیما

عملیات

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی همگانی

مدارس

مسابقه‌ها

نتایج و اهداف اطلاع‌رسانی همگانی

نقاط قوت گردشگری داخلی

نقش اطلا‌ع‌رسانی همگانی

نقش یک گروه اجرائی محلی

همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی















نقش مديريت دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى (GTA)




حوزه‌هاى مختلف مديريت جهانگردى مى‌توانند با بخش‌هاى مختلف دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى يعني: مديريت دستگاه مذکور، نظارت بر اجراء قوانين، تحقيقات، بازاريابي، توسعهٔ محصول، توسعهٔ منابع انسانى و اطلاع‌رسانى عمومي، مشابه باشند .


اين هفت حوزه هنگامى‌که با هم مدنظر قرار مى‌گيرند، مى‌توانند همچنين معرف محتواى برنامه‌اى منسجم باشند، که بر تدوين سياست‌ها، استراتژى‌ها، اهداف، نتايج و فعاليت‌ها متمرکز شده است . اين حوزه‌ها همچنين مى‌توانند به‌عنوان پايه‌اى براى هفت طرح عملى توسعه عمل کنند .






















استراتژى راهبرد


استراتژى‌ها شامل سلسله اعمال ويژهٔ مورد نياز براى تأمين سياست‌ها هستند. استراتژي، پايه‌اى را براى تعيين اهداف و نتايج و برشمردن فعاليت‌هاى مورد نياز براى رسيدن به آن اهداف بنا مى‌نهد .

استراتژى بايد شکل واقعى را که جهانگردى به خود مى‌گيرد، مشخص و نمايان سازد. در اين زمينه استراتژى بايد اصولاً بر فرصت‌هاى بازاريابى تأکيد و تمرکز کند. فرصت‌هاى بازاريابى به امکانات عرضه‌شدهٔ جهانگردي، رشد و توسعهٔ احتمالى بخش جهانگردى و نقش مورد انتظار آن در اقتصاد اشاره مى‌کنند .

استراتژى همچنين مى‌تواند تعيين کند که چه نوعى از جهانگردى و در کجا بايد توسعه يابد، چند هتل و ديگر تسهيلات و خدمات را بايد افزود و اين هتل‌ها، خدمات و تسهيلات بايد از چه نوع باشند و در کجا اضافه شوند، و اينکه چند جاذبهٔ فرهنگى و...، از چه نوعى و در کجا وجود دارد. استراتژى همچنين مى‌تواند اصلاحات ضرورى در تسهيلات و خدمات را نشان دهد .

استراتژى را مى‌توان در قالب سندى کوتاه منتشر کرد. استراتژى مى‌تواند از چارچوبى مشابه چارچوب زير استفاده کند :

سياست‌هاى توسعه‌اى جهانگردى ـ بيان خلاصهٔ سياست‌ها

خلاصه‌اى از چشم‌انداز اقتصاد کلان کشور، که نقش جهانگردان را در آن نشان مى‌دهد

رشد بين‌المللى جهانگردى (جهانى و منطقه‌اي) که زمينهٔ مورد انتظار براى رشد و توسعه جهانگردى را نشان مى‌دهد

شرحى جديد، مطابق با اطلاعات روز، در مورد بخش جهانگردى که ترکيب و مشخصات عرضه و تقاضا را توصيف مى‌کند

فرصت‌هاى بازاريابى فراروى بخش جهانگردى ـ بر اساس هدف از مسافرت و ديگر معيارهاى بخش‌بندى بازار

زمينه‌هاى توسعهٔ جهانگردى ـ تقسيم‌بندى کشور به نظامى معقول و منطقى از حوزه‌هاى توسعه

جهانگردى با توضيح مشخصات هريک از اين حوزه‌ها. اين تقسيم‌بندى‌ها بايد با سازماندهى واحدهاى ادارى دولت هماهنگ باشند .




مديريت دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى

اهداف و نتایج
تحقیقات

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

فعالیت‌ها


نظارت بر اجراء قوانین و مقررات

نظام اداری (Administration)


مديريت اين دستگاه مانند پست مدير اجرائى وزیر ، رئيس يا رئيس کل و دبير اجرائى سازمان به شکل دقيق سازمانى که دستگاه دولتى جهانگردى به خود مى‌گيرد، وابسته است.
مشخصاً بين مديريت خود دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى و ادارهٔ امور بخش جهانگردى تفاوت وجود دارد. براى اداره مناسب بخش جهانگردى بايد ابتدا خود اين دستگاه دولتى به شکلى کارا اداره شود.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي، همچنين انسجام ميان فرآيند مديريت و برنامه‌ريزى را حفظ خواهد کرد. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى قادر خواهد بود هم از جانب بخش جهانگردى صحبت کند و هم در برابر اين بخش پاسخگو باشد.


دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى از روش مديريت بر مبناى هدف استفاده مى‌کند که با موارد زير تقويت مى‌شود:
- يک برنامهٔ سالانه - که هر بخش، قسمتى از آن را به‌عهده مى‌گيرد و اين برنامه از سوى بودجه‌اى مشابه و سيستم گروه‌هاى کارى مشترک حمايت مى‌شود. اين گروه‌هاى کارى به‌منظور انجام وظايف به‌هم وابسته، بين بخش‌ها تشکيل مى‌شوند.

- شبکه‌اى قوى متشکل از کميته‌هاى مشترک موقت، گروه‌هاى مشورتي، شوراها و ديگر مکانيزم‌هاى مناسب، که هماهنگى نزديک بين همهٔ اجزاء بخش جهانگردى را تضمين کند.
مدير (مديران) دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى از خدمات مشاوران حقوقى بهره مى‌گيرد. مسئوليت‌هاى وى شامل موارد زير خواهد بود:

- بررسي، پيشنهاد و تدوين مقررات و قوانين مختلف با توجه به کاربرد آنها براى وجوه مختلف توسعهٔ جهانگردي.
- توصيه در مورد درستى و ضرورت وضع قوانين جديد، و تدوين مقررات و ضوابط اعطاء مجوز.
- توصيه (اگر مفيد باشد) در مورد نحوهٔ کسب زمين يا دارائى براى مصارف جهانگردى و وجوه حقوقى تصدى زمين و برنامه‌ريزى مصرف زمين
- نماينده شدن و حمايت از متقاضيان مجوز کار در زمينهٔ جهانگردي، در صورتى‌که فعاليت‌ آنها توجيه شده باشد.
مدير(ان) دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى همچنين مى‌تواند از خدمات حسابرسان حرفه‌اى و مجرّب به‌منظور نظارت بر کار مديران مالى دستگاه مذکور بهره گيرد.
مدير(ان) اين دستگاه به بررسى آثار اقتصادى و اجتماعى و جهانگردى و روش‌هاى رسيدن به سياست‌هاى کلى تدوين‌شدهٔ اين بخش پرداخته و نقش جهانگردى در افزايش يا کاهش درآمدهاى دولتى را تجزيه و تحليل مى‌کند.
مدير اين دستگاه همچنين بايد نقشى کليدى در نمايندگى از جانب بخش جهانگردى ايفاء کند و نيازهاى آن را در کانون توجه دائمى سياستگذاران قرار دهد.

يکى ديگر از وظايف مهم مدير به بررسى توسعهٔ سازمانى مربوط مى‌شود. بايد مدام تلاش شود تا توان مديران اين دستگاه و مهارت‌ها و دانش پرسنل آن ارتقاء يابد. اين تلاش در قالب يک برنامه توسعهٔ سازمانى منعکس شود. اين برنامه از طريق بخش آموزش و توسعهٔ منابع انساني، طراحي، تدوين و اجراء مى‌شود.
مدير اين دستگاه همچنين بايد با بالاترين سطوح دولت تا سطح رئيس‌جمهور يا نخست‌وزير يا پادشاه در تماس باشد و فعاليت‌هاى خود را با ديگر وزارتخانه‌ها و ارگان‌هاى دولتى هماهنگ کند. اين وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نيز ممکن است، مستقيم يا غيرمستقيم در امر جهانگردى فعال باشند.



سيستم اطلاعات مديريت (MIS)

الگوئی برای سیستم اطلاعات مدیریت



سيستم‌هاى اطلاعاتى بر آنچه اتفاق مى‌افتد، نظارت مى‌کنند. اين سيستم‌ها به روندها مربوط مى‌شوند. ارائهٔ تصويرى دقيق و کلى از موقعيت واقعى حائز اهميت است. طراحى يک سيستم اطلاعات مديريت، بدون استفاده از تکنولوژى به روزآورى اطلاعات، عملى و انجام‌پذير نيست

هنگامى‌که از سيستم‌هاى دستى استفاده مى‌شود، مشاهده مى‌شود که بخش اعظمى از داده‌ها در بخش‌هاى مختلف دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بلااستفاده بايگانى مى‌شوند. جمع‌آورى مجدد اين داده‌ها، و به‌هم ارتباط دادن و تجزيه و تحليل آنها به شيوه‌اى مناسب، غيرممکن است

يک سيستم اطلاعات مديريت کامپيوترى که به‌خوبى طراحى و نصب شده باشد، همه داده‌ها را در يک کجا کنار هم نگه مى‌دارد و به روزآورى آن را به‌راحتى امکان‌پذير مى‌کند. مى‌توان اين سيستم را به‌گونه‌اى برنامه‌ريزى کرد که داده‌ها را به شيوه‌اى خاص پردازش کند، و دستيابى فورى به آنها را ممکن سازد

هنگام طراحى سيستم اطلاعات مديريت (MIS) مى‌توان در مورد دامنه و محتواى دقيق آن مذاکره و توافق کرد. در بسيارى موارد، مى‌توان از سخت‌افزار استاندارد و نرم‌‌افزار آماده (Shelf softwer) به‌منظور طراحى سيستمى کارا، بهره گرفت

بايد ارتباط و همکارى نزديک با سازمان‌هاى دولتى مسئول اطلاعات، فرهنگ، حفظ محيطزيست و منابع طبيعى ادامه يابد. همچنين ارتباط نزديک با کتابخانه‌ها و مراکز طبقه‌بندى اسناد، به‌وسيله ديگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاى دولتى از جمله ادارهٔ مرکزى آمار يا سازمانى مشابه حفظ شود

مى‌توان سيستم اطلاعات مديريت (MIS) را به مرکز اسناد ارتباط داد. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى نيازمند دسترسى مناسب به متون جهانگردي، منابع مرجع و مواد آموزشى است. متخصص تهيهٔ اسناد بايد به‌طور تمام‌وقت تماس گسترده يا سازمان‌هاى مختلف بين‌المللى و مراکز فراگيرى را حفظ نموده و تلاش کند تعداد معتنابهى از مواد و مقاله‌هاى فنى چاپ و منتشرشدهٔ مربوط و مناسب با نيازهاى کنونى توسعهٔ جهانگردى را نگهدارى کند

با گذشت زمان مى‌توان از طريق بزرگراه‌هاى اطلاعاتى به حجم بيشترى از اطلاعات منتشرشده دست يافت، و بنابراين، نياز به تهيهٔ کپى از منابع مکتب و ارسال آنها توسط روش‌هاى سنتى و متعارف پستى کاهش خواهد يافت

بايد ارتباط و همکارى نزديک با دواير اطلاع‌رساني، کتابخانه‌ها و مراکز اسناد تشکيل شده به‌وسيله ديگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاى دولتى و يا دايرهٔ مرکزى آمار يا سازمانى مشابه ادامه يابد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مدیریت سازمان گردشگری 10 سال 9 ماه ago #24725

موفق باشید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.