خوش آمديد,
مهمان
|
|
سازمان تبلیغات اسلامی
«وَ لْْتَكُنْ مِنْكُمْ اُمَّةٌ یَدعْونَ اِلیَ الْخَیرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اوُلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» روند شكل گیری سازمان تبلیغات اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیر 1360، به صورت نهادی منسجم ، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، با اراده ی امام «قدس سره» و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد. «تبلیغات دینی مردمی، سازماندهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشكل های مردمی و ایجاد شبكه های وسیع ارتباطی با حزب الله، احیا، اشاعه ی معارف، فرهنگ و تاریخ شیعه، تنویر افكار عمومی در مقابله با تبلیغات سوء تهاجم فرهنگی دشمنان، رفع نیازهای فرهنگی اقشار جامعه به ویژه جوانان، تدوین و انتشار كتب، جزوات نشریّات مناسب به منظور معرفی علوم، معارف فرهنگ، تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی، سازماندهی و اعزام مبلّغ و مربّی دینی به داخل و خارج آن» از متن انقلاب متولّد شد و در گذرگاه های حسّاس و خطیر سال های گذشته كه سرشار از بحران و توطئه، همراه با دسیسه و تهاجمات مختلف دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمّدی بوده است، نضج گرفت و رشد كرد و بزرگانی چون آیات عظام جنتی، مهدوی كنی و امامی كاشانی و نیز شهیدان گران قدری چون، حجت الاسلام حقانی و ... در این مسیر زحمت های فراوانی كشیدند. این نهاد انقلابی در سیر تكاملی خود، در 14/1/1368، با دست خط مبارك امام خمینی «قدس سره» به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت و آیت الله جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد. تصویب وظایف اساسی سازمان تبلیغات اسلامی پس از ارتحال امام «قدس سره» و پایان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامی در دیدار با مبلّغان و مسؤولان و كارگزاران فرهنگی كشور، برای تبلیغ و استفاده از ابزارهای نوین تبلیغ تأكید داشته اند تا آن كه در تاریخ 11/4/71، مقام معظم رهبری هیأت امنا انتخاب فرمودند و در تاریخ 8/4/71، حجت الاسلام والمسلمین محمّدی عراقی را به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی منصوب نمودند. از اقدامات اولیه ی هیأت امنا، تصویب وظایف اساسی سازمان بود كه توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در تاریخ 26/12/1371، به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد. وظایف سازمان در 21 مورد به شرح زیر تدوین شده است: سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی 1- 2- زمینه سازی برای سازمان یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشكّل های لازم و برنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی و جمعیت های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها در جهت ارتقا كیفیت حضور نیروهای حزب الله در صحنه های فرهنگی و اجتماعی 3- تلاش در جهت احیا و اشاعه ی معارف، فرهنگ و تاریخ تشیّع، از همه ی راه های ممكن با تأكید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همكاری مراجع و نهادهای ذی ربط 4- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه های ذی ربط و ارائه ی سیاست های لازم در جهت خنثی سازی آنها و تنویر افكار عمومی 5- انجام مطالعات راهبردی و بررسی های كاربردی در زمینه ی نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش های سنتی در تبلیغات اسلامی 6- تدوین و انتشار كتب و نشریّات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش های لازم به ویژه در زمینه ی نظام تربیتی، مبانی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی حكومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد 7- تلاش در جهت هدایت افكار عمومی با استفاده از رسانه های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم 8- شناسایی، معرفی آثار نمونه فرهنگی، هنری افراد و شبكه های تبلیغی – مردمی جامعه ی اسلامی، تهیه، عرضه ی فرآورده ها و آثار نمونه ی فرهنگی – هنری در جهت ارائه ی الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان. 9- برنامه ریزی، زمینه سازی و انجام اقدامات لازم برای هر چه فعالتر شدن افراد تأثیر گذار، مانند، روحانیون، دانشگاهیان، معلّمان و هنرمندان، در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ های بیگانه 10- برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در داخل و خارج از كشور با مشاركت كلیه ی نهادهای مردمی و دولتی 11- همكاری با وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمان های دولتی و نهادهای انقلابی. 12- تأسیس و اداره ی مؤسسات آموزشی و مراكز دانشگاهی در جهت تربیت مبلّغان كارآمد، هنرمندان متعهد و مربیان دینی تأسیس مراكزاطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی 13- 14سازماندهی و اعزام مبلّغ در سراسر كشور، به ویژه مناطق محروم با همكاری روحانیت و مردم 15- سازماندهی و اعزام مبلّغ و مربّی دینی، به خارج از كشور با همكاری مراجع ذی ربط 16- هدایت و حمایت انجمن های اسلامی و تشكل های اسلامی – مردمی خارج از كشور و نظارت بر آنها 17- برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی جهت ایرانیان و علاقه مندان فرهنگ فارسی در خارج از كشور، با تأكید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همكاری و هماهنگی مراجع ذی ربط 18- برگزاری كنفرانس ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی مردمی در داخل وخارج از كشور، به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم كردن زمینه ی شركت هنرمندان و شبكه های تبلیغی – مردمی در كنفرانس ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها ی فرهنگی 19- انجام همكاری های فرهنگی – تبلیغی با مراكز اسلامی و فرهنگی داخل كشور و مراكز اسلامی و فرهنگی خارج از كشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تأمین ارتباط افراد و مراكز اسلامی و فرهنگی - مردمی داخل كشور با سایر ملل و ایجاد زمینه های فرهنگی برای تألیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذی ربط. 20- نظارت بر ترجمه ی متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهره برداری در خارج از كشور 21- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كریم و انجام فعالیت های قرآنی از طریق تربیت مربّی، تدوین جزوات آموزش و همكاری با وزارتخانه های ذی ربط، جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كریم اصول سیاستهای اجرایی سازمان: 1ـ مشارکت در تصمیمگیری از طریق اجرای نظام تصمیمگیری در سازمان و استفاده از توان تخصصی و کارشناسی شوراها، کمیسیونها و کمیتهها و برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی با حوزههای ستادی، صفی و اجرایی. 2ـ تمرکز زدایی در اجرای برنامهها با هماهنگسازی واحدهای سازمانی در سطوح مختلف. 3ـ جلب مشارکتهای مردمی در اجرای برنامهها. 4ـ بکارگیری نیروهای مخلص و مؤثر فرهنگی در تشکلها، هیئات و انجمنهای اسلامی در اجرای برنامهها. 5ـ برقراری ارتباط مؤثر با دستگاهها و نهادهای مردمی به منظور بهرهگیری از امکانات و حمایتهای آنان. 6ـ تلاش برای افزایش سهم اعتبارات بخش فرهنگ به ویژه در حوزه فرهنگ دینی. 7ـ انجام بررسیهای جامع به منظور تنظیم سیاستها، برنامهها و انجام فعالیتها به منظور شناسایی فرصتها و توانمندیها و استفاده مناسب از ظرفیتها جهت خدماترسانی بیشتر به نسل جوان ایران اسلامی. اولویتهای اجرایی: 1ـ ساختار سازمانی ـ منابع انسانی: 1/1ـ مهندسی مجدد ساختار تشکیلاتی سازمان متناسب با مأموریتها، نیازها و اولویتهای اجرایی. 2/1ـ برنامهریزی نیروی انسانی به منظور تأمین نیروی متخصص و مورد نیاز سازمان برای حال و آینده. 3/1ـ تنظیم نظام ارتقاء سطح معیشتی و رفاهی کارکنان و تعیین اولویتهای مورد لزوم. 4/1ـ مکانیزه کردن فعالیتهای اجرایی و اداری سازمان و استفاده از ابزارهای نوین در بهبود کیفی جریان کار. 5/1ـ بررسی نیازهای سازمان به کالاهای سرمایهأی و مصرفی و ارائه طرحهای جامع جهت صرفهجویی و استفاده بهینه از امکانات. 2ـ نظام برنامهریزی: 1/2ـ بهبود روشهای انجام کار و قانونمند کردن فعالیتها. 2/2ـ صرفهجویی در هزینه و ارتقاء بهرهوری از امکانات و منابع موجود. 3/2ـ کیفیت بخشی به برنامهها و پرهیز از فعالیتهای شکلی و فاقد محتوا. 4/2ـ تدوین طرحهای جامع در فعالیتهای برنامهای ـ عمرانی ـ ساختاری. 5/2ـ تقویت نقش مشارکت کارکنان از طریق اجرای نظام پیشنهادات و نظام تصمیمگیری. 6/2ـ بازبینی فرآیند جریان کار و بهینهسازی و قانونمند کردن آن. 3ـ پژوهشی و آموزشی: 1/3ـ ارتباط مؤثر با حوزههای تخصصی سازمان و بررسی نیازمندیهای مأموریتی آنان در زمینه پشتیبانیهای پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی. 2/3ـ بررسی بحرانهای فکری و شبهات دینی جوانان و یافتن راهها و پاسخهای مناسب جهت رفع آن. 3/3ـ آسیبشناسی فرهنگ دینی، بررسی تهدیدات فرهنگی متوجه مظام و ارائه راهبردهای اجرایی مناسب به منظور پیشگیری و مقابله با آن متناسب با مأموریتهای سازمان. 4/3ـ اولویتدهی به مطالعات کاربردی و قابل استفاده در برنامههای سازمان از طریق برقراری ارتباط مستمر و مؤثر با حوزههای ستادی سازمان و بررسی نیازهای پژوهشی آنها. 4ـ فرهنگی و تبلیغی: 1/4ـ سازماندهی و مبلغات کشور و استفاده مؤثر از تواناییهای آن در تقویت باورهای دینی جامعه خصوصاً نسل جوان و نوجوان. 2/4ـ تربیت مربیان جوان از بین نیروهای مؤثر با قابلیتهای لازم خصوصاً از بین روحانیون به منظور ارتباط مستقیم با جوانان و نوجوانان. 3/4ـ برگزاری دورههای آموزشی و تدوین متون مناسب برای مبلغین و افزایش مهارتهای تبلیغی آنان. 4/4ـ برگزاری دورههای توجیهی به صورت متمرکز و منطقهای و آگاهسازی آنان از تحولات اجتماعی و فرهنگی و تبیین وظایف و مأموریت آنان در شرایط روز. 5/4ـ استفاده از مبلغات بومی در فعالیتهای تبلیغی و بررسی راههای گسترش فعالیتهای آنان. 6/4ـ بهینهسازی روشهای سنتی تبلیغ و استفاده از روشهای نو و فنآوری نوین. 7/4ـ محور قرار دادن مساجد شهرها و روستاها در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و بهرهوری شایسته از عناصر فعال در مساجد. 8/4ـ توسعه و تجهیز ومساجد در مناطق روستایی و محروم و تقویت فعالیتهای فرهنگی آنان. 9/4ـ شناسایی و سازماندهی نیروهای مؤثر نظیر نویسندگان، فرهنگیان، هنرمندان و استفاده از آنان در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی. 10/4ـ ساماندهی تشکلهای دینی و مردمی و انجمنهای اسلامی و مشارکت آنان در فعالیتهای سازمان. مشکلات سازمان تبلیغات اسلامی مشکلات سازمان تبلیغات اسلامی کمبود نیروی انسانی در ترویج و اشاعه ی معارف قرآنی ، فرهنگ و تاریخ تشیّع وحراست از ان در اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان می باشد که از همه ی راه های ممكن و با همكاری مراجع و نهادهای ذی ربط و وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی در جهت رفع مشکل تلاش می نماید. حال به مهمترین راهکارها از سوی وزارت آموزش وپروش و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وسازمان تیلیغات اسلامی وسازمان صدا وسیما وحوزه های علمیه وهمچنین وزارت علوم تحقیقات وفناوری می پردازیم مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی وزارت آموزش و پرورش - برگزاری جلسات آموزش خانواده جهت تربیت فرزندان بر اساس فرهنگ و معارف قرآنی. - آموزش معلمان بویژه مربیان تربیتی از طریق برگزاری دورههای آموزشی فرهنگ و معارف قرآنی. - تشویق معلمان برای ارائه مقالات در زمینه فرهنگ و معارف قرآنی در جشنوارهها و همایشهای قرآنی. - برگزاری مسابقات قرآنی در جشنها و اعیاد در مدارس و تهیه روزنامه دیواری بین دانش آموزان. - غنی سازی مطالب کتب درسی قرآن و معارف اسلامی دورههای مختلف تحصیلی از طریق تحلیل محتوای این کتب توسط متخصصان برنامهریزی درسی و آموزشی. مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - بهره گیری از امکانات سمعی و بصری خصوصاً اینترنت، کتب و نشریات و برگزاری گردهماییها در داخل و خارج از کشور. - ارسال رایگان کتب و نشریات مربوط به فرهنگ و معارف قرآنی به مراکز فرهنگی داخلی و سایر کشورها. - ایجاد و توسعه و حمایت از مؤسسات قرآنی و مؤسساتی که در زمینه گسترش فرهنگ و معارف قرآنی فعالیت میکنند. - انجام مطالعات و تحقیقات پیرامون فرهنگ عمومی در زمینه قرآن و استفاده از نتایج حاصل در برنامهریزیهای فرهنگی. - شناسایی و حمایت از مؤلفان و ناشرانی که به تألیف و چاپ کتاب در زمینه گسترش فرهنگ و معارف قرآنی اشتغال دارند. مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی - تشکیل گروههای پژوهشی و انجام مطالعات راهبردی در زمینه بررسی آسیبهای دینی در عرصه فرهنگ و معارف قرآنی. - برگزاری دورههای آموزشی تربیت مبلغ، جهت تبلیغ فرهنگ و معارف قرآنی در سطح کشور از قبیل مساجد، مراسم و اعیاد مذهبی و... - برگزاری دورههای آموزشی قرآن، مفاهیم، ترجمه و تفسیر برای سطوح مختلف اقشار جامعه خصوصاً کودکان، نوجوانان و جوانان و تشویق در عمل به آن. - بهره گیری از اساتید نمونه کشوری و حافظ قرآن جهت ارائه روشهای نوین در آموزش قرآن به کودکان با هدف یادگیری محتوایی و نهادینه کردن عمل به قرآن. - شناسایی جامع مبلغان در سطح کشور و بهره گیری از آنان در جهت آشنایی مردم با مسائل مربوط به فرهنگ و معارف قرآنی. مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی سازمان صدا و سیما - تهیه و پخش فیلمهای سینمایی، پویانمایی و... مناسب جهت مقاطع سنی مختلف، در راستای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی. - ساخت برنامههایی که نتایج عمل کردن به احکام و دستورات الهی در قرآن را به صورت ترویجی و با شیوهای جذاب انعکاس دهد. - ساخت برنامههایی در خصوص آشنا سازی نسل جوان با فرهنگ غنی قرآنی و نشان دادن برتری فرهنگ اسلامی بر فرهنگ غرب و سایر کشورها. - برگزاری مسابقاتی در خصوص آشنایی با فرهنگ و معارف قرآنی برای کودکان و نوجوانان. - ساخت فیلم در خصوص معرفی فرهنگ و معارف قرآنی جهت تکذیب آنچه که رسانههای جهانی فیلمهایی بر علیه آن ساختهاند. مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی حوزههای علمیه - احیای مفاهیم قرآنی و تبیین جایگاه قرآن در زندگی اجتماعی. - جلوگیری از تحریف معنوی قرآن از جمله تفسیرهای ناروا و بدعتهای نابجا از تعالیم قرآنی که منجر به ظهور تفکرات و تشکلهای انحرافی خواهد شد. - حفظ وحدت حوزه و دانشگاه با تعامل و بهره گیری از توانایی یکدیگر برای تبیین فرهنگ و معارف قرآنی. - آموزش تخصصی طلبهها جهت شناخت فرهنگ و معارف قرآنی در شناسایی شبهات و یافتن پاسخ به آنها جهت اطلاع رسانی فرهنگی. - آموزش طلبهها همگام با تحولات روز و تجهیز به فناوری اطلاعات برای مقابله با آفات و شبهات مربوط به فرهنگ و معارف قرآنی. مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - در نظر گرفتن مجموعه مباحثی از فرهنگ و معارف قرآنی در سرفصلهای دروس دانشگاهی تمامی رشتهها به منظور آشنایی تخصصی جوانان با قرآن. - تهیه و ارائه اولویتهای پژوهشی مطالعات راهبردی قرآنی با همکاری مؤسسات قرآنی برای موضوعات پایاننامههای رشتههای علوم انسانی به صورت فراخوان به دانشگاهها. - شناسایی استعدادهای درخشان خصوصاً در رشتههای علوم انسانی و معرفی آنها به مراکز تحقیقاتی قرآنی جهت بهره گیری از قابلیت و استعداد آنها در مطالعات راهبردی قرآنی در کشور. - برنامهریزی برای جذب متخصصان علوم اسلامی ایرانی داخل و خارج از کشور جهت پیشگیری و مقابله با شبهات و انحرافات قرآنی. - تسهیل در صدور مجوز برای تأسیس انجمنها و تشکلهای دانشجویی و دانش آموختگان دانشگاهها در خصوص فعالیتهای قرآنی. منبع : http://www.tebyan.net http://fa.wikipedia.org \ روند شکل گیری سازمان 1 وظایف اساسی سازمان 2 اصول سیاستهای اجرایی سازمان 4 اولویتهای اجرایی ساختار سازمانی 5 اولویتهای اجرایی نظام برنامه ریزی 5 اولویتهای اجرایی پژوهشی وآموزشی 6 اولویتهای اجرایی فرهنگی تبلیغی 6 مشکلات سازمان 7 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی آموزش و پرورش 7 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی وزارت فرهنگ 8 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی سازمان تبلیغات 8 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی سازمان صدا وسیما 9 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی حوزه های علمیه 9 راهکارهای گسترش فرهنگ از سوی وزارت علوم 10 منبع 10
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|