دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نحوه مدیریت پسماند شهری

نحوه مدیریت پسماند شهری 10 سال 5 ماه ago #43794

همکاری مردم در اجرای برنامه های مختلف اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی، منجمله مدیریت پسماند از عوامل اثرگذار در اجرای صحیح و کاهش هزینه ها و همچنین نهادینه شدن فرهنگ صحیح برخورد مردم با پسماندها از جمله تفکیک در مبداء و حفظ هر چه بیشتر بهداشت محیط زیست می باشد. از این رو فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه ای برخوردار است.

سازمان مدیریت پسماند، آموزش ها و فرهنگ سازی را برای گروه‌های مختلف جامعه انجام می دهد:
معلمان و مربیان بهداشت و تربیتی مدارس و دبیرستان ها 2- دانش آموزان -2 1-مدیران، کارشناسان و نیروهای خدماتی سازمان ها و ادارات 4- نمازگزاران در مساجد، اعضای شورا و بسیج محلات 5- خانم‌های خانه دار 6- اصناف مختلف 7- مخاطبین مختلف در فرهنگ سراها

همچنین دوره های آموزشی برای مخاطب های خاص شامل: دوره آموزشی ویژه مسئولین و کارکنان ادارات بازیافت مناطق 22 گانه شهرداری تهران،‌ دوره آموزشی ویژه آموزش گران طرح تفکیک در مبداء،‌ دوره آموزشی ویژه معاونین،‌ مدیران و کارشناسان شهرداری های مناطق و دوره آموزشی ویژه پرسنل پرسنل واحدهای مختلف سازمان برگزار می گردد.

ارائه آموزش های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به تدریج باعث کاهش میزان تولید زباله و صرفه جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به نوبه خود باعث کاهش هزینه ها، از جمله حمل و نقل پسماندها، خواهد شد.

با توجه به تنوع زیاد ابزار و روش های نوین آموزشی، سعی گردیده با استفاده بهینه از آن ها، متناسب با گروه‌های مخاطب از روش ها و ابزار خاص و کاربردی گروه هدف استفاده شود. به این ترتیب که برای گروه کارشناسان، معلمان و اساتید از همایش ها،‌ میزگرد ها و کارگاه های آموزشی ویژه با موضوعات تخصصی و برای گروه‌های مخاطب در بین کودکان و نوجوانان از کتابچه های مصور رنگی با مضامین و مفاهیم ساده و جذاب آموزشی و در مواقعی از نمایشگاه‌ها،‌ مراسم، جشنواره‌ها و مسابقه ها استفاده گردد. برای اصناف،‌ ادارات، موسسات و شرکت ها از پوستر و بروشورهای متنوع آموزشی و با توجه به گسترده و فراگیر بودن صدا و سیما در آموزش های عمومی و مخاطب های مختلف این رسانه در سطح گسترده با ساخت و پخش انواع تیزرهای آموزشی کوتاه و فیلم های مستند آموزشی، برنامه های علمی ویژه و... استفاده نمود.

انجام برنامه ها و مراسم آموزشی در مراکز عمومی از قبیل فرهنگ سراها، پارک ها و... از جمله برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی این سازمان می باشد.
آموزش های عمومی برای افزایش آگاهی و دانش شهروندان و تغییر نگرش و ارتقاء فرهنگ مردم باعث برخورد صحیح آن ها با پسماندها و کاهش تولید زباله، تفکیک و دفع صحیح آن ها و در نهایت بهبود محیط زیست شهری و بهداشت عمومی می‌گردد.
1- مدارس - مقطع پیش دبستانی
2- مدارس - مقطع دبستان
3- شهرک ها و مجتمع های مسکونی
4- ادارات و موسسات
5- شهروندان
6- خانه های سلامت
7- فرهنگ سراها
8- مساجد
9- شورایاری ها

در اینجا خاطر نشان میشوم با آگاه سازی هرچه بیشتر مردم و جامعه در تواید و بازیافت زباله میتوان از آلودگی زیست محیطی جامعه،کشور و جهان خود سهیم بوده و باعث رشد وترقی هرچه بیشتر مملکت خودباشیم./ش
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مجید یوسفی
مدیران انجمن: افسانه غمخوار