دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چگونه «پنجاه هزار فکر روزانه » خود را مدیریت کنیم؟

چگونه «پنجاه هزار فکر روزانه » خود را مدیریت کنیم؟ 10 سال 5 ماه ago #42073

سالها پیش بنیاد ملی علوم امریکا تخمین زد افکاری که مغز ما تولید می کند از 12000 تا 50000 عدد در روز است که بستگی به « عمق تفکر» فرد دارد.البته برخی دیگر نیز این عدد را بیش از 60000 فکر در روز تخمین زده اند. برای کسانی که مراقبه (مدیتیشن) می کنند این اعداد عجیب به نظر نمی رسد زیرا آنها با پدیدۀ «ذهن میمون»* آشنا هستند و می دانند که ذهن با تولید افکار زیاد و مختلف روزانه، در مواردی خارج از کنترل است.

بخشی از تمرینات مراقبه تمرین هاییست مخصوصِ مهار کردن و کاهش سرعت این «ماشین الگوی رفتاری» در داخل ذهن انسان. عدد 50000 فکر در روز (که بیشتر آنها کاملا هم بیهوده هستند) می تواند مخل آرامش ذهنی برای یک زندگی معمولی باشد. بیشتر افکار روزانۀ ما نگرانی در مورد اشتباهات روزمره یا مبارزه با احساس گناه در گذشته و یا برنامه ریزی های مضطربانه برای آینده است. متاسفانه ما اغلب در داستان های غیر واقعی و منفی سیر می کنیم. در نتیجه قدرت تمرکز کمتری روی افکارمان که مناسب زمان حال است، داریم. زمان حال لحظه ای است که همه چیز در آن نهفته. غرق شدن در افکار مربوط به گذشته یا آینده موجب نگرانی و گمراه شدن احساسات و آگاهی ما خواهد بود.
طبق مطالعات برخی از محققین برآورد شده که حدود 70 تا 80% از افکار ما منفی است. اگر این برآورد درست باشد یک واقعیت تلخ است و با این فرضیه به نظر می رسد که ذهن انسان برای رنجش و آزار روان خود ساخته شده است. در این صورت گام نخست برای فرار از این مشکل بزرگ، تلاش برای افزایش آگاهی و پرهیز از افکار منفیِ ساختۀ ذهن است.
این تلاش یعنی « توجه به زمان حال» با ایجاد آرامش درونی و افزایش خودآگاهی کمک می کند که انسان در «لحظۀ اکنون» زندگی کند.
هنگامی که فرد از وجود افکارِ بی مورد و اضافی خود آگاه باشد آنگاه می تواند این افکار ناخواسته را از خود دور کند. انسان موجودی نامحدود است که با کنترل افکار و واکنش های احساسی خود می تواند پیشرفت قابل توجه ای در زندگی داشته باشد. حتی با پنجاه هزار فکر در روز!

ترجمه و تلخیص: فرشاد سجادی
منبع: ‬http://www.sentientdevelopments.com/2007/03/managing-your-50000-daily-thoughts.html‫
* پدیدۀ «ذهن میمون» ؛ در اصطلاح به معنای آن است که فکر در فضای ذهن، همچون یک میمون بازیگوش دائم از یک درخت به درختی دیگر و از این شاخه به آن شاخه می پرد و بی قرار است.‬
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*
مدیران انجمن: افسانه غمخوار