شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه 1 تا 5

خلاصه جلسه 1 تا 5 10 سال 8 ماه ago #35848

خلاصه جلسه اول– استاد روحی

استاد روحی ابتدا در مورد نحوه نمره دادن و آشنایی با نحوه تدریس در کلاس و سپس به معرفی کتاب ها و منابع مختلف پرداختند و همینطور درخصوص
- مکتب کلاسیک در مدیریت از آدام اسمیت و تلیور
- توضیح کارایی و اثر بخشی
- وظایف اصلی مدیریت که برنامه ریزی - سازماندهی – هدایت و رهبری – هماهنگی – کنترل
که اولین و مهمترین وظیفه برنامه ریزی است
- نظریه برکراسی - نظریه نئوکلاسیک ها - نظریه مدیریت نوین – تعریف دکتر رضاییان از مدیریت
- مدیریت از دو جزء علم و هنر تشکیل میشود علم ( مانند علم و دانش ) که از طریق آموزش بدست می آید و هنر ( توانستن ) از طریق تجربه و ذاتی است
- در مورد سطوح مدیریت که سه قسمتند :
1 – مدیران عالی ( مدیریت استراتژیک )
2 – مدیران میانی ( وظیفه ای )
3 – مدیران عملیاتی و اجرایی / تاکتیکی ( مثال : مدیر یک شعبه )
- مهارتهای مدیران تقسیم بندی شده به سه قسمت :
1 – ادراکی 2 – مهارت انسانی 3 – مهارت فنی
- تعیین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و راه رسیدن
- انواع برنامه : 1 – برنامه استراتژیک 2 – برنامه عملیاتی
- نقشهای مدیریتی : نقش متقابل شخصی - نقش اطلاعاتی – نقش تصمیم گیری



خلاصه جلسه دوم – استاد روحی

- تعریف سازمان و ابعاد سازمان که شامل : پیچیدگی – رسمیت – تمرکززدایی می باشد
- بیان نظریه رابینز : ساختار سازمانی را متشکل از پیچیدگی و رسمیت و تمرکز زدایی می داند .
- عوامل موثر در اهداف کسب و کار :
1 – اهداف قابل قبول باشد 2 – اهداف باید قابل دستیابی باشند
3 – اهداف باید صریح و روشن باشد 4 – اهداف باید بایکدیگر هماهنگی داشته باشند
5 – اهداف باید درست انتخاب شوند یعنی ویژه کسب و کار باشند 6 – هزینه فرصت اهداف باید در نظر گرفته شود
- بیان نظریه سایمون و مراحل تصمیم گیری منطقی که دارای 6 است
- کسب و کار از نظر ارویک وهانت درخصوص حسب و کار و فعالیت هاییست که در آن کالا و خدمات مورد نیاز افراد جامعه به گونه ای مایل به خرید آن بوده و توان پرداخت بهای آنرا دارند ، تولید ، توزیع و عرضه میگردد .
- سلسله مراتب اهداف و سلسله مراتب سازمانی
- طبقه بندی اهداف سازمانی : اهداف کلی – اهداف استراتژیک – ماموریت – اهداف وظیفه ای ( تاکتیکی – اجرایی )
- بحث در خصوص تاریخ کسب و کار در مراحل تغییر دوره بعد از انقلاب صنعتی .



خلاصه جلسه سوم– استاد روحی

- اهداف کسب و کار ( اقتصادی و اجتماعی )
- انواع اهداف اقتصادی کسب و کار ( کارایی واستفاده حداکثر ظرفیت و نقدینگی مناسب و سود خالص وبقاء )
- انواع اهداف اجتماعی کسب و کار ( ارتقاء کیفیت کالا و خدمات و قیمت مناسب – بکارگیری تکنولوژی و تشویق و پشتیبانی از آموزش )
- مراحل راه اندازی کسب و کار ( خود ارزیابی – کسب آمادگی و شناسایی فرصت ها و موقعیت ها و نوآوری و ایده یابی و تدوین طرح کسب و کار و تامین منابع لازم و تاسیس و راه اندازی کسبو کار و اداره کردن کسب و کار )
- مهارتهای کسب و کار ( عمومی و تخصصی )
- مهارتهای عمومی کسب و کار ( آشنایی با رایانه ICDL و اینترنت و زبان انگلیسی و مهارتهای مدیریتی و مهارتهای بازاریابی و مهارتهای حسابداری و مالی )
- مهارتهای تخصصی کسب و کار ( مهارتهای تبدیل ایده – تدوین طرح – برقراری ارتباط – انتخاب نوع کسب و کار )
- نکات مهم طرح کسب و کار ( داشتن فهرست و لیست – برای کسب و کارها باید 5 نفر بیشتر باشند د غیر اینصورت ممکن نیست – از گراف و نمودار استفاده شود – از اصطلاحات و واژه های ساده استفاده شود)



خلاصه جلسه چهارم و پنجم – استاد روحی

- ساختار طرح کسب و کار که شامل : ساختار مدیریتی / اجرایی و تحلیل صنعت و فضای کلان اقتصادی میشود که هر کدام زیر مجموعه های خاص خود دارند .
- اجرای برنامه کسب و کار bp شامل :
1 – ساختار اجرایی 2 – محصول و خدمات 3 - تحلیل صنعت و فضای کلان اقتصادی
4 – تحلیل بازار / بازاریابی 5 – برنامه تولید /عملیات 6 – برنامه مالی 7 – وکلا و مشاوران و حسابرسان
8 – ضمائم پیوست ( رزومه مدیران ، اساسنامه قرارداد ، اسناد مالکیت )
- مورد 4 تحلیل بازاریابی / بازاریابی
بازار ( کالای مقاوم – کالای غیر مقاوم )
انواع بازار ( مصرفی – صنعتی – دولتی – بین المللی )
بازاریابی : فعالیت انسانی در جهت ارضاء نیاز و خواسته مشتریاناز طریق مبادله ( نظریه فیلیپ کاتلر )
فرآیند بازاریابی ( تحقیقات – تعریف و تودین استراتژیهای بازار – برنامه ریزی ( 4p + stp ) )
4p = ( محصول – قیمت – ترفیع فروش – کانالهای توزیع( مکان ) )
Stp = ( تقسیم و تعیین بازار و موضوع یابی یا جایابی و جایگاه یابی )
- تقسیم کسب و کار براساس قلمروهای بازار :
کسب و کارهای ملی یا داخلی / کسب و کارهای بین المللی یا شرکتهای بین المللی / کسب و کارهای چند ملیتی یا شرکتهای چند ملیتی
- انواع شرکتهای تجاری ( شرکتهای سهامی عام / خاص ) و مشخصات آنها
- انواع کسب و کارها
کسب و کار خانگی / اینترنتی / کسب و کار فناوری اطلاعات ( IS و IT ) / کسب و کار روستایی / کسب و کار کوچک
- وظایف تخصصی و عمومی مدیریت کسب و کار
- مفهوم و مزایا و تعریف فرانشیز
- دلایل شکست کسب و کار
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسين روحي