سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گامهای اولیۀ مذاکره

گامهای اولیۀ مذاکره 10 سال 9 ماه ago #19535

اولین نکته این است که برای مذاکره موفقیت آمیز شما نیاز به یک طرح دارید، طرحی که در برگیرنده هدف نهایی و راهبرد شما برای رسیدن به آن هدف باشد، بنابر این لازم است که برای تسهیل در موفقیت طرح، قبل از مذاکره خود را کاملاً آماده کنید.
مذاکره زمانی معنا دارد که یک فرد آنچه را که مورد نیاز شما است در اختیار دارد و شما نیز حاضرید برای بدست آوردن آن چانه زنی کنید و بالعکس مذاکره فرایندی است که تقریباً همه روزه و همه جانبه بین افراد انجام می شود. پس با توجه به این تعریف ، مهم ترین مساله این است که باید بتوانید به نیاز طرف مقابل پی ببرید. از طرف دیگر مذاکره موفقیت آمیز یعنی تلاش برای به دست آوردن راه حلی که مورد قبول و توافق هر دو طرف باشد. این کار حتما نباید برنده یا بازنده ای در پی داشته باشد . مذاکره فرایندی است که یا به یک نتیجه رضایت بخش برای هر دو طرف یا شکست برای طرفین منتهی می شود ( یا برد دو طرفه یا باخت دو طرفه)

یکی از اصلی ترین گام های اولیه برای مذاکره شناسایی مهارت های لازم برای آن است.اگر به خوبی این مهارت ها ،شناسایی و کسب شود، شرکت یا سازمان می تواند به یک تیم موفق مذاکره مجهز شود که این مهم یکی از مزایای رقابتی امروز کسب و کار است. مهارتهای اصلی برای یک مذاکره موفقیت آمیز عبارتند از:

توانایی توصیف مجموعه ای از اهداف و انعطاف پذیری نسبت به برخی از آنها
توانایی کشف راههای متعدد و داشتن ذهنی خلاق که فی البداهه قابلیت ارائه ی راه حل باشد.
توانایی کسب آمادگی لازم از جمله کسب اطلاعات که مهم ترین اسلحه در میدان مذاکره است.
توانایی گوش دادن به دیگران و سؤال کردن از آنان
توانایی تشخیص اولویت ها و تشخیص وضعیت قرمز در حین مذاکره
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید غفاری