پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش مديريت شهري در توسعه گردشگري

نقش مديريت شهري در توسعه گردشگري 10 سال 8 ماه ago #29623

نقش مديريت شهري در توسعه گردشگري

مديريت شهري مركب از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي گوناگوني است كه دو نهاد شوراي اسلامي و شهرداري شهر مهمترين و مرتبط ترين نهادها با جامعه شهري هستند. در اين مقاله نيز منظور از مديريت شهري اين دو نهاد مردمي است. اين دو نهاد به نمايندگي از مردم امور مختلف در شهر را براي زيست مطلوب شهروندان مديريت مي‌كنند. گردشگري با توجه به پيامدهاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، آن در شهرها يكي از مهمترين فعاليت‌هاي شهري است كه بايد در اولويت مناسب براي مديريت شهري قرار گيرد. مديريت شهري از نظر قانوني مأموريت و وظيفه مصرحي در رابطه با گردشگري ندارد ولي قابليت‌هاي اجرايي بالايي براي توسعه گردشگري در شهر و بهره‌مند ساختن جامعه شهري از مزاياي آن دارند. مهمترين قابليت‌هاي مديريت شهري براي توسعه گردشگري شهري عبارتند از:

اطلاع رساني و تبليغ: بازار يابي در گردشگري اهميت اساسي دارد و نقش مهمي در هدايت گردشگران ايفا مي‌كند. از آنجا كه در شهرها متولي مشخصي براي تبلغ درباره جاذبه‌هاي گردشگري شهري و مناطق اطراف آن وجود ندارد، مديريت شهري بر اساس مأموريت كلي خود براي كمك به توسعه شهري مي‌تواند به تبليغ درباره جاذبه‌ها و تسهيلات گردشگري در شهر خود بپردازند. اين اقدام به روش هاي گوناگوني نظير تهيه بروشورهاي تبليغاتي، ايجاد پايگاه اينترنتي، تبليغات تلويزيوني و راديويي و ارسال پيام اينترنتي و ... قابل انجام است.

تجهيز فضاهاي گردشگري: بخشي از فضاهاي تفريحي و فراغتي كه شهرداري‌ها ايجاد ميكنند، قابلت استفاده براي گردشگران را نيز دارند. فضاهاي سبز، مكان‌هاي بازي و تفريح در شهرها براي تفريح و استراحت گردشگران نيز قابل توجه هستند. پيوند دادن اين فضاها به مكان‌هاي اقامتي مسافران در شهرها مي‌تواند به ارتقاء مطلوبيت شهر براي گردشگران كمك كند. به علاوه اقدامات ابتكاري شهرداري‌ها مي‌تواند به ايجاد توقف در سفر گردشگران و ترغيب آنها به استفاده از خدمات شهري و بخش خصوصي براي تأمين نيازهاي خود شوند. اين توقف منجر به خريد و ايجاد درآمد براي ساكنان شهرها شود.

ايجاد پاركينگ در مناطق گردشگري: پارگينگ مهمترين نياز گردشگراني است كه با خودرو شخصي و بصورت انفرادي مسافرت مي‌كنند. تأمين اين فضا توسط شهرداري مي‌تواند منبع درآمدي براي شهرداري و امكاني براي گردشگر جهت تفريح توآم با آسايش و امنيت باشد.

هدايت گردشگران در شهر: در شهرهاي داراي جاذبه گردشگري كه گردشگران زيادي به آنها مراجعه ميكند عموماً با ترافيك سنگين مواجه هستند. بخشي از اين ترافيك نتيجه نا آشنايي مسافران با مسيرهاي دسترسي به جاذبه‌هاي گردشگري، فضاهاي اقامتي، مكان‌هاي پذيرايي و ... است. كسب اطلاع از عابران يا رانندگان ديگر براي تعيين مسير منجر به توقف و كاهش سرعت آنها و ديگر خودروها يا عابران ميشود. با هدايت گردشگران در سطح شهر از طريق تابلوهاي راهنمايي مي‌تواند از بار ترافيكي در شهرها بكاهد.

سرمايه‌گذاري در زمينه گردشگري: برخي شهرها كه مقصد سفرهاي گردشگري فراواني هستند و از جاذبه‌هاي گردشگري شناخته شده برخوردارند، فرصت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري در زمينه تأمين فضاهاي اقامتي، فضاهاي تفريح و سرگرمي و پاركينگ هستند. اقدام شهرداري در اين زمينه مي‌تواند هم منبع درآمدي پايداري براي شهرداري ايجاد كند و هم به رونق گردشگري در شهر و رونق اقتصاد شهري كمك كند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: کورش قلی زاده
مدیران انجمن: کورش قلی زاده