پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه 3

خلاصه 3 10 سال 8 ماه ago #26685

گونه شناسی گردشگران :

گردشگران سازمان یافته یا گردشگران انبوه سازمان یافته: این نوع گردشگری به شدت به سازمانهای خدماتی مرتبط باصنعت گردشگری وبسته هستند

گردشگران انفرادی : این گروه از گردشگران نیز از تسهیلات ویژه سیستم گردشگری استفاده می کنند و سعی می کنند تا حد امکان برنامه سفرشان مشخص باشد.

گردشگران اکتشافی : این گروه کسانی هستند که به دنبال مقاصد جدید و ناشناخته می گردند
گردشگران آسان گرد : این گردشگران در پی چیزهای جدید و نوعی نیستند و در راه سعی می کنند هزینه ها و سختی هاو خطرهای سفر را کمتر متقبل شوند .

گردشگران رویایی : اشتیاق زیادی به سفر و دیدار از مکانها و مقاصد دارند که درشرایط عادی امکان آن وجود ندارد

گردشگران مرفه : عموماً افرادی ثروتمند هستندکه اهمیت زیادی برای تسهیلات و خدمات بیشتر در سفر می دهند.

رویکرد گردشگری :
رویکرد سازمانی : این رویکرد بر عملکرد موسسات و سازمانهای گردشگری که به صورت زیرمجموعه نظام مدیریت طبقه بندی شده اند تاکید دارد.
رویکرد تولیدی : بر مطالعه تولیدات صنعت گردشگری و چگونگی بازاریابی آن می پردازد .
رویکرد مدیریتی : به بررسی روند مدیریت سازمانهای گردشگری در جهت پاسخگویی به الگوهای متغیر تقاضا در جامعه می پردازد .
رویکرد اقتصادی : دیدگاه اقتصادی در باره عوامل مختلف عرضه و تقاضا است که میزان اشتغال و بازده اقتصادی را بررسی می کند.
رویکرد سیستمی : این رویکرد گردشگری را به عنوان مجموعه ای از عناصر و بخشهای مرتبط به هم می داند و به عنوان یک کل واحد درجهت تحقق اهدافی خاص حرکت می کند .

عناصر صنعت گردشگری :
سیستم حمل ونقل : شبکه حمل ونقل مبداء و مقصد را به هم وصل می کند مانند حمل ونقل خدمات گردشگران
خدمات گردشگران : اصطلاحی است برای تهیه تسهیلات خواب و استراحت و رفاه با محوریت تجاری .
جاذبه گردشگری : برای جلب گردشگران از کشورها و مناطق مختلف و با انگیزه متفاوت وجود منابع و جاذبه های در مقصد ضروری است .

آثار گردشگری :
اثر اقتصادی : افزایش عرضه نیرو کار ، افزایش استانداردهای رندگی، افزایش سرمایه گذاری ، افزایش میزان دسترسی و امکانات تسهیلات وغیره
اثر اجتماعی فرهنگی : تقویت ارزشی و سنتها محلی در منطقه افزایش و تقویت روی همبستگی تقویت شناخت و روابط بین الملل .
آثر محیطی گردشگری : احداث و بهبود زیر ساختهای منطقه محافظت از میراث باستانی و......

منشور جهانی اخلاقی برای گردشگران :
اصل اول : در توسعه گردشگری باید درک دو جانبه ای یا متقابلی بین گردشگران و میزبانان وجود داشته باشد .
اصل دوم : گرشگری مکانی است برای رشد و تکامل فردی و جمعی
اصل سوم :گردشگری یکی از عوامل توسعه پایدار است
اصل چهارم : گردشگری از میراث فرهنگی نوع بشر استفاده می کند و عاملی رای تقویت آن است .
اصل پنجم : حقوق گردشگری یعنی انسانها در هر جای دینا حق گردشگری را دارند آزادند به هر جاکه خواسته باشند سفر می کنند .
اصل ششم : ازادی جابجایی گردشگران یعنی گردشگران و بازدید کنندگان باید بتوانند در کشور خود یا سایر کشورها بدون محدویت یا تبعیض از مکان و جاذبه های فرهنگی دیدن کنند .
اصل هفتم : حقوق کارکنان کار آفرینان صنعت گردشگری باید تحت نظارت و با تضمین دولت تعیین شود .
اصل هشتم : دینفعان بخش خصوصی و عمومی باید در توسعه گردشگری مشارکت داشته باشند و بر اجرا و اثر بخشی کاربرد این اصول نظارت کنند همچنین در توسعه گردشگری باید نقش نهادهای بین المللی به خصوص سازمان گردشگری جهانی را شناسایی کنند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده