خوش آمديد,
مهمان
|
|
• گونه شناسي گردشگران :
1- گردشگران سازمان يافته انبوه :اين نوع گردشگران به شدت به سازمانهاي خدماتي مرتبط با صنعت گردشگري وابسته هستند 2- گردشگران انفرادي سازماني : اين گروه از گردشگران نيز از تسهيلات ويژه سيستم گردشگري استفاده مي كنند و سعي مي كنند تا حد امكان برنامه سفرشان مشخص باشد . 3- گردشگران اكتشافي : اين گروه كساني هستند كه به دنبال مقاصد جديد و نا شناخته مي گردند . 4- گردشگران آسانگرد : اين گردشگران در پي چيزهاي جديد و نو نيستند و در اين راه سعي مي كنند هزينه ها و سختي ها و خطر هاي سفر را كمتر متقبل شوند . 5- گردشگران رويايي : اشتياق زيادي به سفر و ديدار از مكان ها و مقاصدي دارند كه در شرايط عادي امكان ديدن آن وجود ندارد . 6- گردشگران مرفه : عموما افرادي ثروتمند هستند كه اهميت زيادي براي تسهيلات و خدمات بيشتر در سفر مي دهند . • رويكردهاي گردشگري : 1- رويكرد سازماني : اين رويكرد بر عملكرد موسسات و سازمانهاي گردشگري كه به صورت زير مجموعه نظام مديريت طبقه بندي شده اند تاكيد دارد . 2- رويكرد توليدي : به مطالعه توليدات صنعت گردشگري و چگونگي بازاريابي آن مي پردازد 3- رويكرد مديريتي : به بررسي روند مديريت سازمان هاي گردشگري در جهت پاسخگويي به الگوهاي متغير تقاضا در جامعه مي پردازد . 4- رويكرد اقتصادي : درباره عوامل مختلف عرضه و تقاضا كه ميزان اشتغال و بازده اقتصادي را تعيين مي كند . 5- رويكرد سيستمي :اين رويكرد گردشگري را بعنوان مجموعه اي از عناصر و بخش ها ي مرتبط به هم مي داند كه به عنوان يك كل واحد در جهت تحقق اهدافي خاص حركت مي كند . • عناصر صنعت گردشگري : 1- سيستم حمل و نقل :شبكه حمل و نقل مبدا و مقصد را به هم وصل مي كند . 2- خدمات گردشگران : اصطلاحي است براي تهيه تسهيلات خواب و استراحت و رفاه با محوريت تجاري . 3- جاذبه گردشگري : براي جلب گردشگران از كشورها و مناطق مختلف و با انگيزه متفاوت وجود منابع و جاذبه هاييي در مقصد ضروري است . • آثار گردشگري : 1- اثر اقتصادي : افزايش عرضه نيروي كار / افزايش استانداردهاي زندگي / افزايش سرمايه گذاري / افزايش ميزان دسترسي به امكانات و تسهيلات و ... 2- آثار اجتماعي و فرهنگي : تقويت ارزشها و سنتهاي محلي در منطقه / افزايش و تقويت روح همبستگي / تقويت شناخت در روابط بين الملل 3- آثار محيطي توسعه گردشگري : احداث و بهبود زيرساختهاي منطقه / محافظت از ميراث باستاني و .... • منشور جهاني اخلاقي براي گردشگران : اصل اول :در توسعه گردشگري بايد درك دوجانبه اي بين گردشگران و ميزبانان وجود داشته باشد . اصل دوم : گردشگري براي رشد و تكامل فردي و جمعي به عنوان مكان است . اصل سوم : گردشگري يكي از عوامل توسعه پايدار است . اصل چهارم :گردشگري از ميراث فرهنگي نوع بشر استفاده مي كند و عاملي باري تقويت آن است . اصل پنجم : حقوق گردشگري ، هرفردي حق گردشگري دارد . اصل ششم :آزادي جابجايي گردشگران . گردشگران و بازديد كنندگان بايد بتوانند در كشور خود و ساير كشورها بدون محدوديت يا تبعيض از امكان و جاذبه هاي فرهنگي ديدن كنند . اصل هفتم : حقوق كاركنان وكارآفرينان صنعت گردشگري بايد تحت نظارت و با تضمين دولت تعيين شود . اصل هشتم : ذي نفعان بخش خصوصي و عمومي بايد توسعه گردشگري مشاركت داشته باشند و بر اجراي و اثربخشي كاربرد اين اصول نظارت كنند . همچنين در توسعه گردشگري بايد نقش نهاد هاي بين المللي بخصوص سازمان جهاني گردشگري را شناسايي كنند . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|