پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 8 ماه ago #25573

• گونه شناسي گردشگران :
1- گردشگران سازمان يافته انبوه :‌اين نوع گردشگران به شدت به سازمانهاي خدماتي مرتبط با صنعت گردشگري وابسته هستند
2- گردشگران انفرادي سازماني : اين گروه از گردشگران نيز از تسهيلات ويژه سيستم گردشگري استفاده مي كنند و سعي مي كنند تا حد امكان برنامه سفرشان مشخص باشد .
3- گردشگران اكتشافي :‌ اين گروه كساني هستند كه به دنبال مقاصد جديد و نا شناخته مي گردند .
4- گردشگران آسانگرد : اين گردشگران در پي چيزهاي جديد و نو نيستند و در اين راه سعي مي كنند هزينه ها و سختي ها و خطر هاي سفر را كمتر متقبل شوند .
5- گردشگران رويايي : اشتياق زيادي به سفر و ديدار از مكان ها و مقاصدي دارند كه در شرايط عادي امكان ديدن آن وجود ندارد .
6- گردشگران مرفه : عموما افرادي ثروتمند هستند كه اهميت زيادي براي تسهيلات و خدمات بيشتر در سفر مي دهند .

• رويكردهاي گردشگري :‌
1- رويكرد سازماني : اين رويكرد بر عملكرد موسسات و سازمانهاي گردشگري كه به صورت زير مجموعه نظام مديريت طبقه بندي شده اند تاكيد دارد .
2- رويكرد توليدي : به مطالعه توليدات صنعت گردشگري و چگونگي بازاريابي آن مي پردازد
3- رويكرد مديريتي : به بررسي روند مديريت سازمان هاي گردشگري در جهت پاسخگويي به الگوهاي متغير تقاضا در جامعه مي پردازد .
4- رويكرد اقتصادي : درباره عوامل مختلف عرضه و تقاضا كه ميزان اشتغال و بازده اقتصادي را تعيين مي كند .
5- رويكرد سيستمي :‌اين رويكرد گردشگري را بعنوان مجموعه اي از عناصر و بخش ها ي مرتبط به هم مي داند كه به عنوان يك كل واحد در جهت تحقق اهدافي خاص حركت مي كند .

• عناصر صنعت گردشگري :‌
1- سيستم حمل و نقل :‌شبكه حمل و نقل مبدا و مقصد را به هم وصل مي كند .
2- خدمات گردشگران : اصطلاحي است براي تهيه تسهيلات خواب و استراحت و رفاه با محوريت تجاري .
3- جاذبه گردشگري : براي جلب گردشگران از كشورها و مناطق مختلف و با انگيزه متفاوت وجود منابع و جاذبه هاييي در مقصد ضروري است .

• آثار گردشگري :
1- اثر اقتصادي : افزايش عرضه نيروي كار / افزايش استانداردهاي زندگي / افزايش سرمايه گذاري / افزايش ميزان دسترسي به امكانات و تسهيلات و ...
2- آثار اجتماعي و فرهنگي : تقويت ارزشها و سنتهاي محلي در منطقه / افزايش و تقويت روح همبستگي / تقويت شناخت در روابط بين الملل
3- آثار محيطي توسعه گردشگري : احداث و بهبود زيرساختهاي منطقه / محافظت از ميراث باستاني و ....

• منشور جهاني اخلاقي براي گردشگران :‌
اصل اول :‌در توسعه گردشگري بايد درك دوجانبه اي بين گردشگران و ميزبانان وجود داشته باشد .
اصل دوم : گردشگري براي رشد و تكامل فردي و جمعي به عنوان مكان است .
اصل سوم : گردشگري يكي از عوامل توسعه پايدار است .
اصل چهارم :‌گردشگري از ميراث فرهنگي نوع بشر استفاده مي كند و عاملي باري تقويت آن است .
اصل پنجم :‌ حقوق گردشگري ، هرفردي حق گردشگري دارد .
اصل ششم :‌آزادي جابجايي گردشگران . گردشگران و بازديد كنندگان بايد بتوانند در كشور خود و ساير كشورها بدون محدوديت يا تبعيض از امكان و جاذبه هاي فرهنگي ديدن كنند .
اصل هفتم : حقوق كاركنان وكارآفرينان صنعت گردشگري بايد تحت نظارت و با تضمين دولت تعيين شود .
اصل هشتم : ذي نفعان بخش خصوصي و عمومي بايد توسعه گردشگري مشاركت داشته باشند و بر اجراي و اثربخشي كاربرد اين اصول نظارت كنند . همچنين در توسعه گردشگري بايد نقش نهاد هاي بين المللي بخصوص سازمان جهاني گردشگري را شناسايي كنند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده