پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چگونگی تشکیل گردشگری در میراث فرهنگی

چگونگی تشکیل گردشگری در میراث فرهنگی 10 سال 8 ماه ago #24477

تشکیل سازمان ایرانگردی و جهانگردی مورخ 9/10/76
مصوب شورای عالی اداری راجع به یکپارچه سازی ساختار اداری بخش ایرانگردی و جهانگردی کشور و در تاریخ مذکور به منظور نیل به اهداف برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش نظام اداری و اجرایی و برقراری ارتباط تنگاتنگ و هماهنگ بین دستگاههای مربوط در بخش ایرانگردی و جهانگردی جلوگیری از تداخل و توازن وظایف در بخش مذکور را تصویب کرد.
شرح تصویب:
1- کلیّه وظایف ماموریتهای مربوط به امور سیاحتی و زیارتی و ایرانگردی و جهانگردی که درغالب شاخه معاونت امور سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازماندهی شده بود به سازمانی تحت عنوان سازمان ایرانگردی و جهانگردی نامیده میشود منتقل گردید .
2- رئیس سازمان ، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی خواهد بود .باتوجه به قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 1382 سازمان ایرانگردی و جهانگردی با سازمان میراث فرهنگی ادغام و سازمان جدیدی تحت عنوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل کردید.وظایف مربوط به امور زیارتی به سازمان حج و زیارت منتقل شد.


قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 3/10/82
1- سازمان میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتزع و از ادغام آنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با کلیه اختیارات که سازمانهای مذکور به موجب قوانین ومقررات مختلف دارا بودند و کلیه امکانات ، اموال و نیروی انسانی زیر نظر ریاست جمهور تشکیل که رئیس آن با حکم رئیس جهمور منصوب میشود.
2- سازمان میراث فرهنگی بر اساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که مصوب 1367 و قانون توسعه حذف ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370 اشاره میشود.
3- شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به ریاست رئیس جمهور یا معاون اول ایشان و عضویت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزرای امور خارجه ، مسکن و شهر سازی ، راه و ترابری ، کشور ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم تحقیقات و فناوری اموراقتصادی و دارایی و آموزش وپرورش و رؤسای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور ، صدا و سیما، حفاظت زیست و چهار نفر کارشناس خبره با پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حکم رئیس جمهور تشکیل میشود.
ماده 4- وظایف واختیارات شورای عالی میراث فرهنگی وگردشگری به شرح زیر است:
الف ـ تصویب سیاست ها خط مشی ها وبرنامه های کلان امور میراث فرهنگی وگردشگری .
ب ـ جلب حمایت بخش های دولتی وغیر دولتی وبخش تعاونی وخصوصی برای تحقق اهداف بخش میراث فرهنگی و گردشگری .
ج ـ فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری بخش غیر دولتی وافزایش سهم آن در امور مربوط به میراث فرهنگی وگردشگری
د ـ کلیه وظایف قانونی که تا قبل از تصویب این قانون بر عهده شورای سازمان میراث فرهنگی کشور وشورای عالی ایرانگردی وجهان گردی بوده است.
ماده 5 ـ سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مکلف است برنامه های تبلیغی ملی و بین المللی برای معرفی میراث فرهنگی ایران وجاذبه های جهانگردی آن را از طریق رسانه های ارتباط جمعی داخلی وخارجی به مرحله اجرا در اورد.کلیه دستگاههای اجرایی مکلف به هماهنگی وهمکاری با سازمان مذکور می باشد.
ماده 6 ـ به منظور فراهم کردن زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی وگردشگری جلب سرمایه گذاری داخلی وخارجی با رعایت قانون تشویق وحمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب 19/12/1380در ایجاد تاسیسات زیر بنائی جهت معرفی بهتر بناها ومحوطه های تاریخی تاسیسات ایرانگردی وجهانگردی وارائه خدمات مناسب به جهانگردان ، دولت میتواند در مناطق مستعد کشور و قطب های گردشگری با تاکید بر مناطق کمتر توسعه یافته به متقاضیان بخشهای غیر دولتی اجازه تاسیس مناطق نمونه گردشگری را بدهد.
ماده 7- شورای عالی میراث فرهنگی وگردشگری مکلّف است متناسب با جایگاه هر یک از کشورها در اهداف بازار جهانگردی ایران صدور روادید برای اتباع آنها اقدام نماید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده