خوش آمديد,
مهمان
|
|
فعاليتهاي مديريت بازاريابي بايد در چارچوب برنامههاي استراتژيك يك شركت و با نگرش نظامگرا انجام گيرد. مديريت بازاريابي وظايف زير را به عهده دارد:
جمعآوري و بررسي اطلاعات به منظور تشخيص وضعيت و استعداد بازار و به طور كلي تعيين نياز مصرفكنندگان موردنظر. لازم به توضيح ميباشد كه مديران بازاريابي بايد از طريق تقسيم بازار بتوانند مصرفكنندگان موردنظر را شناسايي نمايند و با توجه به خصوصيات مصرفكنندگان، كالا و خدمات موردنياز آنها را تامين كنند. تعيين هدفهاي بازاريابي با توجه به نتايج اطلاعات به دست آمده و منابع شركت مانند مشخص كردن هدفهاي فروش و سهميه بازار. تعيين آميزه و يا تركيب بازاريابي Mix Marketing كه عناصر عمده آن عبارتند از محصول، قيمت، كانالهاي توزيع و فعاليتهاي پيشبرد فروش كه اين عناصر به عنوان فعاليتهاي قابل كنترل مديريت بازاريابي ميباشند. مديران بازاريابي بايد به اين سوالات جواب دهند كه چه محصولي، با چه قيمتي توليد و در چه مكاني عرضه نمايند و با چه شيوه تبليغاتي به اطلاع مصرفكنندگان برسانند. بديهي است كه اين عوامل قابل كنترل مديريت بازاريابي با توجه به شرايط محيطي (سياسي، اقتصادي، بازرگاني، فرهنگي و...) كه بر فعاليتهاي بنگاه اقتصادي تاثير دارند با امكانات موسسه مشخص ميگردند. در نتيجه مديريت بازاريابي با توجه به نياز مصرفكنندگان و منابع سازمان بايد كالا يا خدمات موردنياز مصرفكنندگان را تهيه و عرضه نمايند. سازماندهي: به منظور اينكه مديريت بازاريابي بتواند به اهداف موردنظر برسد بايد فعاليتهاي بازاريابي خود را سازماندهي نمايد و نيروي انساني و آموزش لازم را تامين نمايد و ضمنا جهت پيشبرد فعاليتها هماهنگيهاي لازم را داشته باشد. كنترل و يا نظارت: به منظور اينكه فعاليتها با توجه به برنامه پيش برود مديريت بازاريابي بايد در مقاطع زماني مختلف عملكرد را با برنامه مورد بررسي و مقايسه قرار دهد و در جهت رفع مشكلات و تجديدنظر در برنامه اقدام نمايد. تامين خدمات بعد از فروش: مثل تامين لوازم و قطعات و ارائه خدمات تعميراتي جهت محصولاتي كه به فروش رفتهاند. بديهي است مصرفكنندگان در تصميمگيري جهت خريد كالا در يك بازار رقابتي حتما به پارامتر خدمات بعد از فروش توسط توليدكنندگان نيز توجه دارند. بررسي نظريات مصرفكنندگان: مديران بازار در نهايت، نقطهنظرات و عكسالعمل مصرفكنندگان را در مورد كالا يا خدماتي كه ارائه شده بايد از طريق شيوههاي مختلف تحقيقات بازاريابي دريافته و آنها را بررسي و مورد استفاده در تصميمگيري و برنامههاي خود قرار دهند. زيرا فرض ما در بازاريابي پيشرفته اين است كه مصرفكنندگان حرف اول را ميزنند و اگر بنگاه اقتصادي بخواهد در اقتصاد رقابتي (اقتصاد بازار) فعال باشد و سهم عمدهاي از بازار را به خود اختصاص دهد و در نتيجه سود داشته باشد و به زندگي خود ادامه دهد بايد حتما به مصرفكنندگان توجه لازم را داشته باشد. علاوه بر وظايف مذكور، ايجاد تقاضا براي محصول و خدمات ارائه شده نيز جزو وظايف مديريت بازار ميباشد. مديريت بازاريابي وظيفه دارد «مقدار»، «زمان» و «خصوصيات» تقاضا را طوري هماهنگ كند كه سازمان بتواند به اهداف خود برسد. بديهي است در هر زمان مقدار واقعي تقاضا براي كالا يا خدمات ممكن است «پايينتر»، «مساوي» و يا «بالاتر» از سطح تقاضاي موردنظر باشد. براي ايجاد تقاضا در مورد كالا سه شرط بايد وجود داشته باشد: اول بايد نياز براي آن كالا توسط گروهي از مردم وجود داشته باشد، دوم آنكه اين گروه قدرت خريد كالاها را داشته باشند و سوم آنكه ميل داشته باشند قسمتي از پول خود را در رفع نياز خود بپردازند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|