شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: موفقیت ایده‌های متفاوت و جسورانه در بازاریابی

موفقیت ایده‌های متفاوت و جسورانه در بازاریابی 10 سال 9 ماه ago #15761

با وجودی که رقابت در بازار صنایع غذایی این روزها بیش از گذشته است، شرکت «نودی» که تولیدکننده آبمیوه‌های طبیعی است، به کمک ایده‌های متفاوت و خلاقانه خود (حتی در میان رقبای بزرگ) توانسته مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد.

موقعیت کسب و‌کار
جیمز آژاکا، مدیر عامل شرکت موفق نودی است که نزدیک به یک دهه گذشته فعالیت خود را در تولید آبمیوه‌های طبیعی آغاز کرده است. از زمان تاسیس در ژانویه 2003، این شرکت به تولید صرف آبمیوه در میان مشتریان خود در سراسر استرالیا شناخته شده است. تولیدات این شرکت در هفته اول با ترکیب 256 قطعه میوه آغاز شده و اکنون این تعداد به 5 میلیون قطعه رسیده است. همچنین تعداد کارمندان شرکت در آغاز کار 3 نفر بود که امروز به 74 نفر افزایش یافته است.
نودی اکنون یکی از سه برند در حال رشد در صنایع غذایی استرالیا است. این شرکت اولین بار آبمیوه‌های مخصوص صبحانه با طعم دانه‌ چیا (از خانواده نعنا و مخصوص منطقه جنوب مکزیک) و آب نارگیل تولید کرده و همچنان دامنه محصولات نوآورانه خود را در آینده ادامه خواهد داد.
واکنش کسب‌وکار
• ریسک کنید تا متفاوت باشید
جیمز و اعضای تیم تاسیس کننده شرکت از روز اول تصدیق کردند که باید تلاش‌هایشان متفاوت باشد. برای ایجاد این تفاوت، ابتدا نام غیرعادی نودی را برگزیدند و محصولاتی را تولید کردند که مواد اولیه آن فقط میوه است و برای تولید آبمیوه‌ها از ترکیب‌های عجیب و غریب استفاده کردند. همچنین استفاده از تصاویر عجیب، جذاب و جالب باعث شد بسته‌بندی‌های نودی به سرعت در فروشگاه‌ها شناخته شود. این نوع بسته بندی با دیگر محصولات در قفسه فروشگاه‌ها – با عکس‌های کارتونی خسته کننده و تکراری از میوه‌ها - کاملا متفاوت بود.
اگرچه جیمز در اوایل کار خود در مورد موثر بودن این استراتژی مردد بود، اما ظرف سه ماه پس از آغاز کار، بازخورد مثبت آن را دید و افزایش فروش سرعت گرفت.
• دریابید چه چیزی با زندگی روزانه مشتریان شما تناسب دارد
ده سال پیش، مردم به اندازه الان نسبت به مسایل سلامت و رفاه خود حساس نبودند. بنابراین نودی باید روشی را برای معرفی محصولات خود انتخاب می‌کرد که مردم نسبت به آن واکنش نشان دهند.
یکی از این روش‌ها این بود که از همان زمان تاسیس شرکت، فعالیت‌های آن موثر و کاربردی باقی ماند، نه افراطی. در حالی که نودی به خلاقیت و ابتکار خود افتخار می‌کند، فلسفه توانایی برای سازگار کردن محصولات با نیازهای روزانه مشتری، کلید موفقیت آن بوده است. بنابراین، نودی به جای این که تلاش کند در چشم مردم انقلابی در صنایع غذایی ایجاد کند، روشی ساده و راحت را در بازاریابی خود اتخاذ کرد تا محصولات آن به رژیم غذایی روزانه مردم وارد شود. شعار موفق شرکت این بود: «نیاز یک روزه میوه شما در یک بطری».
• بازار را به صورت فردی و آنلاین بیازمایید
جیمز معتقد بود که باید دقیقا بداند تک تک مشتریانش چه چیزی می‌خواهند. برای رسیدن به این هدف، نودی روزانه نمونه‌هایی از آبمیوه‌های خود را به صورت رایگان به مدارس، دفاتر کاری و نمایشگاه‌ها و مکان‌های عمومی می‌فرستد و بعد پرسنل شرکت بازخورد مردم را در سایت شرکت جمع‌آوری کرده و به آزمایشگاه‌های شرکت ارائه می‌دهند.
جیمز برای حمایت از این تحقیق عمومی، از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین که امکان ارتباط نزدیک با مشتریان را فراهم می‌آورد، استقبال کرده است. تاثیرگذارترین پایگاه آنلاین برای نودی، رسانه‌های اجتماعی بوده است.
در نهایت، برای بازخورد گرفتن از مشتری، چه کسی بهتر از خود کارمندان شرکت است؟ بسیاری از ایده‌های خلاقانه و جدید از داخل تیم نودی بیرون می‌آید. جیمز برای ایجاد اشتیاق کاری در میان کارمندان خود، محیطی را به وجود آورده که کارمندان را به ارائه ایده و مشاهداتشان تشویق می‌کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی میرزایی پور